مجلس و نمایندگان

انتقاد نماینده اسبق سنندج از دخالت های نمایندگان در امور اجرایی

آوای سنت: نماینده ادوار سوم و چهارم حوزه انتخابیه کردستان در مجلس شورای اسلامی از دخالت های نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی انتقاد کرد.

به گزارش آوای سنت، عبدالکریم احمدنژاد با بیان این مطلب که مقایسه وضعیت مجلس شورای اسلامی کار جالبی نیست، گفت: بنده در دو دوره حضورم بعنوان نماینده مردم کردستان، شاهد مجلسی با اقتدار و معتبر بودم که امروز به هیچ عنوان این گونه نیست. بخش عمده ای از اعتبار مجلس شورای اسلامی با عناوین مختلف سلب شده و نمایندگان دیگر آن عزت و اعتباری که در دوره های اول شاهد بودیم را در میان مردم ندارند. بنابراین نمی توان اعتبار و عملکرد مجلس آن زمان را با مجلس امروزی مقایسه کرد.

وی افزود: در دوره ما ، در تمامی جلسات مجلس، معاونان پارلمانی وزرای مختلف حضور داشتند و هر سه شنبه نیز خود وزرا بدون اینکه دعوت شوند حضور می یافتند تا بخشی از مشکلات کشور و مردم با همفکری برطرف شود، اما امروز می بینیم وزرای دولت حتی با دعوت مجلس نیز در صحن حاضر نمی شوند.

احمد نژاد ضمن تاکید بر همکاری دولت و مجلس عنوان نمود: دولت و مجلس باید با حمایت از یکدیگر برابر قانون اساسی، فعالیت های توسعه ای را دنبال کنند، نه اینکه در مقابل یکدیگر قرار گرفته و یا به همدیگر نان قرض بدهند. در زمان انتخاب مجلس دوره اول تا حداقل دوره پنجم، مردم حامی نمایندگان بودند. آن زمان کسی که قصد داشت به مجلس راه یابد به هیچ عنوان از جیب خود هزینه ای نمی کرد و با حمایت مالی مردم گام برمی داشت. این مسئله باعث عزت و احترام نماینده در بین مردم بود. از سوی دیگر وقتی نماینده امروزی برای راه یافتن به مجلس میلیاردها تومان خرج تبلیغات می کند، معلوم است حمایت قشری که با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند را ندارد و مورد احترام آنان نیز قرار نمی گیرد.

این نماینده ادوار سوم و چهارم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره اظهار داشت: از مجلس پنجم به بعد دیگر انتخابات مجلس به یک بازار پولی تبدیل شد و به همین میزان نیز مشارکت مردم کاهش یافت و هر کس از فعالان که پا به عرصه تبلیغات می گذاشتند چشمداشت به حمایت از سوی نماینده منتخب داشتند و همین هم باعث کاهش اعتبار مجلس در این روزها شده است. در زمان ما اصلا نماینده مجلس در کار قوه مجریه و دولت دخالت نمی کرد و به هیچ عنوان در عزل و نصب های دولتی نقش نداشت، بلکه دولت تنها در انتخاب استاندار چند گزینه به مجمع نمایندگان معرفی می کرد تا در نهایت یکی از آنان به صندلی استانداری برسد.

به نظر بنده دخالت نماینده در کار دولت تخطی از قانون است و زمانی که این اتفاق می افتد بدون شک باید انتظار یک معامله داشت که خدشه دار شدن جایگاه و اعتبار نماینده در میان مردم را به دنبال دارد. امیدوارم هر کسی در هر جایگاهی که قرار می گیرد، برای خدمت پا به عرصه بگذارد. امروز در وضعیتی قرار داریم که نمایندگان مجلس و هیئت دولت باید اتحاد داشته باشند.

احمدنژاد در اشاره به بحث مذاکرات این روزهای ایران و کشورهای غربی نیز خاطر نشان ساخت: مذاکره به طور کلی در هیچ زمانی بدون فایده نبوده و می تواند امتیازاتی را برای کشور به دنبال داشته باشد، اما باید دیدگاه مذاکره کنندگان تغییر کند. مذاکره کنندگان باید با تحلیل وضعیت کنونی کشور، پای میز مذاکره بنشیند. به شخصه معتقدم این دوره از مذاکرات به نتیجه می رسد در غیر این صورت با مشکلات عدیده ای در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … مواجه می شویم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن