تربیت فرزندانزن و خانواده

فضایل خدمت به والدین در اسلام

آوای سنت: مدرس حوزه دینی شیخ ضیایی بندرعباس به نقل از نبی مکرم اسلام خدمت به والدین را دری از درهای بهشت خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد رحیمی در باب تحمل سختی ها و مشکلات زندگی با بیان این مطلب که تعداد زیادی از فرصت ها در نظام خانوادگی پیشامد می کنند، خدمت به والدین را دری از درهای بهشت دانست و گفت: والدین عمری را دلسوزانه و با محبت زیاد صرف تعلیم و تربیت فرزندان می کنند تا که بزرگ شده و به سن بلوغ برسند. هر چه پدر و مادر رو به کهنسالی می روند، فرزندشان به جوانی رعنا تبدیل شده و براحتی از عهده انجام کارهایش بر می آید.

امروز کسانی هستند که در عبادت سرآمد بوده و برنامه های شان را به گونه ای تنظیم می کنند که خللی به طاعت شان وارد نشود، اما در خدمت به پدر و مادر اراده ای سست دارند و این عمل را باری روی دوش خود می دانند. این افراد برای فوت یک فرض از فرضیات بی اندازه پریشان می شوند، لیکن کمر خدمت بستن به والدین را عبادت نمی دانند.

شیخ رحیمی در اینباره اظهار داشت: اگر برای انسان عمر باقی باشد زمانی به سن پیری می رسد. این دوران نیز مانند مرحله کودکی و جوانی یک جریان گذرا است. گاهی مسائل آنطور که خواست انسان است پیش نمی روند. خانواده هایی هستند که در میان خود فرزند دارند. مطمئنا چنین اتفاقی برای امتحان سایر اعضای خانواده بوده است، زیرا که قدرت و اراده باریتعالی در این امر قرار گرفته و به خود شخص برمی گردد که چگونه با مسئله پیش رو کنار بیاید، پس تقرب را تنها در عبادت ندانیم. خدمت به افراد ضعیف و دارای ناتوانی جسمانی نیز تقرب به درگاه الهی است.

مدرس حوزه دینی شیخ ضیایی بندرعباس عدم توجه به نیازهای والدین بخاطر رسیدن به صف نماز مسجد، شرکت در نمازهای تراویح ماه رمضان و جلسات قرآنی را پسندیده نخواند و یادآور شد: خدمت به والدین از افضل ترین عبادات است. پدر و مادر پیر خود را در هیچ کاری و حتی برای طاعت به اندازه یک لحظه هم دست و پا گیر ندانیم. اگر در خانه فرد معلول داریم رسیدگی به وی همان مقدار ثوابی را نصیب می کند که در نمازها و مجالس قرآنی از رب خود انتظار و تمنا داریم. نعمت را فقط در داشتن فرزندان سالم و امکانات زندگی نشماریم. وجود والدین نیز یک نعمت ارزشمند و فرصتی استثنایی است. آنها برای این خلق نشده اند که تا آخرین لحظه عمر در خدمت ما باشند. روزی می رسد که فرصت کنیم بتوانیم اندکی از زحمات ایشان را جبران نماییم.

شیخ ضیایی جلب رضایت خالق یکتا را مسلتزم صبر در برابر مشکلات و حوادث زندگی برشمرد و تاکید کرد: مجموعه دستاوردها صرفا در مادیات خلاصه نمی شوند. دستاوردهای مادی روزی به دست آمده و روزی نیز از دست می روند. بسیاری هستند که ثروت فراوان دارند، ولی می دانند که با عمر محدود تا ابد نمی توانند نمی توانند به داشته ها دل ببندند. فراموش نکنیم ثواب عمل معنوی منشاء خیر در دنیا و آخرت هستند. پاداش معنویات بسیار بیشتر از چیزی است که در تصور انسان می گنجد. خدای متعال بنده ای را به خاطر سیراب کردن حیوانی مورد عفو بخشش خود قرار داد، لذا خدمت به والدین، دستگیری از افراد ناتوان، یاری رساندن به مظلوم گرچه مشقات زیادی به دنبال دارند، به خواست خدا ثواب ریاضت های اینچنینی به اندازه اجر و مزد طاقتی که در عبادت بخرج می دهیم نصیب خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن