مجلس و نمایندگان

دولت آینده باید تغییر بنیادی در ساختار سازمان محیط زیست ایجاد کند

آوای سنت : عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: قسمت عظیمی از مشکلات زیست‌محیطی کشور از جمله ریزگردها و پرداختن به موضوع حق‌آبه تالاب‌های مرزی باید توسط دیپلماسی در حوزه محیط زیست پیگیری شود.معین‌الدین سعیدی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

معین الدین سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد جایگاه محیط زیست در دولت آینده گفت: نوع نگاه به محیط زیست نباید به صورت شعاری، ویترینی و تزیینی باشد، محیط زیست با رفتارهای کلیشه‌ای و ویترینی زنده نمی‌شود، بی شک محیط زیست چالش بشر برای ادامه حیات است.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت آینده باید تمام چالش‌های محیط زیست را که با زندگی بشر رابطه تنگاتنگی دارد، در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. از آلودگی هوا و کاهش ریزگردها گرفته تا مشکل بی آبی، خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و …. همگی عمده مطالباتی هستند که باید از دولت آینده داشته باشیم. متاسفانه تا این لحظه کاندیداهای تایید شده ورود جدی به مسائل محیط زیستی نداشته‌اند.

سیاست‌زدگی را از محیط‌زیست دور کنید

سعیدی ادامه داد: ساختار سازمان محیط زیست به لحاظ بنیادی نیازمند اصلاحات جدی است، ما همواره در دولت‌های مختلف شاهد بوده‌ایم که مسئولان و متولیان سازمان حفاظت محیط زیست بر مبنای رویکرد سیاسی انتخاب شده‌اند که چنین مسئله‌ای نادرست است علاوه بر این‌ها باید تاکید شود که تمامی دولت‌ها نگاهی حقوقی به موضوع تخریب محیط زیست داشته باشند. مشکلاتی که ما در راستای مسائل محیط زیستی با آنها روبرو بودیم، نه تنها تغییری نداشته بلکه اقدامات سازنده‌ای در راستای حل معضلات زیست محیطی ارائه نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در یکسال اخیر اتفاقات ناگوار محیط زیست تبعات دیگری را به همراه داشته که هر یک به نوبه خود به صورت متمادی و پی‌در‌پی در طی یکسال گذشته بارها تکرار شدند؛ به فرض مثال در چند سال اخیر شاید آتش سوزی متعدد جنگل‌ها بودیم؛ در کنار آن آلودگی آب دریاها و مرگ آبزیان و پرندگان مهاجر را به دنبال داشت که هریک در مقطعی از زمان رسانه‌ای شد تا اتفاق ناخوشایند دیگری بدون عکس العمل مثبتی به دست فراموشی سپرده شد. هریک از حوادث خسارات جبران ناپذیر مادی و حتی جانی به دنبال داشته است.

سعیدی افزود: بی آبی و خشکسالی بی سابقه در طی ۵۰ سال گذشته شرایط ناخوشایندی را برای کشور رقم خواهد زد، در حال حاضر وضعیت محیط زیست در کشور بسیار شکننده است، کشور با بی آبی روبرو است همین خشکسالی معضلات متعددی از قبیل فرونشست زمین، آتش‌سوزی، نابودی کشاورزی، بیکاری و…. به همراه دارد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: جامعه‌ای به ‌پیشرفت و ثبات اقتصادی می‌رسد که توجه جدی و مرکزی به محیط زیست و مباحث توسعه ‌پایدار داشته باشد. در بسیاری از مواقع مسائل زیست محیطی در اولویت برنامه‌ها قرار نمی‌گیرد، در صورتی که اساس اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و حتی موضوعات سیاسی به مسائل محیط زیست گره خورده است و کم توجهی به آن ‌تبعات جبران ناپذیری را به‌ همراه خواهد داشت که خسارات این آسیب‌های اجتماعی بسیار زیاد و گاهی گران خواهد بود

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه در فصل سرما موفق عمل نکرد، با توجه به اینکه قسمت عظیمی از مشکلات زیست‌ محیطی کشور از جمله ریزگردها و پرداختن به موضوع حق‌آبه تالاب‌های مرزی باید توسط دیپلماسی در حوزه محیط زیست پیگیری شود، انتظار داریم که در دولت آینده روابط ما با کشورهای همسایه در این زمینه تقویت شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن