مجلس و نمایندگان

احیای مناسبات ایران و عربستان زمینه ساز تنش زدایی منطقه ای

آوای سنت: عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس یازدهم بهبود روابط بین ایران و عربستان را آغاز یک روند مثبت برای تنش‌زدایی با دیگر کشورهای عربی از جمله بحرین، مصر و اردن عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی سیاست تنش‌زدایی ایران در مقابل عربستان را نشان دهنده غلبه قوه عاقله نظام بر بخش تندرو دانست و گفت: هنوز فراموش نشده است که آتش زدن برجام و حمله به سفارت عربستان یک نوع هنر و انقلابی‌گری تلقی می ‌شد، اما اکنون احیای برجام و بازگشایی سفارت عربستان یک هنر و توانایی تلقی می‌شود.

توافق ایران و عربستان پس از چند دور مذاکرات فشرده بالاخره نتیجه داد و بررسی این مهم می‌تواند تحلیل جدیدی از رویکردهای سیاست خارجی ایران ارائه دهد. در نخستین گام تغییر مرجع مذاکره کننده از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی بود. لذا احتمال مذاکرات ایران و غرب در پی این توافق با توجه به فروکش کردن جنگ یمن می‌تواند دو عامل تعیین کننده در تغییرات آینده سیاست خارجی کشور قلمداد شود.

دکتر جهان آبادی در اینباره افزود: عربستان سعودی کشوری است که روابط نزدیکی با آمریکا دارد. ما در طول چند ماه اخیر نیز شاهد سفر مسئولان چین به عربستان و قرارداد تجاری آنها با اعراب بوده‌ایم. این موضوع پیام واضحی را به غرب ارسال کرد و این معنا را می دهد که غربی ها دیگر در خاورمیانه شریک مطمئنی تلقی نمی‌شود، چون در افغانستان و عراق نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند. افغانستان به راحتی به دست طالبان افتاد و عراق نیز هنوز با بحران‌های پس از حمله آمریکا درگیر می باشد. از طرف دیگر قدرت ایران موجب شده که کشورهای خاورمیانه علیرغم فشار غربی‌ها به جمع‌بندی ‌های جدید برسند.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس یازدهم با اشاره به این نکته که طی مذاکرات بعمل آمده با همراهی عراق و عمان مدیریت خوبی بعمل آمده است، اظهار داشت: بهبود روابط بین ایران و عربستان را می توان آغاز یک روند مثبت برای تنش‌زدایی با دیگر کشورهای عربی از جمله بحرین، مصر و اردن در نظر گرفت. ائتلاف جدیدی که ایران و عربستان و مصر در آن نقش داشته باشند می‌تواند یک همگرایی توازن منطقه‌ای را به نفع کشورهای اسلامی افزایش داده و بعلاوه نفوذ اسرائیلی‌ها را در منطقه کاهش دهد.

در این میان چینی‌ها هم منافعی دارند و می‌خواهند با اعراب و ایران روابط مشخصی داشته باشند. آنها تلاش زیادی کردند که گشایشی بین ایران و عربستان ایجاد شود و روابط را با دو طرف حفظ کنند. در حالیکه آمریکا اختلافات را تشدید می‌کند تا از طریق آن نفوذ کند. مسلما نقش چین در مذاکرات اختلافات را کاهش می‌ بخشد تا در شرایط ثبات بتواند روابط اقتصادی خود را با همه کشورهای منطقه انجام دهد.

جهان آبادی با نگاهی به گذشته یادآور شد: تحلیل غرب این است که خاورمیانه چاره‌ای جز متحد بودن با غرب ندارد. زمان شاه هم آمریکایی‌ها این نظر را داشتند که ایران چاره‌ای جز ارتباط با غرب ندارد وگرنه کمونیسم ایران را نابود می‌کند، اما با انقلاب اسلامی مشخص شد این یک تحلیل غلط است. امروز اعراب نیز به این نتیجه رسیده‌اند که اتکا به غرب راهکار مطمئنی به حساب نمی آید.

پیام دیگر این اتحاد این است که غرب را طی مذاکرات در موضع برابری با ایران می‌نشاند. به نظر من بهبود رابطه ایران و عربستان می تواند گره یمن و بحرین باز کند. در بهبود اوضاع عراق موثر باشد و حتی در زمینه پذیرش دوباره سوریه در جهان عرب نقش ایفا کرده و در بهبود روابط با امارات و مصر اثر فوق العاده ای بر جای بگذارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن