مجلس و نمایندگان

ضرورت توزیع عادلانه فرصتها در استان کردستان

آوای سنت: رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان خواستار توزیع عادلانه فرصت ها در راستای توسعه شهرهای استان کردستان شد.

شیوا قاسمی‌پور، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص نتایج اولین دیدار با اسماعیل کوشا استاندار جدید کردستان گفت: سالیان درازی است که مردم برخی‌ از شهرهای استان کردستان از عدم توجه و تعریف پروژه‌های توسعه‌ای به‌ویژه در شهرستان “سروآباد” گلایه مند می باشند که می طلبد دولتمردان با رویکردی جدید توام با نیروهای انسانی جوان زمینه توسعه همه‌جانبه استان کردستان را فراهم نمایند. انتظار می رود استاندار جدید کردستان با رویکرد توزیع عادلانه فرصت‌ها گام مهمی در راستای توسعه شهرهای استان کردستان بردارد و واژه محرومیت را با سرعت بخشیدن به ریل توسعه کردستان از ادبیات سیاسی – اجتماعی، حذف کند.

وی با برشمردن برخی از چالش‌ها و دغدغه های مردم آن حوزه انتخابیه از جمله دریاچه زریبار، راه‌های روستایی، مرز باشماق، جاده‌های مواصلاتی، عدم بهره برداری از سد گاران و… خواستار ایجاد تعامل و همگرایی استانداری با مدیران کل، فرمانداران و روسای ادارات جهت حل مشکلات و‌ مطالبات مردم شد و افزود: امید می‌رود با انتخاب مدیران خدوم‌ و توانمند و با اعتقاد به کار جهادی شرایط مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های استان و شهرستان‌های مریوان و سروآباد اتفاق افتد که قطعا این مهم با اتحاد، مدیریت انقلابی و حمایت‌های همه‌جانبه نمایندگان مجلس، امکان‌پذیر است. انتظار می‌رود در انتصاب معاونین، مدیران کل و فرمانداران از ظرفیت‌ نیروهای اهل سنت به‌صورت ویژه استفاده شود.

قاسمی پور همچنین از تصویب طرح تدریس زبان‌های محلی و‌ قومی در مدارس ایران با همراهی اعضای کمیسیون آموزش مجلس و ۳۰ نماینده مجلس خبر داد و عنوان نمود: بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری مانند منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای ۳ و ۴ اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت‌های قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق کودک، ماده ۲۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است و تصویب این طرح حق مسلم مردم مناطق مختلف کشور به‌ویژه کوردها می باشد.

دبیر اول کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: در راستای اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است نظام آموزشی زبان و ادبیات را برای زبان‌های محلی و اقوام از طریق وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری در حد امکانات موجود تدوین و اجرا کند به نحوی که به موجب این نظام آموزشی تدریس زبان های محلی و اقوام در مناطق سکونتی آنها در مدارس و مراکز آموزش عالی در کنار زبان فارسی مجاز باشد. مطالبه مردم ما اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی و تدریس زبان مادری در مدارس است که در واقع اگر اصل پانزدهم اجراشدنی نیست، پس باید از قانون حذف شود.

سخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس در این باره خاطر نشان نمود: اجرای این نظام آموزشی و روند تدریسی کتب برای مقاطع مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارتخانه های آموزش و پرورش علوم و تحقیقات به تصویب هیئت وزیران می رسد. در نشست اخیر گزارشی از برنامه وزارت آموزش و پرورش در این رابطه بیان و نحوه چگونگی تدریس این ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مناطق مختلف کشور مورد بحث قرار گرفت که پیشنهادهای مختلفی مبنی بر تدریس ادبیات این زبان‌ها در پایه دهم و ششم مطرح گردید.

لازم به‌ذکر است اجرای دقیق و کامل اصل پانزدهم قانون اساسی گامی مهم و بنیادین در راستای پاسخ به یکی از مهمترین مطالبات اقوام کشور به‌ویژه جامعه اهل سنت کشور بشمار می رود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن