مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

آیا سناریوی خروج از افغانستان در سوریه تکرار خواهد شد؟

احتمال گفتگوی گروههای کرد با دولت سوریه

آوای سنت : پایگاه خبری اسکای نیوز عربی در تحلیلی به بررسی تاثیرات خروج آمریکا از افغانستان بر شرایط سوریه پرداخته است.

سرویس ترجمه آوای سنت این یادداشت را تقدیم کاربران آوای سنت می کند.

خروج آمریکا از افغانستان نگرانی عمیقی را در مناطق کردنشین و شمال شرقی سوریه که به صورت خودمختار اداره می شود،ایجاد کرده است و مردم این مناطق نگرانند که این سناریو در این مناطق تکرار شود.

در همین رابطه ،الکساندر لاورنتیف،فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه گفت:ایالات متحده می تواند تصمیم بگیرد که نیروهای خود را به طور ناگهانی از سوریه خارج کند ،همانطور که ​​در افغانستان این کار را انجام داد و این یک نشانه واضح برای کردها است .

با آنها در تماس نزدیک هستیم و از آنها می خواهیم که با دمشق گفت وگو کنند ،واضح است که این گفت و گو نه تنها ضروری است و باید تا دستیابی به یک راه حل صلح آمیز و دستیابی به توافقات خاص با طرف سوریه ادامه یابد.

یک منبع سیاسی ارشد در یکی از احزاب کرد سوریه در مصاحبه با اسکای نیوز عربی گفت: عقب نشینی احتمالی و از پیش تعیین نشده آمریکا یک نگرانی گسترده در بین مردم مناطق کردنشین سوریه ایجاد کرده است.

دولت خودمختار،که تمام تخم مرغ های خود را در سبد واشنگتن گذاشته است ،سعی دارد خود را فریب دهد که حضور آمریکا طولانی مدت خواهد بود،در حالی که واقعیت ها خلاف این را نشان می دهد.

وی افزود منافع واقعی و طولانی مدت کردها در سوریه تلاش برای دستیابی به توافق با دمشق است به ویژه اینکه طرف روسی همیشه حمایت خود را از گفتگو بین دمشق و کردها اعلام کرده است .

این منبع کرد ادامه داد:هر چند ما نظام سوریه را قبول نداریم اما این نظام همچنان در راس کار است و از مشروعیت بین المللی برخوردار می باشد و اکنون برحدود ۷۰ درصد کشور مسلط است.

او گفت همانطور که می دانید گروه های مخالف سوریه پراکنده و ضعیف هستند و به گروههایی تبدیل شده اند که توسط اطلاعات پایتخت های منطقه اداره می شوند که در راس آنها آنکارا قرار دارد.

موضع کشور ترکیه درمورد ما بسیار بدتر از موضع دولت سوریه است و به همین دلیل از نظر سیاسی عاقلانه است که کردها با دمشق ارتباط برقرار کنند و برای حل مسئله خود در آنجا تلاش کنند.

سرتیب جوهر،نویسنده و کارشناس امور سوریه نیز در مصاحبه با اسکای نیوز عربی گفت: این اظهارات روسی مناسب و کاملاً واقع بینانه است. کردهای سوریه باید از اتفاقات  افغانستان درس بگیرند.

جوهر افزود: متأسفانه،کاملاً واضح است که سیاست خارجی کنونی واشنگتن با دوران ترامپ تفاوتی نداشته است و این عقب نشینی آمریکا از افغانستان بهترین دلیل برای این ادعاست و این موضوع کردهای سوریه و حتی عراق را نگران کرده است .

من معتقدم کردها باید این پیشنهاد روسیه را که صریحا ازسازش بین کردها و دولت مرکزی سوریه سخن می گوید،جدی بگیرند.

این نگرانی در بین مردم شمال شرقی سوریه که طیف وسیعی از کردها،عرب ها،سریانی هاو اجزای مختلف سوری را شامل می شود وجود دارد که واشنگتن به طور ناگهانی عقب نشینی کند و سرزمین آنها را در معرض اشغال ترکیه و گروه های تکفیری وفادار به آن قرار دهد .

به همین دلیل است که بسیاری از شهروندان در آنجا تمایل خود برای دستیابی به توافق و تفاهم با دمشق را پنهان نمی کنند.

ناظران میدانی معتقدند که روسیه به دلیل عوامل تاریخی،جغرافیایی و فرهنگی ،بازیگراصلی در سوریه است و سیاست آمریکا در سوریه اشتباه و نامشخص است ،به همین دلیل،ضروری است  نیروهای دموکراتیک سوریه و خودمختار به فکر پیدا کردن راه حل و سازش با دولت سوریه باشند.

آنها ناامیدی خود را از اینکه دولت بایدن در پرونده سیاست های خارجی با دولت ترامپ متفاوت است ،پنهان نمی کنند . به ویژه که هنوز تردید و سردرگمی در بین تصمیم گیران سیاست واشنگتن در سوریه حاکم است.

حدود یک هفته پیش ،سرگئی لاوروف ،وزیر امور خارجه روسیه ،کردهای سوریه را به گفتگو و توافق با دولت سوریه فراخواند و گفت: مسکو،از همان آغاز درگیری ها در سوریه ،مشوق کردها و دولت دمشق برای دستیابی به توافقاتی در مورد چگونگی همزیستی مشترک در این کشوربود، وی افزود: عراق می تواند نمونه خوبی در این زمینه باشد.

اداره خودمختار شمال شرقی سوریه از درخواست لاوروف در مورد اهمیت از سرگیری گفتگو بین آنها و دمشق استقبال کرد و خواستار نقش مثبت روسیه در این زمینه شد.

 برای دیدن اصل مطلب اینجا کلیک کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن