تربیت فرزندانزن و خانواده

ضرورت دقت در معیارهای صحیح ازدواج در بین جوانان

آوای سنت: مدرس حوزه احناف خواف سنجش معیارهای ازدواج برای جوانان را یک اصل مهم برشمرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی محمود نعمایی یکی از مباحث مهم روز را پاره ای از ازدواج های منجر به طلاق خواند و گفت: دوران جوانی و نوجوانی اهمیت خاصی در بین همه‌ جوامع دارد و اسلام هم اهمیت ویژه‌ای برای نسل جوان قائل است. در روز قیامت هفت گروه در زیر سایه عرش الهی قرار می گیرند. یکی از آن بین جوانانی هستند که در دوران جوانی بندگی پرودگار را به جای آورده‌اند. در این دوران، نفس و شیطان تمام تلاش خود را بکار می بندند که فرد را از راه مستقیم منحرف نمایند. از جمله راه‌های دور شدن از گناه و وسوسه ‌های شیطان، ازدواج است که نصف ایمان را شامل می گردد.

مولوی نعمایی داد: متاسفانه گاهی افراط و تفریط در امر ازدواج صورت می‌گیرد و شماری از خانواده‌ ها فرزندان شان را در سنین پایین که شناختی از ازدواج ندارند به عقد یکدیگر در می‌آورند که این از نگاه شریعت، امر پسندیده ای نمی باشد. تعدادی از جوانان نیز به دلایلی دچار وسواس شده و ازدواج را بیش از حد به تاخیر می اندازند. در این حال و با گذشت زمان فرد ناخواسته به سمت گناه می رود. خصوصا در این زمانه که فضای آلوده شدن برای جوانان به راحتی امکان پذیر شده است.

مدرس حوزه علمیه خواف، فضای مجازی را جولانگاه فساد، ارتباطات نامشروع، تماشای فیلم‌های مبتذل و دانست و متذکر شد: جوانان و نوجوانان می بایست پیش از هر تصمیم معیارهای یک ازدوج سالم را مورد سنجش قرار دهند. مشورت را یک اصل اساسی برای خود بدانند تا انتخاب مناسبی داشته باشند. در معیار ازدواج فقط به دیدن ظاهر شخص بسنده نکرده و شاخص های مهم‌تر را به فراموشی نسپاریم. مال و زیبایی تا ابد برای انسان باقی نمی مانند. اگر حسب و نسب خانوادگی را ملاک بگیریم، باید بدانیم که این‌ ها هم نابود شدنی هستند.

مولوی نعمایی ضمن تاکید بر رعایت چارچوب های دین عنوان نمود: اگر دین و اخلاق را انتخاب کنیم خوشبختی را لمس خواهیم کرد و به وسیله‌ آن بقیه صفات هم به کمال می رسند. جوانان از والدین شان که خیرخواه هستند، مشورت بگیرند؛ زیرا که تجربه‌ بیشتری دارند. معیارها باید با دعا و استخاره انتخاب شود، اما در بحث ازدواج تحقیق و مشورت بیش از اندازه بدگمانی و اختلال پیش می آورد. جوانان باید بر خدا توکل کرده و پیش بروند؛ زیرا به وسیله‌ی ازدواج است که زن و مرد یکدیگر را کامل می‌کنند. در بحث مهریه گاها اعداد و ارقامی به میان کشیده می شود که از عهده شخص به دور است. اگر قرار بود با مهریه بالا عزتمندی بدست آید، پس باید تمام کائنات را به عنوان مهریه ازواج مطهرات قرار می دادند.

این عالم اهل سنت یادآور شد: برخی تصور می‌کنند که اگر مهریه سنگین باشد، دیگر طلاقی نخواهد بود، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. پرونده های تشکیل شده در دادگاه‌ ها، شوراهای حل اختلاف و دارالتحکیم حوزه‌های علمیه گویای این واقعیت تلخ هستند که میزان طلاق در جامعه روند رشد را دنبال می کند. مهریه زیاد خوشبختی و افتخار به ارمغان نمی آورد. هرگاه شرایط و معیارهای ازدواج سنگین و سخت در نظر گرفته شود ارتکاب به گناه آسان خواهد شد. در بحث مهریه و جهیزیه توقعات را پایین بیاوریم تا شرایط شروع زندگی آسان برای جوانان مهیا گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن