مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

اسرائیل و ادغام در منطقه

آوای سنت : آیا ادغام اسرائیل در منطقه امکان پذیر است؟

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه خود ۹ بار امنیت اسرائیل را تکرار کرد و متعهد شد که ایالات متحده از تمام توان خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این سند که توسط بایدن و یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل امضا شده است، نگاه ایالات متحده به خاورمیانه را خلاصه می کند. در این نگاه،اسرائیل در اولویت اول قرار دارد و همه مسائل دیگر،با توجه به نزدیکی یا دوری از این منافع ،موجودیت می یابد .

بایدن به محض ورود به فرودگاه تل آویو و پس از احوالپرسی گرم با مقامات اسرائیلی، در مقابل میکروفون و دوربین خبرنگاران گفت: من الان چکار کنم؟

این سوال او بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت، بایدن می دانست که قرار است چه کاری انجام دهد.

او در یک سخنرانی عجیب توضیح داد که چگونه دیدار از اسرائیل برای دهمین بار مانند بازگشت به خانه است و اینکه برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید. و انواع دیگراز ابراز دوستی های اغراق آمیز از یک دولت اشغالگر استعماری و نژادپرست با سابقه آشکار تبعیض نژادی و نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن قوانین بین المللی.

در این فضای داغ دیدار با مقامات اسرائیلی، به سادگی می شد فهمید که تلاش رئیس جمهور دموکرات برای متقاعد کردن پیروان سخنرانی خود، به ویژه اعراب و فلسطینی ها،مبنی بر تداوم حمایت دولتش از راه حلی که که آن را بهترین راه برای تضمین برابری و رفاه و صلح برای فلسطینی ها می داند فایده نداشت،صرفاً به این دلیل که او عملاً هدف واقعی این سفر راتداوم حمایت از ادغام اسرائیل در منطقه و تعمیق مشارکت با اسرائیل در قوی ترین سیستم های دفاعی اعلام کرد

بایدن با توجه بر روابط ویژه آمریکا و اسرائیل کار جدیدی انجام نمی دهد و نسل های زیادی از مردم منطقه شاهد آثار این رابطه دوجانبه آنها از طریق تداوم حمایت نظامی و مالی ایالات متحده، استفاده از حق وتو، و مجازات نهادهای سازمان ملل برای هرنوع رویارویی با اسرائیل یا همدردی با فلسطینی ها بوده اند. همچنین تهاجم و اشغال اسرائیل، عملیات آوارگی و شهرک سازی، هدف قرار دادن اماکن مقدس و تلاش برای نابودی هویت فرهنگی و تمدنی فلسطینی ها و اعراب از دیگر اقدامات آنهاست.

سفر کنونی به دلیل تحولات جهانی پس از جنگ روسیه و اوکراین وخطرات فزاینده اتحاد روسیه و چین و گسترش دایره همبستگی و ذینفعان از پتانسیل این شکاف بزرگ جهانی است.

به خصوص ایران، کشوری که در چندین کشور عربی نفوذ بالایی است که به نوبه خود تحت تاثیر تحریم ها و عدم دستیابی به توافق هسته ای جدید با آن قرار دارد.این تحولات اسرائیل را در جایگاه محوری بازی ملت ها قرار می دهد و دلیل تاکید بر نقش سیستم های دفاعی را باید در این پازل جستجو کرد.

پروژه ادغام اسرائیل در منطقه،از زمان دونالد ترامپ شروع شد اما در چارچوبی جدید،این قضیه مبتنی بر گردآوری هر چه بیشتر کشورهای عربی، به ویژه کشورهای غنی از نفت و گاز، در یک چارچوب اتحاد دفاعی برای مقابله با قطبی شدن جهانی در حال ظهوراست.

با این حال، فرض تحقق امکان ادغام اسرائیل بدون ارائه راه حل واقعی برای مسئله فلسطین،به نوعی نادیده گرفتن موضوعی است که در آن جغرافیا با تاریخ، سیاست و جامعه شناسی در هم آمیخته است،فلسطین  علی رغم افزایش استبداد کشورهای عربی در سرنگونی جنبش های مردمی عرب و استفاده صریح یا ضمنی اسرائیل علیه مردم در میان ملت های عربی از حمایت های زیادی برخوردار است.

فلسطینی‌ها مطمئناً وضعیت کنونی جهان را درک می کنند و می دانند که آرمان آنها را به حاشیه می‌برد. همچنین می‌دانند که اغلب مجبور بوده‌اند تاوان جنگ قدرت منطقه‌ای و جهانی را بپردازند.اما آنها در برابر تمام وقایع سرسختانه ایستادگی کردند و هر بار مجموعه ای تمام نشدنی از حمایت مردمی، همبستگی جهانی و قدرت داخلی به آنها کمک کرد تا شکست نخورند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن