تربیت فرزندانزن و خانواده

فساد و تباهی در برخی از خانواده مهم ترین مشکل امت اسلامی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف، اولین عامل ضعف مسلمانان را کوتاهی، انحطاط و فساد در خانواده دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا ابراهیم باخدا، طی سخنانی، اسلام را آخرین پیام و دین الهی خواند و در تشریح احوال کنونی دنیای اسلام گفت: زمانی که مسلمانان به قرآن کریم تمسک جستند دین در زندگی ها به جریان افتاد و اندیشمندان توانا به رهبران جهان تبدیل شدند. در عصر و زمانه‌ حال حاضر تعداد مسلمانان چندین برابر افزایش یافته است، اما دولت ها، قدرت، نفوذ و جایگاه دول صدر اسلام را ندارند. در بررسی شرایط فلسطین و قدس شریف این حقیقت تلخ آشکار می شود که ضعف و عقب افتادگی در میان امت اسلامی موج می زند.

مولانا باخدا در خصوص دلایل عقب ماندگی دنیای اسلام از شکوه و صلابت عصر طلایی، اظهار داشت: بیش از یک چهارم مساحت این کره‌ خاکی متعلق به کشورهای اسلامی است، ولی کمتر از ده درصد اقتصاد جهان را مدیریت می کنیم. نیمی از انرژی جهان توسط مسلمانان استخراج می گردند، لیکن نسبت فقر و بیکاری جهان اسلام از ملل دیگر بیشتر می باشد. اسلام دینی بزرگ و کامل است و در سال های نزدیک به نبوت، آحاد مسلمین با عمل به فرامین و آموزه های اسلامی به شکوه و عزت رسیدند، اما ما از اسلام واقعی دور شده به وضع فعلی گرفتار آمدیم.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، اولین عامل ضعف مسلمانان را کوتاهی، انحطاط و فساد در خانواده دانست و افزود: ما نباید بیش‌ از حد به وهمیات شیرین توجه کرده و حقایق تلخ را کنار بگذاریم. این حقیقت است که مسلمانان در وضعیت فعلی، دچار ضعف و عقب ‌ماندگی هستند. پیشرفت‌ ها و ترقی های جزئی، دردی از این امت بزرگ را دوا نکرده است. متاسفانه کانون برخی از خانواده ها بعنوان نخستین مدرسه تربیت از فساد رنج می برد. غربی ‌ها در بررسی های شان به این نتیجه رسیدند که امت اسلامی تنها با آلوده شدن در گناه و معصیت به زانو در می‌آیند، پس به فیلم ‌ها و سریال‌های مبتذل پرداختند تا ایمان جوانان را تضعیف نمایند.

مولانا باخدا متذکر شد: وقتی تجملات به زندگی ها راه پیدا کرد و حب دنیا در دل ها به وجود آمد، اولویت ها نیز تغییر یافتند، پس والدین به جای تمرکز در تربیت فرزندان روی مسائل ظاهری دنیا تمرکز کردند. در خانواده‌ ها تجملات و مادی گرایی به دغدغه اول درآمد و مسلمانان به الگوهای مبتذل غربی روی آوردند. چرخه تربیت اسلامی از حرکت افتاده و یا نسبت به دین کم توجهی صورت می گیرد.

ما امروز در الحاد و بی دینی بسر می بریم و خواندن نماز را به آینده موکول کرده ایم. در گذشته کودکان با بوی قرآن و سیرت به پرورش می رسیدند، اما نسل فعلی از همان خردسالی با ابتذال آشنا شده و در جوانی به سمت تبلیغات غربی کشیده می شوند. تربیت فرزندان به فضای مجازی و ماهواره‌ ها سپرده‌ شده است و باید بابت این همه تغییرات متاسف بود. فکر بهبود وضعیت مادی فرزندان را ترجیح اصلی قرار می دهیم. هر زمان کانون خانواده از دست برود، فرزندان هم از دست خواهند رفت. وقتی فرزند، تربیت صحیح نشود، قدرت تصمیم گیری مناسب نداشته و کارش پس از ازدواج به طلاق می‌انجامد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن