مقالات و یادداشت ها

افق های پیش روی مناسبات عربستان و چین

آوای سنت : پیامدهای دعوت عربستان سعودی از رئیس جمهور چین برای دیدارازاین کشور چیست؟آیا این کارآمریکا را عصبانی می کند؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،با تغییرات نوین جهانی،ایجاد اتحادهای جدید و تغییر متحدان برخی از کشورها،به نظر می رسد عربستان سعودی می خواهد روابط خود را با چین، به عنوان قدرتمندترین بازوی اقتصادی جهان و رقیب ایالات متحده تقویت کند.

بر اساس آنچه وال استریت ژورنال (دوشنبه، ۱۴ مارس) فاش کرد، عربستان سعودی علناً از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دعوت کرده است تا از این کشور بازدید کند.

دعوت عربستان از رئیس جمهور چین درشرایط ادامه جنگ روسیه و اوکراین، اتحاد پکن با مسکو و خشم ایالات متحده از این اتحاد صورت گرفت، به ویژه اینکه پکن از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین حمایت کرده است. اگر این دیدار انجام شود، این اولین سفر خارجی رهبر چین از زمان شروع همه گیری کووید۱۹خواهد بود.

حسام شاکر، محقق و کارشناس مسائل اروپا و بین‌الملل، تأیید می‌کند که سفر پیش روی رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی با توجه به روابط رو به رشد عربستان و چین که در سال‌های اخیر بین دو کشور شکل گرفته است، انجام می‌شود.

شاکر در گفتگو با الخلیج آنلاین درباره اهداف این سفر گفت: عربستان به دنبال تنوع بخشیدن به مشارکت های اقتصادی و جذب سرمایه گذاری در پروژه های عربستان از طریق چین به عنوان قدرت سرمایه گذاری نو ظهور در جهان است.

به گفته شاکر، این دیدار امتداد مسیر قبلی است و در ماهیت خود اهمیت ویژه ای دارد ،این دیدار همچنین در شرایط فعلی به سبب بحران روسیه و اوکراین، دارای نشانه های دیگری هم است.

شاکر افزود:عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی نزدیک به ایالات متحده به وضوح موضع مغرضانه ای در مورد یکی از طرف های درگیری اتخاذ نکردند، در حالی که مراقب بودند روسیه را عصبانی نکنند، یا شراکت ها و چشم اندازها را برای معامله با مسکو از دست ندهند.

سفر مورد انتظار رئیس جمهور چین به عربستان سعودی، همانطور که شاکر توضیح می دهد، بیانگر رویکرد جدیدی است که پیام مهمی را به همراه دارد مبنی بر اینکه کشورهای عربی که به آمریکا نزدیک هستند،خواستار شبکه امنی در روابط استراتژیک هستند که فراتر از روابط یکجانبه با آمریکا است.

به گفته محقق شاکر، این سفر جنبه اقتصادی و راهبردی نیز دارد ،تمایل کشوری مثل عربستان برای برقراری روابط پیشرفته با چین، در زمانی که شاهد ظهور یک چندقطبی جدید در عرصه جهانی هستیم.به گفته این محقق و کارشناس اروپا و امور بین الملل، آمریکا روابط خارجی کشورهای منطقه را به دقت رصد می کند و عملا نمی تواند مانع روابط این کشورها با چین شود، به ویژه اینکه پکن شریک اقتصادی مهم واشنگتن است.بنابراین دلیلی برای ممانعت از این روابط وجود ندارد.

همزمان با تمایل عربستان سعودی برای تقویت روابط سیاسی خود با چین، این کشور شاهد توسعه مستمر درمیدان اقتصادی است.

خبرگزاری بلومبرگ ایالات متحده فاش کرد که صندوق سرمایه گذاری عربستان که دارایی آن به ۴۵۰ میلیارد دلار است درخواستی را برای دریافت مجوز با هدف سرمایه گذاری در چین ارائه کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده آژانس (۶ نوامبر ۲۰۲۱)، این مجوز به صندوق امکان داد و ستد مستقیم سهام بر اساس RMB (واحد پول چین) را می دهد، نه اینکه از طریق اشخاص ثالث فعالیت کند.

چین همچنین بزرگترین شریک تجاری عربستان و بزرگترین مشتری آرامکو است.

در داده‌های اقتصادی وبسایت “ITC Trade” در اواخر اکتبر ۲۰۲۱، مشخص شد که ارزش صادرات چین به بزرگترین کشورهای عربی در سال ۲۰۲۰   به حدود ۹۳ میلیارد دلار رسیده است و عربستان سعودی بزرگترین بازار در جهان عرب برای صادرات چین است.

بر اساس این داده ها، عربستان سعودی در صدر فهرست شرکای تجاری چین در بین کشورهای عربی قرار دارد و مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته بالغ بر ۶۷ میلیارد دلار بوده است که ۳۹ میلیارد دلار آن صادرات این کشور به چین بوده است.

واردات عربستان از چین بالغ بر ۲۸ میلیارد دلار است و به این معنی است که تراز تجاری به نفع ریاض است، زیرا صادرات عربستان به چین بیشتر از واردات این کشور آسیایی است.و در ژوئن ۲۰۲۱، روزنامه سعودی الاقتصادیه فاش کرد که ریاض ۲۰.۳ درصد از سرمایه گذاری های چین در جهان عرب را طی یک دهه و نیم – از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ – به مبلغ ۱۹۶.۹ میلیارد دلار به دست آورده است.

به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی با حدود ۳۹.۹ میلیارد دلار، بزرگترین کشور عربی دریافت کننده سرمایه گذاری چینی در مدت مذکور است.در چارچوب نزدیکی عربستان و چین، دو کشور در سال‌های اخیر صحبت جدی در مورد استفاده از یوان و ریال به جای دلار در مبادلات تجاری بین خود آغاز کرده‌اند که این تصمیم آنها موقعیت پول آمریکا را در صحنه بین‌المللی تهدید می‌کند. .

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن