تربیت فرزندانزن و خانواده

والدین باید بر رفتار فرزندان نظارت مستمر داشته باشند

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف، مراقبت از نحوه مروادات و ارتباط با دوستان را در تشریح ابعاد مختلف تربیت فرزندان مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت مولوی خیرالله نیکخوی طی گفتگو با خبرنگار ما در تشریح بحث اهمیت تربیت کودکان از سنین خردسالی، با بیان این مطلب که فرزندان ما در همه زمان ها نیاز به نظارت دقیق، حساس و عالمانه‌ای دارند، گفت: والدین، اعضای خانواده و محیط و اهل علم و فرهنگیان، همه و همه باید خود را برای تربیت بهتر نسل آینده مجهز و آماده نمایند. بویژه والدین می بایست به جایگاه فرزندان در زندگی، برنامه های رفع مشکلات روحی و روانی ایشان، مطالعات کتاب های مفید تربیتی، معیارهای تربیت فرزند و شناسایی آسیب های احتمالی را جدی گرفته و در جهت مقابله با تهدیدات زندگی روش های موثری را بکار بگیرند.

مهمترین وظیفه امروز ما تربیت ایمانی فرزندان است. برای تربیت دینی و ایمانی فرزندان تلاش در چند محور را لازم می بینم.

ابتدا شناخت فرزند ما از دین و جامعه و اینکه از اخلاق شناخت و نسبت به آن علم داشته باشد.

دوم، فرزند ما در بُعد ایمانی باید اعتقاد به الله و آخرت و حساب و کتاب در روز واپسین داشته باشد. بعلاوه در بُعد عمل به بایدها و نبایدها تلاش کنیم. اولاد را از زندگی کاملا آزادانه و لجام‌گسیخته دور نگه داشته و حدود شریعت برایشان مشخص نماییم.

مولوی نیکخوی با یادآوری فرازی از سخنان علامه ندوی(ره) افزود: دین، پاسدار زندگی انسان است. انسان دیندار زندگی سالم و سعادتمندانه‌ای خواهد داشت. لذا برای اینکه زندگی دنیا و آخرت ما توام با فلاح و رستگاری باشد برای خودمان و فرزندمان اهداف خوبی را ترسیم کرده و هدف نهایی را در قرب به الله تعالی بدانیم.

عبادت و بندگی خدای متعال را به فرزند خود بیاموزیم. فرزند ما باید یاد بگیرد که چگونه اخلاق حسنه را وارد زندگی کرده و اخلاق رذیله را از خود دور کند تا بتواند فرد مفیدی برای خود و خلق خدا باشد.

فرزند ما همچنین باید بداند که چگونه با در کنار مردم زیست داشته و و رفتار پسندیده ای با سایر عوامل محیطی داشته باشد، زیرا ارتباط انسان علاوه بر همنوعش با حیوانات نیز بسته به شرایط سن و سال و به وقت ضرورت ارتباط پیدا می کند.

بنابراین عوامل موثری را می توان برای تربیت دینی فرزندان برنامه ریزی کرد. از جمله اینکه خانواده تاثیر مستقیم در تربیت اسلامی اولاد دارد. مضافا مدرسه و دوستان نیز در این امر مهم تاثیرگذار هستند.

پیامبر گرامی اسلام فرمایش می دارد، هر فرزندی بر فطرت سلیم و درست خلق می‌شود، اما محیط و انسان‌های پیرامون باعث تغییر در اعتقاد، افکار و نگرش او می شود، یکی یهودی، دیگری مسیحی و بعدی هم به گروه آتش‌پرست می پیوندد. اینها متاثر از محیط و عناصر انسانی اطراف هستند.

مولوی نیکخوی مسئله وراثت را از عوامل غیر انسانی موثر در تربیت فرزندان دانست و اظهار داشت: از دیگر عوامل موثر در تربیت فرزند، محیط تحصیل و زندگی وی است که با چه کسانی نشست و برخواست می کند.

در حدیث آمده است که رسول خدا می‌فرماید، انسان بر دین و آیین همان کسی است که با او دوستی می‌کند و هر کس باید فکر کند که با چه کسی نشست و برخواست می‌کند، پس باید به محیطی هایی فرزندان ما رفت و آمد کرده و مبادرت به دوستی با اشخاص می کند نظارت کافی داشته باشیم.

عامل بعدی، صبر و تحمل در مقابل سختی‌ها و شداید است. گاهی اوقات والدین باید شرایط را طوری پیش ببرند که فرزند وادار به زحمت و تلاش شده و در کنار سختی، صبر کردن یاد بگیرد.

در زمان لازم به او بیاموزیم که چگونه می تواند امور خود را اداره کند، زیرا اگر بعضا سختی ها را تجربه کند در آینده و مواقع مشکلات و ناملایمات بهتر می تواند صبر پیشه کرده و با روش عقلانه در صدد رفع و رجوع مسائل برآید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن