مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

اجماع داخلی تحریم های بین المللی را کاهش خواهد داد

رحیمی جهان آبادی:مجلس یازدهم بر امور معیشتی متمرکز خواهد شد

آوای سنت: نماینده تربت جام و تایباد اجماع داخلی را موجب باز شدن گره‌های کور در اوضاع معیشتی مردم و کاهش تحریم های بین المللی دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی جزو معدود نمایندگان مجلس دهم است که در اسفند ماه گذشته طی رقابت با سایر کاندیداها توانست مجددا به بهارستان راه یابد.

این نماینده نماینده مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه ایران در عرصه بین‌المللی مواضع و منافع مشخصی دارد گفت: ما تا زمانی که با رقبای خود در منطقه و جهان به گفتمان مشخصی نرسیم، نمی‌توانیم گره سیاست خارجی را باز کنیم.
وقتی جناح سیاسی دولت و مجلس در عرصه بین المللی هم ‌فکر باشند راحت‌تر فرصت بروز و ظهور خواهند یافت. ما می بایست در عرصه بین‌المللی به اجماع داخلی برسیم.

‌جهان‌آبادی نگاه جریان‌های سیاسی درباره مشکلات معیشتی و اقتصادی را مشترک خواند و اظهار داشت: صرف ‌نظر از اینکه چه جناحی در مجلس یازدهم در اقلیت یا اکثریت باشد، یکی از اولویت‌های اصلی کشور، مسائل معیشتی مردم است. واقعیت امر این گونه است که برای رفع مشکلات اقتصادی به جراحی‌های بزرگ نیاز داریم تا خیلی از بحران‌هایی مثل تحریم‌های بین‌المللی یا سوءمدیریت ها می بایست مرتفع گردد.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی مجلس عنوان نمود: مجلس آینده با دیدگاه‌های اقتصادی می‌تواند مجلس موفقی در عرصه داخلی باشد. در کشور ما جایگاهی که برای مجلس در امور حقوقی و اداری مشاهده می‌کنیم، متاسفانه به‌مرور زمان شکل گرفته است. نمایندگان ادوار مختلف و ساختار حاکمیت جایگاه مجلس را تنزل دادند.

نماینده تربت‌جام و تایباد اقدامات مجلس دهم را مهم توصیف کرد و یادآور شد: در حوزه قانون‌گذاری، اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و اصلاح قانون حکم اعدام برای موادمخدر در مجلس دهم محقق شد.
در حوزه مسائل زیست‌محیطی نیز مصوبات ارزشمندی داشته‌ایم. در خصوص گازرسانی در چهارسال گذشته به شکل مناسب در کشور تامین اعتبار کردیم و لذا آمار گازرسانی مجلس دهم با مجالس قبلی قابل قیاس‌ نمی باشد.
هم اکنون هم قانون حقوق اقلیت‌ها، جرم‌انگاری توهین به مقدسات ادیان، اقوام و مذاهب مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی افزود: خیلی از افرادی که درباره مجلس دهم قضاوت منفی می‌کنند، از عملکرد مجلس شناخت کافی نداشته و یا نگاه جناحی دارند یا اینکه انتظار معجزه دارند.
در وضعیتی که درگیر بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های نفتی از ابتدای انقلاب هستیم و درآمد دولت کاهش پیدا کرده بود، مجلس به فعالیت مثبت خود ادامه داد. در کشور ما تقسیم قدرت وجود دارد و بخشی از اختیارات مربوط به رهبری، رئیس‌جمهور و مجلس است که درنهایت خروجی مشخصی به‌عنوان تصمیم حاکمیت انتخاب می‌شود.

دکتر جهان آبادی درباره عملکرد فراکسیون امید خاطر نشان کرد: در فراکسیون امید، شخصیت‌های موجه، اخلاق‌مدار و متدینی حضور داشتند، اما ضعف مدیریتی شدیدی نیز حاکم بود. بحث مدیریت سیاسی یک جناح در مجلس، به‌نظرم کاری تخصصی است. طیفی که فراکسیون امید را جهت‌دهی می‌کردند، نتوانستند برنامه مشخصی برای استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس تدوین کنند.

نماینده اهل سنت مجلس طیف و جریان سیاسی مجلس دهم را جزو اکثریت ندانست و تصریح ورزید: اگر طیف مستقلین با فراکسیون امید هم‌پیمان می‌شد فراکسیون امید می‌توانست اثرگذاری زیادی داشته باشد. فراکسیون مستقلین گاهی با اصول‌گرایان و گاهی با اصلاح‌طلبان همراه می‌شد و عملکرد هر دو جناح را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. مضاف بر اینکه متاسفانه دولت روحانی تعامل لازم و مناسبی با همفکرانش در مجلس نداشت و در خیلی از امور مانند انتخاب وزرا و تصمیم‌های دیگر، مشورت‌های لازم نمی‌شد.

‌جهان‌آبادی همچنین گفت: اگر دولت در سال ۱۴۰۰ با مجلس یازدهم همسو شود، اجماع داخلی شکل می‌گیرد و ممکن است برخی کشورها فشارها را کاهش دهند.
در سیاست خارجی، حاکمیت بخشی از دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان را قبول ندارد یا حداقل نقد جدی به آن وارد می‌کند، ولی در مجلس و دولتی که اصول‌گرا باشد لایه‌های قدرت راحت‌تر همکاری می‌کنند و دولت بعدی در عرصه سیاست خارجی و مسائل اقتصادی بهتر عمل می‌کند. مضاف بر اینکه ایده‌ها و طرح‌های اصول‌گرایان اغلب معیشتی است و آنها امیدوارند که بتوانند در این حوزه اقدامات موثری انجام دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن