مقالات و یادداشت ها

آخرین سخنرانی عالم شهید افغان

امنیت مردم مهم ترین دغدغه مولانا نیازی بود

آوای سنت: دکتر مولانا محمد ایاز نیازی عالم سرشناس افغان در آخرین سخنرانی خود از طالبان و سایر نیروهای درگیر درجنگ های داخلی خواست تا به احترام مردم افغانستان به توافق آتش بس پایبند بمانند. متاسفانه ایشان پس از انجام این سخنرانی، توسط عده ای ناشناس به شهادت رسید.
هرچند که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این ترور را به عهده نگرفته است، اما سوابق نشان می دهند گروه داعش بیشترین حمله به مساجد افغانستان را به نام خود ثبت رسانده و پیش بینی می شود حمله به مسجد جامع وزیر اکبرخان شهر کابل در وقت اقامه نماز مغرب طی چند روز اخیر نیز اقدامی از سوی این گروه باشد.

در ذیل این مقدمه مشروح آخرین سخنرانی دکتر مولانا نیازی تقدیم خوانندگان گرامی می شود.
به گزارش خبرنگار آوای سنت دکترمحمد نیازی در آخرین سخنرانی خود با اشاره به آتش بس میان طالبان با طرف های درگیر، از شبه نظامیان خواست به احترام ملت افغانستان نسبت به توافق صورت گرفته پایبند بوده و برای همیشه اعلام آتش بس نمایند.
وی با اظهار تاسف شدید از ریخته شدن خون اطفال بی گناه که در کارزار جنگ جان خود را از دست می دهند، خطاب به نیروهای درگیر با یکدیگر گفت: کلام الهی خطاب به امت اسلام فرمایش می دارد، وقتی دشمن پیشنهاد صلح داد فورا بپذیر. قرآن کریم از جریان صلح حدیبیه که میان نبی مکرم اسلام و مشرکین اتفاق افتاد بعنوان فتح المبین یاد می کند. پس چرا نباید میان ما مسلمین صلح برقرار باشد و چرا عده ای تلاش می کنند تا در مسیر صلح مانع ایجاد کنند. باید از غضب خدای متعال ترسید.

مولانا نیازی با تحلیل وقایع صدر اسلام افزود: حضرت عمر رضی الله در زمان خلافتش پل خرابه ای را درعراق مرمت کرد، زیرا می ترسید کودکی از بالای آن به زمین افتاده و پایش صدمه ببیند. ایشان پل را مرمت کرد، چون ترس از غضب خدای متعال داشت و امروز خون هزاران افغان به خاطر جنگ های فرسایشی به زمین ریخته می شود. لذا به عنوان یک مسلمان افغان اعجالتا از طرف خودم و واکالتا از طرف ملت مظلوم، بیچاره، رنجیده و جنگ زده افغانستان از نیروهای درگیر می خواهم که به توافقنامه صلح ملتزم باقی بمانید.
سخنران مسجد جامع وزیر اکبر خان یادآور شد: در جنگ میان نیروهای درگیر، هر دو طرف ندای الله اکبر سر می دهند. پس باید از همان خدایی که ما را خلق کرده است بترسند. این همه خونریزی و این همه تشویش و نگرانی بخاطر ویروس کرونا که همه را با خود درگیر کرده و درکنار آن همه این جنگ ها و درگیری ها کرونای دیگری هستند که همه چیزهای با ارزش را از ما گرفته اند. لذا سعی همه ما باید بر این باشد که ملت مظلوم افغانستان را از بلایا و مصیبت های این جنگ نجات دهیم.

دکتر نیازی با اشاره به لزوم برقراری صلح پایدار در کشور ادمه داد: آزمون بزرگی در پیش ما قرار دارد. مذاکرات صلحی است که چندین ماه ادامه دار دنبال می شود، ولی طرف های درگیر هنوز موفق به تشکیل یک هیات همه شمول نشده اند. آنها اگر می خواهند در میان مردم عزتمند باقی بمانند، اختلافات را کنار بگذارند و به خدای متعال توکل کنند. حضرت سعدی با اقتباس از آیه قرآن کریم فرزندان آدم را جزو اعضایی دانسته است که همگی از یک گوهر خلق شده اند. انسان هایی که وقتی یک عضو آن به درد و مصیبت مبتلا می شود، سایرعضوها نیز احساس بی قراری می کنند. مسلمان ها در سراسر جهان و خصوصا در افغانستان از یک بدن هستند و چگونه امکان دارد کسی که خودش را مسلمان می داند، خون مسلمانی دیگر را بر زمین بریزد؟!
این عالم شهید اهل سنت تصریح ورزید: اکنون روند یک توافق صلح در جریان است. پایبندی به این آتش بس و ادامه آن از سوی طرف های درگیر باعث می شود که مردم، بانیان صلح را تاج سر خود بدانند، اما در صورت نقص آن و برگشت به شرایط گذشته، عوامل جنگ افروز مسلما تردد خواهند گردید. در حال حاضر مهمترین مسئله برای ملت افغانستان داشتن امنیت می باشد. در صورتی که امنیت حاصل شود ما مردم اگر ده رئیس جمهور هم که بخواهند به ما حکومت کنند همگی را خواهیم پذیرفت.

دکتر نیازی جهان را نظاره گر وضع کنونی کشور افغانستان دانست وعنوان نمود: امروز ملت های دیگر درباره تشنگان وعاشقان سینه چاک ما قدرت چه خواهد گفت؟ اگر خود را طالب واقعی می دانیم باید بدانیم که یک طلبه باید به کدام منطق قناعت کند. قرآن کریم با آوردن دلیل درباره منافع ملت و منافع اسلام صحبت کرده است و می بینیم که دراین کشور کسانی را به میدان های جنگ راه می دهند که که در واقع اصلا افغان نیستند. اینها ماموریت دارند که صلح را تخریب کنند و جهت برآورده کردن اهداف خود، شرایطی را مطرح می کنند که نه دین و نه ملت مفاد آنها را قبول ندارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن