مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

برخی از فضاسازیها در رابطه با توافق ایران و چین نادرست است

دکتر رحیمی جهان آبادی توافق ایران و چین را مثبت ارزیابی کرد

آوای سنت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بحث واگذاری زمین درقرارداد ۲۵ سال میان ایران و چین را نادرست دانست.

به گزارش آوای سنت، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به امضای سند تفاهم ٢۵ ساله ایران و چین گفت: ایران در سالهای اخیر تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته و علی رغم اینکه به تمام مفاد برجام و تعهدات خود عمل کرده، کمافی السابق مورد بدعهدی غربی‌ها قرار گرفته است.

وی با یادآوری این مطلب که بد عهدی در برجام از سوی غربی ها بوده است، افزود: ایران بعد ازاین بدعهدی‌یا باید تسلیم خواسته‌ های غرب شده و ضمن نادیده گرفتن حقوق مردم آنچه را که غربی ها به زور مطالبه می کنند، مهیا نماید و یا بر این مقاومت استمرار بخشد که مردم و دولت راه مقاومت را پیش گرفتند. ایران پس از بدعهدی‌ های مکرر از ظرفیت‌های جدید استفاده کرد و برای حل مشکلات خود وارد مراوده با قطب قدرتمند و بزرگ چین شد. این کشور با ما مشکل امنیتی و سیاسی خاصی نداشته و در بسیاری از مسائل اتمی و چالش ‌هایی که ایران با غرب داشت در کنار ما بوده است.

این نماینده اهل سنت افزود : چین اکنون قطب بزرگ سیاسی و اقتصادی دنیا بوده و همکاری خود را در قالب یک قرارداد درازمدت و در قالب یک برنامه و چارچوب هدفمند تعریف کرده است. توافق میان ایران و چین یک قرارداد از کلیات همکاری‌های بین دو کشور است و جزییات کاملی از آن در دسترس نیست، از این رو برای اجرای هر بخشی از آن ابتدا باید مذاکره صورت گرفته و سپس قرارداد امضا شود.

جهان آبادی با بیان اینکه  تفاهم ٢۵ ساله ایران و چین در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: این توافق پس از بررسی در صحن علنی مجلس جهت تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد.طبق قانون اساسی تمامی قراردادها و همچنین معاهدات باید به مجلس رسیده و مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده تربت جام و تایباد تصریح کرد: دو دسته افراد هستند که در خصوص آینده توافق ایران و چین دست به ایجاد التهاب می‌زنند. دسته اول واقعا دلسوز بوده، اما تجربه ناخوشایند تاریخی با قرارداد با قدرت‌های بزرگ را دارند و وقتی حرف از قرارداد با قدرت‌های بزرگ می‌شود، یاد ترکمنچای و گلستان وهمچنین قرار دادهای استعماری می‌افتند.

اما دسته دوم که دست به ایجاد التهاب در خصوص توافق مذکور می‌زنند به خوبی می‌ دانند که این قرارداد مشکلی ندارند، ولی با علم به اینکه این توافق، تحریم غربی‌ها را ملغی کرده و آنها را در موضع ضعف قرار می‌ دهد، اقدام به ایجاد التهاب می کنند.

جهان آبادی، تفاهم با چین را باعث سرازیر شدن حجم زیادی پول و سرمایه‌ گذاری در داخل کشور خواند و یادآور شد: با این حجم از ورود منابع مالی به کشور، عملا فشار و تحریم غرب به کلی از بین خواهد رفت و آنها به همین دلیل به دست و پا افتاده و کسانی که همراهی و هم فکری با غرب دارند، نیز همین دلیل دست به التهاب می زنند.

این قرارداد همه آنچه را که غربی ها رشته کردند، پنبه کرده و فرصت‌های عظیم اقتصادی را برای ایران فراهم خواهد کرد، کما اینکه این قرارداد فواید بسیاری برای چین از جمله تامین انرژی به صورت مطمئن از ایران و همچنین بحث سودی که از این سرمایه گذاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف ایجاد می‌شود، در برخواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان ساخت: بحث واگذاری سرزمین در این قرارداد مطرح نبوده و چنین اظهارنظرهایی ناشی از تبلیغات نادرست است. قطع به یقین خط به خط این قرارداد در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی خواهد شد و کسانی که در مذاکرات مربوط به این قرارداد نقش داشته و حتی بررسی ‌کنندگان آن، منافع ملی و امنیت کشور را مدنظر قرار خواهند داد/تربت جام آن لاین

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن