مجلس و نمایندگان

انتقاد نماینده چابهار از نگاه کلیشه ای دولت به ظرفیت‌های گردشگری

آوای سنت : نماینده مردم چابهار در مجلس، با انتقاد از «نگاه کلیشه‌ای» دولت‌ها به مقوله گردشگری، بر لزوم استفاده از «ظرفیت بی‌بدیل سواحل مکران» برای توسعۀ صنعت گردشگری کشور تأکید کرد.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «رویداد ۲۴» گفت: نگاه دولت‌ها به مقوله توسعه گردشگری، صرفاً یک نگاه کلیشه‌ای بوده است و راجع به آن حرف و شعار زیاد زده‌اند، اما مطلقاً به این ظرفیت بی‌بدیل تا امروز بهای لازم داده نشده است.

وی در ادامه به موفقیت کشورهایی همچون: مالزی و ترکیه در استفاده از ظرفیت گردشگری و پذیرش توریست اشاره کرد و گفت: بنده تجربه زندگی در کشور مالزی را دارم. عمده GDP آنها از حوزه صنعت گردشگری است. مالزی ۲۷ میلیون نفر جمعیت دارد، اما سالانه پذیرای ۲۹ میلیون نفر توریست است. در ترکیه نیز کاری که آنها در حوزه جذب توریست کردند باعث شده اقتصادشان تا حد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سه دهه گذشته متحول شود. اما متاسفانه در ایران، هیچ برنامه جامع و مشخصی برای ایجاد ظرفیت‌های گردشگری و ترغیب سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری وجود نداشته است و در این دولت در این موضوع خاص، این نگاه مضاعف‌تر هم شده است.

نماینده چابهار، نیکشهر، قصرقند، کنارک، دشتیاری و زرآباد در ادامه افزود: بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور است که ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری دارد. توجه به این پتانسیل نه‌تنها باعث تحول در اقتصاد کشور و معیشت مردم می‌شود، بلکه می‌تواند تصویری مبتنی بر واقعیت‌های آن جامعه به دیگر نقاط کشور و جهان مخابره کند، اما وزارت گردشگری نشان داده توسعه گردشگری مخصوصاً در سواحل مکران جزو برنامه‌های عملیاتی آن نیست.

معین‌الدین سعیدی خاطرنشان ساخت: متولی توسعه سواحل مکران، سازمان منطقه آزاد است و اکنون هفت ماه است که منطقه آزاد چابهار، متولی ندارد. آن‌وقت چطور انتظار داریم مجموعه منطقه آزاد که یکی از ماموریت‌هایش توسعه بخش گردشگری است بتواند شرایط را به نفع اقتصاد و مردم تغییر دهد؟

سعیدی تصریح کرد: در واقع تاکنون عملاً توسعه بخش گردشگری جزو رویکرد‌های واقعی مدیران کشور نبوده است. واقعاً نمی‌دانم چرا مسئولان خودشان را از این ظرفیت بی‌بدیل محروم می‌کنند؟! گاهی فکر می‌کنم این حجم بی‌تدبیری چگونه می‌تواند ممکن باشد؟ اگر برخی مولفه‌ها را کنار هم بگذاریم می‌فهمیم که این حد از همت آقایان در ضعف مدیریت، نیازمند هنرمندی است!

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن