مقالات و یادداشت ها

آمریکا و مشکلات پیش روی امنیت ملی

آوای سنت : همه شواهد از جمله خروج آمریکا از افغانستان، پایان دادن به عملیات جنگی واشنگتن در عراق، باقی ماندن ردپای کوچک آن در سوریه و روابط دشوارش با ترکیه نشان می‌دهند که نفوذ ایالات متحده در منطقه در واقع کمتر از قبل و حتی کمتر از گذشته نزدیک شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،آمریکا با سه بحران سیاسی بزرگ با مخالفان اصلی خود مواجه است: چین و حمله احتمالی آن به تایوان، روسیه و حمله احتمالی آن به اوکراین و ایران که در حال پیشروی در برنامه هسته ای خود در بحبوحه بن بست مذاکرات وین است.

برخی از تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که این بحرانها از کنترل خارج نمی شوند، در حالی که برخی دیگر معتقدند ما باید برای بدترین سناریوکه احتمال تبدیل این بحران ها به درگیری های نظامی در زمان های مشابه یا نزدیک است،آماده شویم.

جو بایدن، استراتژی امنیت ملی جدیدی صادر نکرد و از سند راهنمای راهبردی موقت امنیت ملی که کاخ سفید در ماه مارس گذشته منتشر کرد، قانع بود.او فقط دستورالعمل های کلی را برای چشم انداز تهدیدات استراتژیک دولت ارائه کرد.

در این سند آمده است که چین به تنها رقیب بالقوه ای تبدیل شده است که قادر است با تلفیق قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود، چالشی پایدار برای نظم بین المللی ایجاد کند.

این سند همچنین به تهدید روسیه اشاره کرد که همچنان بر تقویت نفوذ جهانی خود و ایفای نقشی که باعث هرج و مرج در صحنه جهانی می شود اصرار دارد.

در این سند تاکید شده بود که قوی ترین حضور نظامی ایالات متحده در منطقه اقیانوس آرام و اروپا خواهد بود، و این کشور در خاورمیانه برای رفع برخی نیازها حضور خواهد داشت.

استراتژی دفاع ملی جدید قرار است در سه ماهه اول سال آینده صادر شود. آخرین استراتژی که در سال ۲۰۱۸ در دوره ترامپ صادر شد بر خطرهای رقابت با قدرت های بزرگی مثل چین، روسیه و سایر کشورهای متضاد با ایالات متحده مانند ایران و کره شمالی متمرکز بود.

در طول جنگ جهانی دوم ۱۶ میلیون سرباز آمریکایی در دو میدان نبرد کاملاً مجزا شرکت کردند، میلیونها سرباز به مدت ۵ سال به جبهه اروپا در آن سوی اقیانوس اطلس رفتند تا با آلمان نازی بجنگند.

همچنین میلیون ها سرباز در جبهه آسیای شرقی در سراسر اقیانوس آرام برای مبارزه با ژاپن شرکت کردند.

نبردهای آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم بین‌المللی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نیز باعث شرکت صدها هزار سرباز در دو جنگ افغانستان و عراق شد و سال‌ها بود که آمریکا همزمان در دو جبهه جداگانه می‌جنگید.اما این جنگ ها معیاری برای بدترین سناریویی نیست که برخی ناظران از آن بیم دارند، یعنی جنگ همزمان با دو کشور قوی (روسیه و چین) یا ۳ کشور قوی (روسیه، چین و ایران).

در گزارشی که اخیراً منتشر شد، آمده است که ارتش ایالات متحده در حال حاضر توانایی انجام دو جنگ بزرگ را به طور همزمان ندارد.در این گزارش آمده است، ارتش آمریکا قادر به حضور در یک درگیری بزرگ منطقه‌ای و عملیات کوچک‌تر در سایر نقاط جهان خواهد بود و اگر آمریکا مجبور به انجام دو یا چند جنگ بزرگ به طور همزمان شود، آسیب زیادی خواهد دید.

این نتیجه‌گیری گزارش شاخص قدرت نظامی آمریکا برای سال ۲۰۲۲ بود که توسط بنیاد هریتیج در ۶۰۸ صفحه منتشر شد و مورد بررسی شبکه الجزیره قرار گرفت.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که تهدید منافع ایالات متحده از خارج همچنان بالا است، زیرا آمریکا علاوه بر خطرات مبارزه با تروریسم، با چالش‌هایی که پنتاگون آن را “تهدید ۴ + ۱” می‌نامد،یعنی تهدیدات روسیه، چین، کره شمالی و ایران مواجه است.

این گزارش حاکی از آن است که هرگونه رویارویی نظامی با چین تا حد زیادی یک نبرد دریایی و هوایی خواهد بود و این بدان معنا نیست که نیروی زمینی و تفنگداران دریایی در نبردها شرکت نخواهند کرد. بلکه درگیری احتمالی با چین با مشارکت قابل توجهی از نیروی دریایی و هوایی است که نیروهای زمینی و پیاده نظام از آنها پشتیبانی خواهد کرد.

برعکس، این گزارش نشان می‌دهد که هرگونه رویارویی نظامی با روسیه تا حد زیادی یک نبرد هوایی و زمینی با حمایت  نیروهای دریایی خواهد بود.

در این گزارش آمده است: تداوم کاهش بودجه موجب کاهش قدرت می شود و ارتش آمریکا را تحت فشار قابل توجهی قرار می‌دهد،براساس این گزارش که اگر کاهش بودجه نظامی فعلی باقی بماند، نزدیک به یک تریلیون دلار از بودجه وزارت دفاع در دهه آینده کاهش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید که سطوح تهدید از سوی روسیه و چین همچنان بالاست، زیرا روسیه بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته ای را در میان قدرت های هسته ای دارد  و با بسیج نیروهای خود در مرز اوکراین،تمایل خود را برای آسیب رساندن به متحدان آمریکا در اروپا نشان داده است.

چین نیز در سال های اخیر به طور مداوم در حال مدرن سازی نیروهای هسته ای و متعارف خود بوده است و گامهای خصمانه فزاینده ای را نسبت به تایوان و کشورهای هم مرز با دریای چین جنوبی برداشته است.

داگ بند، کارشناس سیاست خارجی و امور نظامی در موسسه کاتو می گوید: پنتاگون در زمانی که واشنگتن به طور فزاینده ای به شبکه ای از متحدان برای دفع هرگونه خطری از سوی روسیه یا ایران متکی است، تمرکز خود را به اقیانوس هند و اقیانوس آرام معطوف کرده است.باند تأکید کرد که ایالات متحده در هر درگیری به معنای سنتی پیروز خواهد شد، اما هزینه آن بالا خواهد بود.

ایلان گلدنبرگ، کارشناس مرکز امنیت جدید آمریکا، در خصوص خطر جنگ با ایران هشدار داد که هرگونه جنگ با ایران، آمریکا را درگیر نبرد دیگری در خاورمیانه برای سال‌های سال خواهد کرد.برخی از کارشناسان معتقدند تهدیدات کره شمالی بسیار خطرناک تر از ایران است، زیرا این کشور در حال حاضر دارای سلاح های هسته ای زیادی است.

داده‌های رتبه‌بندی Global Fire power نشان‌دهنده پیشرفت واضح آمریکا است و نشان می دهد ایالات متحده دارای بیشترین بودجه نظامی برای سال ۲۰۲۱ است که هزینه های دفاعی این کشور سالانه ۷۴۱ میلیارد دلار بیشتر می شود، پس از آن چین با ۱۷۸ میلیارد دلار قرار دارد، در حالی که روسیه تنها با ۴۲ میلیارد دلار در رتبه یازدهم قرار دارد.

بر اساس طبقه‌بندی «Global Fire Power» از نظر قابلیت‌های نظامی کشورها – که در چارچوب تحلیل ۵۰ عامل قدرت ارزیابی شدند- آمریکا از نظر قدرت نظامی در صدر کشورها قرار گرفت.روسیه دوم شد و چین سومین ارتش قدرتمند جهان و ایران در رتبه چهاردهم قرار گرفت.

تا زمانی که ایالات متحده قدرتمندترین ارتش جهان را حفظ کند، می تواند بر روسیه و چین پیروز شود،با این حال، بسیاری از کارشناسان و تعداد زیادی از تحقیقات انجام شده نشان می دهدکه این وضعیت به طور نامحدود ادامه نخواهد داشت، ایالات متحده نمی تواند این سطح از سلطه را به طور نامحدود حفظ کند و در دراز مدت باید جنگ های خود را با دقت انتخاب کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن