تربیت فرزندانزن و خانواده

شب زنده داری جوانان عامل غفلت های آنهاست

ضرورت بازگشت به آداب صدر اسلام

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن شب نشینی های شبانه جوانان را باعث غفلت آنها از دین دانست.

به گزارش آوای سنت عبدالرحمان آخوند کر در گفتگو با خبرنگار ما شب نشینی های جوانان را از عوامل مهم سستی جوانان در پرداختن به امور دینی و بالاخص غفلت از خواندن نماز صبح دانست و گفت: برخی از جوانان عادت دارند هر شب تا ساعاتی از بامداد را با شب نشینی طی کنند و از این روز دچار کمبود خواب شده و معمولا از خواندن نماز صبح غافل می مانند.

وی با اشاره به تاثیرات پیشرفت های دنیوی در این گونه غفلت ها افزود: خواندن نماز صبح در وقت اول و البته اقامه آن در مسجد ثوابی دارد که نمی توان اندازه آن را با هیچ مال دنیوی مقایسه کرد و خدای متعال برای این عمل انسان، وی را از پاداش های بسیار بی نصیب نخواهد گذاشت. در بامداد فصل تابستان که طول مدت شب هایش کوتاه است و در زمستان که صبحگاهان سرمای شدیدی دارد، برای بیدارشدن باید همت کرد و جسم را به این وضعیت عادت داد.

آخوند کر بیداری صبح را دارای فضیلت های بیشمار برشمرد و اظهار داشت: جوانان باید بدانند که شب بیداری تنها جزو برنامه های  آنها نیست، بلکه قشری از جماعت زحمتکش که در هر صبح راهی تحصیل رزق و روزی برای خانواده خود می شوند، در شامگاه خسته از کار روزانه هستند و با وجود آنکه نیاز مبرمی به استراحت دارند، اما به امورات خانگی مشغول شده و نهایتا دیر هنگام فرصت استراحت پیدا می کنند. جوانی که الزامی برای بیدار ماندن ندارد، نباید زمانی را که خدای متعال برای استراحت و آرامش قرار داده است به بطالت بگذاراند.

 امام جمعه اهل سنت بندرترکمن با بیان اینکه شب بیداری های بیهوده و در شان و جایگاه جوانان مسلمان نیست، یادآور شد: غربی های طرح های مختلفی را به اجرا گذاشتند تا مسلمانان را شب بیدار و روز خواب نمایند و همچنان در صدد آن هستند تا با ترزیق افکار منحرف در بین جوامع اسلامی روح اقشار جوان را در حالت بیمارگونه نگه دارند.راه خدا و مسیر رسول برحق، بهترین مانع برای خنثی کردن نقشه شوم آنها است، چرا که منش و راه باریتعالی و رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم برای همه مکان ها و زمان ها در نظر گرفته شده و گذشت قرن ها باعث نمی شوند و تا فراموش گردند.

آخوند کر تلاش غربی ها را در کنترل جوامع داخلی خود منجر به شکست دانست و عنوان نمود: غربی ها با کمک دوستان آمریکایی خود در شرایطی که امکانات روز به روز پیشرفته تر می شوند، هر کاری را که امکان اجرای آن از ذهن یک انسان سالم خارج است، انجام می دهند تا شاید بتوانند فکر اسلام را از  ذهن پیروان ادیان های دیگر را خارج کنند، پیش بینی آنها بر این است که حجم جمعیت مسلمانان در اروپا بزودی به چند برابر مقدار فعلی برسد.

این موهبت از سوی خدای متعال است که باعث می شود پیروان ادیان منسوخ شده به دین واقعی و حقیقی روی آورند. در این شرایط برای ما که در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم،باید تا قدر این  نعمت را بدانیم. شب ها را به بیداری و تفریح های بیهوده تلف کرده و روزها  را در خواب غفلت بگذارانیم. این گونه خصوصیات، از مسلمان واقعی به دور است.

این عالم اهل سنت متذکر شد: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ضعیف شده است و آن را دخالت در امور دیگران می پنداریم. امر به معروف و نهی از منکر ابراز یک انتقاد شخصی و یا سلیقه ای از مخاطب نیست. مردم باید هوشیار باشند و کلام الهی را با مسائل شخصی مقایسه نکنند. ارشاد مردم الزاما مربوط به وظایف یک عالم و یا روحانی نیست. هر کس به میزان علم و دانش خودش می تواند به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد. البته شنونده نیز باید کلام حق را به جان خریده و سعی در تغییر رفتار و حالات درونی اش باشد. برخی ها سوال می کنند که بهترین نوع امر به معروف و نهی از منکر کدام است.به نظر بنده هر شخصی که فرزندانش را برابر آئین مقدس اسلامی تربیت نماید در واقع کمک بزرگی به اسلام و مسلمین کرده است.

آخوند کر خاطر نشان ساخت: نیاز امروز امت اسلامی برای رهایی از مشکلات و گرفتاری ها، بازگشت به دوره شکوهمند عصر صحابه رضی الله عنهم است. برای فتح مجدد اسپانیا و اشاعه دین تا آمریکا و کشورهای مناطق سردسیر، خودسازی درونی لازم است. آنچه که امروز بیشتر ما را رنج می دهد اهتمام و حساسیت در حفظ  ظاهر صورت است و به ترمیم آُسیب های درون و سیرت خود توجه کافی نداریم. وعده خدای متعال محاسبه اعمال انسان خواهد بود و او که خود خالق بشر با صورت های متفاوت است کاری به شکل ظاهری مخلوقاتش ندارد.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن در پایان گفت: به همان اندازه که سعی در زیبا کردن مساجد داریم، باید روح را نیز به زیبایی بیارائیم. بهترین ندا برای بیداری در صبحگاهان همان صدای اذانی است که از مساجد می شنویم. جوان باید عادت به خواب منظم داشته باشد تا بتواند به عبدات پنج وقت و تکالیف روزمره برسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن