مجلس و نمایندگان

منتخبان کردستان در انتخابات را بیشتر بشناسیم

آوای سنت : انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در کردستان با معرفی ۶ منتخب نمایندگی مجلس و ۲ منتخب خبرگان بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در پنج حوزه انتخابیه استان کردستان برای اخذ ۶ کرسی، ۱۸۴ نامزد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند که ۵۱ نامزد انصراف داده و یا با دیگران ائتلاف کردند و از عرصه انتخابات کنار رفتند و در نهایت ۱۳۳ نامزد باقی ماندند.

برای کسب ۲ کرسی مجلس خبرگان رهبری نیز ۴ نامزد از استان کردستان به رقابت پرداختند که در نهایت ۲ نفر مورد اعتماد مردم قرار گرفتند.

نتایج انتخابات حوزه‌های انتخابی استان کردستان روز گذشته نهایی شد و ۶ منتخب مردم استان کردستان شامل «سالار مرادی» و «محسن فتحی» در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران، «امید کریمیان» در حوزه انتخابیه مریوان و سرواباد، «محسن بیگلری» در حوزه انتخابیه سقز و بانه، «محمد رسول شیخی زاده» در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان و «علیرضا زندیان» در حوزه انتخابیه شهرستان بیجار معرفی شدند.

از نظر جنسیت نیز هر ۶ منتخب مردم استان کردستان مرد هستند، از ۶ نماینده مردم کردستان در مجلس یازدهم ۵ نفر برای این دوره تایید صلاحیت شدند و تنها «سید مهدی فرشادان» یکی از ۲ نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران رد صلاحیت شد.

از میان ۶ منتخب جدید این دوره، تنها ۲ نماینده مجلس یازدهم شامل «محسن فتحی» از حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران و «علیرضا زندیان» از حوزه انتخابیه بیجار مورد اعتماد مجدد مردم قرار گرفتند و سه نفر دیگر شامل خانم «شیوا قاسمی پور» نماینده فعلی مریوان و سرواباد، «بهزاد رحیمی» نماینده فعلی سقز و بانه و «پرویز اوسطی» نماینده فعلی قروره و دهگلان از ورود مجدد به مجلس بازماندند.

از میان ۶ منتخب استان کردستان، ۳ نفر شامل «امید کریمیان» منتخب حوزه انتخابیه مریوان و سرواباد، «محسن بیگلری» منتخب حوزه انتخابیه سقز و بانه و «سالار مرادی» منتخب حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران جزو نمایندگان ادوار استان کردستان در مجلس هستند. بر این اساس تنها «محمد رسول شیخی زاده» منتخب مردم قروه و دهگلان سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی ندارد و در رده جدیدالورودی ها محسوب می شود.

به منظور معرفی منتخبان مردم استان کردستان در مجلس دوازدهم و همچنین مجلس ششم خبرگان رهبری، در گزارشی کوتاه به معرفی آنها پرداخته ایم.

حوزه انتخابیه بیجار

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کردستان، علیرضا زندیان با کسب ۱۰ هزار و ۴۰۳رای برای بار دوم به عنوان منتخب مردم شهرستان بیجار معرفی شد.

زندیان، ۵۳ ساله، دارای گزارش نزدیک به اصولگرایان،   نماینده دوره یازدهم از حوزه انتخابیه بیجار است که با کسب ۲۳ رای از کمیسیون اقتصادی عضو این کمیسیون شد و در سال دوم با رای اکثریت اعضا به عنوان دبیر دوم کمیسیون اقتصادی و عضو هیئت رئیسه کمیسیون انتخاب شد.

وی در ۳۰ آبان ۱۳۹۹ نیز از طرف نمایندگان مجلس به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم انتخاب شد.

زندیان سوابقی از جمله مدرس تشکیلات شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد و گرایش سیاسی وی اصولگرایی است.

منتخبان کردستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیشتر بشناسیم

حوزه انتخابیه مریوان و سرواباد

امید کریمیان هم با کسب ۱۱ هزار و ۶۷ رای به عنوان منتخب مردم مریوان و سروآباد معرفی شد. وی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد در استان کردستان است.

گرایش سیاسی کریمیان ۴۸ ساله، مستقل و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی است.

از جمله سوابق اجرایی وی به بخشداری بخش‌های مرکزی و خاومیرآباد مریوان، نماینده مجلس شورای اسلامی مریوان و سروآباد در دوره نهم، رئیس اداره آموزش سازمان بیمه سلامت ایران، عضو هیئت مدیره شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان می توان اشاره کرد.

منتخبان کردستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیشتر بشناسیم

حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران

برای تصدی دو کرسی حوزه انتخابیه شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران ۴۸ نفر نامزد شده بودند که در نهایت سالار مرادی و محسن فتحی مورد اعتماد مردم قرار گرفتند.

“سالار مرادی” با کسب ۲۵ هزار و ۲۳۴ رای به عنوان نفر اول متتخب مردم در حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره شناخته شد. مرادی ۴۴ ساله، دارای دکتری علوم سیاسی، گرایش مسائل ایران و استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه است.

وی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو و نایب ریس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه سنندج ودیواندره و کامیاران در استان کردستان بود.

منتخبان کردستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیشتر بشناسیم

“محسن فتحی” ۳۶ ساله با گرایش سیاسی مستقل نیز با کسب ۲۴ هزار و ۳۸۳ رای به عنوان نفر دوم متتخب مردم حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران شناخته شد. وی در حال حاضر نیز نماینده همین حوزه انتخابیه در مجلس یازدهم است.

فتحی که دارو ساز و پزشک است دارای گرایش سیاسی مستقل و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم شورای اسلامی است.

منتخبان کردستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیشتر بشناسیم

حوزه انتخابیه سقز و بانه

محسن بیگلری با گرایش سیاسی مستقل هم با کسب ۱۶ هزار و ۳۵ رای به عنوان منتخب مردم سقز و بانه معرفی شد. بیگلری ۵۰ ساله، دارای مدرک تحصیلی دکتری مدیریت دولتی نماینده دوره های نهم و دهم از حوزه انتخابیه سقز و بانه است.

از جمله سوابق و فعالیت‌های وی می شود به رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای سنندج و عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد.

منتخبان کردستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیشتر بشناسیم

حوزه انتخابیه قروه و دهگلان

محمد رسول شیخی زاده با کسب آرای ۱۷۴۵۸ به عنوان منتخب مردم قروه و دهگلان معرفی شد. شیخی زاده ۴۹ ساله تاکنون سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی نداشته است و برای نخستین بار وارد بهارستان می‌شود.

محمدرسول شیخی زاده گرایش سیاسی مستقل است و سوابقی همچون مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) همدان و کردستان، کارمند دانشگاه کردستان و فرمانداری قروه را در کارنامه خود دارد.

منتخبان کردستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیشتر بشناسیم

مجلس خبرگان رهبری

برای کسب ۲ کرسی مجلس خبرگان رهبری نیز ۴ نفر در استان کردستان نامزد شده بودند که در نهایت «ماموستا فایق رستمی» به عنوان نفر اول و «ماموستا اقبال بهمنی» به عنوان نفر دوم راهی مجلس خبرگان رهبری شدند. ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج و نماینده کردستان در مجلس فعلی خبرگان رهبری است.

ماموستا فایق رستمی ۷۵ سال و دارای گرایش سیاسی اصولگرایی و ماموستا بهمنی هم  با ۵۰ سال سن گرایش سیاسی مستقل دارد و از روحانیون اهل سنت استان هستند که در زمینه فعالیت های دینی و مذهبی و آموزش به مردم توانسته اند جایگاه مطلوبی را در نزد اقشار مختلف کسب کنند.

«ماموستا فایق رستمی» فرزند عبدالقادر از خانواده مذهبی متولد سال ۱۳۲۷ در روستای “به رده ره شه” مریوان است و در حال حاضر نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری است.

ماموستا رستمی در حال حاضر هم عضو شورای ۱۵ نفره افتا عالی کردستان و عضو شورای عالی مدرسین علوم دینی کردستان است و از سال ۱۳۷۶ تاکنون به عنوان مدرس سطح سه در مدرسه علوم دینی سید قطب برادران استان و علوم دینی خواهران(امام شافعی) مریوان فعالیت دارد.

وی بیش از هشت سال به عنوان عضو شورای حل اختلاف ویژه ارث در شورای حل اختلاف مریوان و بیش از چهار سال عضو شورای نوار مرزی به عنوان شورای انصار الرسول بخش خاو و میرآباد فعالیت داشته است.

این ماموستای اهل سنت دارای سه رساله “شرح المسائل بالآیات و احادیث” “فضیلت مکه و مدینه و مسائل حج و عمره” و “سراج منبر و المحراب” است.

ماموستا فایق رستمی که هم اکنون امام جمعه شهر سنندج است در پنجمین مجلس خبرگان رهبری هم حضور داشت و امسال هم بعد از گذشت هشت سال باردیگر از سوی مردم برای حضور در این مجلس انتخاب شد.

منتخبان کردستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیشتر بشناسیم

ماموستا اقبال بهمنی در سال ۱۳۵۲ در شهرستان دهگلان منطقه لیلاخ متولد شد و تحصیلات خود را مدارس علوم دینی سنندج در خدمت ماموستایان بزرگی همچون ماموستا شهید شیخ الاسلام، ماموستا مجتهدی و ماموستا سید محمد حسینی گذراند.

وی پس از پایان تحصیلات علوم دینی در استان‌های زاهدان و کردستان، در خدمت شهید ماموستا شیخ الاسلام اجازه نامه تدریس و اجتهاد را دریافت کرد.

ماموستا بهمنی، امام جماعت مساجد شهر سنندج، امام جمعه شهر موچش، امام جمعه موقت شهر کامیاران، سردفتردار ازدواج و طلاق در سنندج، مسئولیت مرکز بزرگ اسلامی سنندج به مدت ۶ سال و عضو هیات منصفه دادگاه مطبوعات را در کارنامه کاری خود دارد.

ماموستا بهمنی همچنین سال‌های زیادی است که با تشکیل کلاس های قرآنی، تدریس فقه امام شافعی و خدمت در خانقاها و تکایا و شورای طریقت در راستای ترویج فرهنگ وحدت در استان تلاش می کند.

وی در سال ۱۳۹۴ نامزد پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود اما میزان رای او به حد نصاب نرسید و امسال نیز داوطلب ششمین دوره این انتخابات شد که دراین دوره با کسب افزون بر ۱۰۳ هزار رای به این مجلس راه پیدا کرد.

منتخبان کردستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیشتر بشناسیم

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن