مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

نطق یک نماینده، تبلور شعور سیاسی یک ملت

✍یحیی سهرابی

آوای سنت : مجلس و پارلمان هرکشور، نماد دموکراسی و مردم سالاری و از نهادهای کلیدی و تصمیم ساز کلان در ساختار هر نظام سیاسی و حکومتی محسوب می شود که کارکردش قانونگذاری و نظارت بر کلیه امور کشور در حوزه سیاست داخلی و بین المللی است.

به عبارتی پارلمان کشورها، آیینه ای تمام نما از یک نظام سیاسی است که بازتاب دهنده آراء و اندیشه ها، فرهنگ و رفتارهای سیاسی نخبگان و فرهنگ عمومی آن جامعه و کشور به شمار می آید و سخنرانی ها، مواضع و رویدادهای ریز و درشت آن در محافل سیاسی و رسانه ای داخلی و خارجی بازتاب گسترده خواهد یافت.

به علاوه، اگر نگاهی به تاریخ تحولات اجتماعی سیاسی ایران معاصر بیافکنیم، نقش تاریخی مجلس شورای ملی در دوره شانزدهم و « محمد مصدق» به عنوان نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون نفت، در ملی شدن صنعت نفت بسیار حائز اهمیت است که در دفاع از منافع ملی، قرارداد نفتی گس-گلشائیان را لغو و در سال ۱۳۲۹ نفت را ملی نمودند و جلوه ای از استقلال و آزادی یک ملت را به نمایش گذاشتند.

با عنایت به جایگاه مجلس نمایندگی در دفاع از حقوق ملت، شایسته است نمایندگان در صحن علنی مجلس با در نظر گرفتن بسیاری از جوانب، نطق هایی ایراد نمایند که شأن و جایگاه ملت، مجلس و کشور  محفوظ بماند و در طراز ملی به امور کلان سیاست های داخلی و خارجی بپردازند و از اشاره به امور جزئی و محلی پرهیز نمایند.

با این نگاه اگر بخواهیم به نقد و بررسی نطق های «آرش لهونی» نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی بپردازیم، می بینیم این نماینده، هم در مسائل داخلی و هم در حوزه سیاست خارجی، همواره تلاش نموده در مناسبت ها و فرصت هایی که فراهم شده، نطق هایی در صحن علنی مجلس ایراد نمایند که در طراز ملی باشد و با بیان مواضعش در جایگاه نمایندگی مردم کورد و أهل سنت، شأن و جایگاه ملت و شهروند ایرانی را ارتقاء بخشد.

نطق های «لهونی» در ارتباط با پرونده هسته ای ایران و مواضع اخیر رجب طیب اردوغان و الهام علی اف روسای جمهور ترکیه و آذربایجان در قبال ایران از جمله مواضعی است که در آن می توان شمه ای از «عزت، حکمت و مصلحت»، اقتدار ملی و سیاست های کلی نظام را در آن ملاحظه نمود.

لازم می بینم به این نیز اشاره نمایم که اتخاذ مواضع حکیمانه و نطق های فاخر، منطقی و در طراز ملی، همواره از مطالبات نخبگان و فعالان فرهنگی، مدنی و سیاسی منطقه اورامانات از نماینده این حوزه انتخابیه بوده است که سخنرانی ها و مواضعی عنوان شود که قاطبه مردم از آن حمایت و بدان افتخار نمایند و با نطق هایی نسنجیده و کم محتوا موجبات شرمساری مردم شریف منطقه را فراهم نسازند.

ازسویی «آرش لهونی» عامل به گفتمانی است که گفتگو، رواداری، صبر و بردباری در سیاست ورزی از اصول اساسی آن به حساب می آید و حاملان این گفتمان در منطقه انتظار دارند نماینده ای که به مجلس فرستاده اند، تا آخر دوره نمایندگی به این اصول و ارزشهای توسعه یافته فرهنگی و سیاسی پایبند بماند./هم اندیشان نیوز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن