مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

آینده آمریکا در خاورمیانه

نگرانی متحدان منطقه ای از سیاستهای آمریکا

آوای سنت : پس از شکست در افغانستان ،آینده آمریکا و نقش آن در خاورمیانه چگونه خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت،شکست اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان منجر به فروپاشی دومین ابرقدرت در جهان شد.مردم دریافتند که تحت فرایند اطلاعات نادرست قرار گرفتند و پس از تصمیم گیری جمهوری های شوروی برای استقلال ،این امپراتوری متلاشی شد.

اکنون و پس از شکست آمریکا در افغانستان چرا آن تجربه شوروی در ذهن ها مرور می شود؟

تصمیم گرفتم آنچه را که متخصصان و اندیشمندان رسانه های غربی برای نوشتن انتظارات خود از آینده می نویسند ، دنبال کنم.

مهمترین شگفتی که دیوید هرست در مقاله خود در وب سایت “Middle East Eye” ارائه داد این است که هزینه مداخله در افغانستان گواهی بر این است که تمدن غربی درمسیر زوال است. چرا؟

بهانه اصلی مداخله آمریکا و متحدانش در افغانستان جنگ علیه تروریسم بود. در این فرآیند تهدید اسلامی جایگزین تهدید شوروی شد.بنابراین ، دیوید هرست هدف اصلی این مداخله را روشن می کند:غرب باید همواره با دشمن خارجی روبرو باشد تا مردم را متحد کند و آنها را مجبور کند تا بسیاری از خواسته ها و حقوق خود را برای بهبود سطح زندگی خود رها کنند.

واضح است که مراکز تحقیقاتی در آمریکا و اروپا از ابتدای دهه نود با ارائه اسلام به عنوان دشمن غرب و نشان دادن آن به عنوان تهدیدی برای زندگی غربی های پیشرفته تمرکز کرده اند. بنابراین ، بوش سوال معروف خود را مطرح کرد. : چرا آنها از ما متنفرند؟!!

واضح است که رسانه های غربی در پاسخ به این سوال گفتمان  رژیم آمریکا را اتخاذ کرده اند:آنها از ما متنفرند، زیرا ما پیشرفته و درخشان هستیم.این سوال و پاسخ به آن موجب گمراهی مردم غربی شدو آنها را وادار کرد از تجاوز آمریکا به افغانستان و عراق حمایت کنند.

اما مردم آمریکا و مردم غربی چه بهایی پرداختند؟!!دیوید هرست با تخمین هزینه تجاوز علیه افغانستان به دو تریلیون دلار، مخاطبان خود را شگفت زده کرد و اگر این برآورد صحیح باشد که مطمئناً درست است ، بدین معناست که سیستم آمریکایی مردم آمریکا را گمراه کرده است و سعی کرد به آنها برآوردهای غلط ارائه دهد و هزینه را کاهش دهد ، زیرا برآورد رسمی کمتر از یک تریلیون اعلام شد

اگر این رقم هنگفت برای توسعه و بهبود وضعیت انسانی در افغانستان استفاده عاقلانه می شد ، دستاوردبهتری نداشت ؟ آیا نمی توانست قدرت نرم را برای آمریکا به ارمغان آورد و روابط صلح و همکاری طولانی مدت با مردم افغانستان ایجاد کند؟چه می شد اگر این بودجه هنگفت برای تقویت اقتصادآمریکا، اشتغالزایی و بهبود سیستم بهداشتی این کشور که قادر به مقابله با همه گیری کرونا نبود و آمریکا را در جهان رسوا و دروغگو کرد،هزینه می شد؟

مردم آمریکا این سوالات را با اقتدار ازدولت بایدن می پرسند،و آنها قادر نخواهند بود به این مردم  که متوجه شده اند کشورشان با همه پیشرفت هایی که داشته است نمی تواند با یک بیماری همه گیر مانند کرونا مقابله کند،پاسخ های قانع کننده بدهد…حال این سوال در ذهن مردم است که اگر در معرض اپیدمی جدی تری قرار بگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مردم کشورهای غربی مانند آلمان ،فرانسه وبریتانیا که دراین ائتلاف شرکت کرده بودند،این سوالات را از دولت های خود خواهند پرسید و به قول نوام چامسکی باید اعتراف کنند که که تجاوز علیه افغانستان یک جنایت بود، مردم غرب از پشیمانی دولت های خود از تصمیماتی که با نژادپرستی و میل وحشیانه به انتقام و نابودی مرتبط بود ، قانع نخواهند شد. تجاوز آمریکا علیه افغانستان هزینه احمقانه ای بود که هدر رفت. این پول برای ارتکاب قتلی هزینه شد که طبق تخمین دیوید هرست  ۲۴۱۰۰۰ افغان در آن کشته شدندو تخمین زده می شود که این تعداد دو برابر باشد.

بنابراین پیروزی سریع طالبان و متلاشی شدن ارتش افغانستان تنها با این واقعیت قابل تفسیر است که اکثریت مردم افغانستان آمریکا را یک نیروی اشغالگر بی رحم می دانند و طالبان را یک جنبش آزادیبخش ملی می دانند که هدف آنها اخراج آمریکا از سرزمین افغانستان و آزادی مردم این کشور است،به همین دلیل ملت افغان آغوش خود را به روی ۷۵ هزار نیروی طالبان باز کردند.

تخمین زده می شود که ۲۴۴۸ سرباز آمریکایی و ۴۵۴ سرباز انگلیسی در افغانستان کشته شده اند،اکنون مردم آمریکا و انگلیس این سوال را می پرسند که پاسخ دادن به آن دشوار است: چرا این سربازان جان خود را از دست دادند؟ و این سربازان با چه هدفی برای جنگ درمناطقی دوردست و رشته  کوههایی که به آن آشنایی ندارند ، اعزام شدند؟

مسلم است که بایدن در یک مخمصه خطرناک قرار خواهد گرفت و سرزنش خواهد شد، اولین سرزنش از طرف حریفش ، ترامپ بود که او را تحقیر کننده آمریکا معرفی کرد.مردم آمریکا احساس تلخی و درد بیشتری خواهند کرد.آیا همه این سربازان جان خود را برای ارتکاب جنایتی که مایه ننگ آمریکا است ،از دست دادند و سپس آمریکا با شکست باز می گردد و طبق گفته ترامپ در این موقعیت تحقیرآمیز قرار می گیرد؟

مسلم است که مردم غرب سوالات بیشتری در مورد معنا و اهداف سیاست خارجی آمریکا خواهند پرسید. این پیامی برای شاهزادگان و روسای جمهور در خاورمیانه خواهد داشت که اکنون باید از خود بپرسند: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از خاورمیانه خارج شود چند هفته می توانند دوام بیاورند؟آیا این شامل اسرائیل هم می شود و دلایل وحشتی که پس از شکست آمریکا در افغانستان در بین اسرائیلی ها رخ داد ، چیست ؟!

آمریکا -همانطور که هرست می بیند- از رویارویی با اسلام گرایان عقب نشینی می کند و شکست را مانند طالبان می پذیرد. اعتقاد به برتری غرب ،رهبری و حاکمیت آن فاقد اعتبار بود و ایالات متحده در دوران دولت بایدن نیز مانند دوران ترامپ نفوذ خود را از دست داد  زیرا او نتوانست چیزی را تغییر دهد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن