مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

استقبال از اقدام عمان برای تشدید تحریم های اسرائیل

یادداشتی از محمد أبو رزق

آوای سنت : اقدام مجلس شورای عمان درباره اصلاح ماده یک قانون تحریم اسرائیل و ارجاع آن به کمیته قانونگذاری و حقوقی برای تکمیل مراحل قانونی،با استقبال و تمجید فراوان فلسطینی ها روبرو شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، فلسطینی‌ها معتقدند این تصمیم مجلس شورای عمان نشان‌دهنده حمایت مردمی و رسمی عمان از آرمان فلسطین است،آنها می گویند این اقدام راه را برای تلاش‌های رژیم اشغالگر اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با عمان می‌بندد.

فلسطینی ها امیدوارند همه مجالس عربی از این اقدام عمان پیروی کنند،به گزارش رسانه های عمانی، در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲، شورای عمان پیشنهادی را برای اصلاح ماده یک قانون با هدف افزایش مجازات برای برخورد با دولت اشغالگر ارائه داد که قرار است کمیته حقوقی در این باره رای گیری کند.

یعقوب الحارثی،نایب رئیس مجلس شورای عمان می گویداین قانون معامله با اسرائیل را برای اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع می کند.

بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان نیز تصمیم مجلس شورای عمان برای گسترش جرم انگاری عادی سازی با اسرائیل را بیانگر آرزوهای مردم کشورش و کشورهای منطقه دانست.

وی افزود:تصمیم این شورا همچنین حمایت از راه‌حل عادلانه و همه‌جانبه برای مسئله فلسطین،مطابق با استانداردهای بین‌المللی و طرح صلح عربی است.

شیخ احمد بن حمد الخلیلی،مفتی اعظم عمان نیز حمایت خود را از اصلاح ماده یک قانون با هدف تحریم بیشتر اسرائیل اعلام کرد.

الخلیلی در توییتی نوشت:ما به دلیل تداوم تجاوز وبی تفاوتی رژیم صهیونیستی نسبت به حقوق ملت فلسطین قویاً از طرحی که در مجلس محترم شورای عمان مطرح شد،یعنی تحریم شدید رژیم صهیونیستی در تجارت و سایر امورحمایت می کنیم.

عمان به توافقات عادی سازی منعقد شده توسط امارات و بحرین نپیوست و بارها بر ضرورت حل مسئله فلسطین مطابق با تصمیمات بین المللی تاکید کرده است.

جنبش مقاومت فلسطین (حماس) از پیش نویس قانون عمان که هدف آن گسترش دامنه تحریم رژیم اشغالگر اسرائیل است، تمجید کرد.

این جنبش از مجالس و شوراهای عربی و اسلامی خواسته است که برای جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر که منافع ملت را تهدید می کند و مرتکب جنایات و تخلفات علیه مردم فلسطین و مقدسات اسلامی و مسیحی می شود، اقدامات لازم را انجام دهند.

طلال عوکال نویسنده و تحلیلگر سیاسی،این تصمیم عمان را گامی مثبت می داند و معتقد است که اقدام مجلس شورای عمان خدمتی به آرمان فلسطین است،وی افزود: عمان از طریق آنچه در مجلس شورا مورد بحث قرار گرفت، این پیام را به اسرائیل مخابره کرد که در عادی سازی روابط خود با بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی موفق نخواهد شد.

عامر ابوخلیل،کارشناس مسائل اسرائیل،معتقد است که این اقدام مجلس شورای عمان راه را برای گسترش عادی سازی روابط با عمان و کشورهای منطقه بر نتانیاهو می بندد.

وی معتقد است که عمان با این اقدام خود چوب لای چرخ عادی سازی با کشورهای عربی گذاشت.

او درباره اهمیت این طرح عمان می گوید،این تصمیم همزمان با حضور یک دولت افراطی اسرائیل و یک منحوس جهانی گرفته شد ونشان دهنده آگاهی عمانی ها نسبت به آرمان فلسطین است.

روزنامه تایمز أوف إسرائیل نوشت که این اقدام عمان، سیلی به صورت بنیامین نتانیاهو است.

همچنین روزنامه اسرائیل امروز نیز با ابراز نگرانی از این قانون عمان گفت : این به معنای جلوگیری از امکان بهره مندی از باز شدن حریم هوایی عربستان به روی پروازهای اسرائیل است.

رسانه‌های عبری فاش کردند که پس از موافقت ریاض با گشودن آسمان خود به روی هواپیماهای غیر نظامی اسرائیل در جریان سفر جو بایدن ،رژیم اسرائیل درخواست مشابه ای از عمان داشت.

شایان ذکر است که دولت جدید نتانیاهو اهتمام زیادی به پرونده عادی سازی دارد و به همین دلیل است که کوهن(وزیر سابق اطلاعات رژیم صهیونیستی)که به معمار برقراری روابط با امارات، بحرین و سایر کشورهای عربی معروف است،برای تحقق برنامه های سیاسی آتی دولت نتانیاهو، به عنوان وزیر امور خارجه این رژیم انتخاب شد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن