مجلس و نمایندگان

اجلاس اکو و تداوم سیاست گسترش مناسبات با همسایگان

تقویت مناسبات ایران با کشورهای همسایه

آوای سنت : نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی حضور رییس جمهوری در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو در ترکمنستان را در راستای توسعه روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه و حلقه تکمیل دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم برشمرد.

امانقلیچ شادمهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از شرکت و سخنرانی آیت الله رییسی در اجلاس شانگهای و عضویت دائم در این اجلاس در شهریور امسال، حضور در اجلاس اکو و نشست‌هایی که با برخی سران این کشورها داشت، به نوعی حلقه تکمیلی در دیپلماسی اقتصادی دولت بود که بر نقش آفرینی منطقه‌ای ایران صحه گذاشت.

وی افزود: اراده دولت سیزدهم همانگونه که رییس آن در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد، توسعه روابط اجتماعی، تجاری، اقتصادی و دیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه است که نمونه‌های آن را در ۲ اجلاس شانگهای و اکو شاهد بودیم.

شادمهر اضافه کرد: ایران با حضور موفق در این ۲ اجلاس، توانست نقش منطقه‌ای خود را ثابت کند ضمن اینکه کشورهای منطقه می‌دانند که نمی‌توانند نقش ارزنده ایران را که به‌عنوان یک همکار اقتصادی شاخص مطرح است، در معادلات سیاسی و اقتصادی منطقه نادیده بگیرند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان اکو ۱۰ عضو و نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت صرف مصرف کننده دارد که ۳۰۰ میلیون نفر آن در چند کشوری آسیای میانه مانند ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان سکونت دارند که منابع غنی زیرزمینی مانند نفت و گاز دارند و از مراکز مهم تولید غلات و نهاده‌های دامی هستند.

وی گفت: ایران با همکاری‌های صنعتی، اقتصادی و تجاری خود و با ارجحیت علمی که در منطقه دارد، می‌تواند قدم‌های خوبی در توسعه روابط اقتصادی با این کشورها بردارد و بخش مهمی از حجم تجارت خود را به این کشورها اختصاص دهد.

شادمهر افزود: توسعه روابط اجتماعی و اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه توسط دولت سیزدهم همچنین در راستای ایفای نقش منطقه‌ای ایران و کم اثر کردن و برچیدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران موثر است.

وی تصریح کرد: دولت رییسی با حضور موفق در ۲ اجلاس شانگهای و اکو توانست اراده خود در توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه را ثابت کند.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن