مقالات و یادداشت ها

اقتصاد و درآمد؛ دغدغه اصلی رسانه های کردستان

آوای سنت : به عقیده یک روزنامه نگار، تقسیم کار و تخصص در عرصه رسانه از مهمترین اقدامات برای اصلاح این حوزه است که باید انجام شود؛ در کار روزنامه نگاری و خبرنگاری باید عکاس و خبرنگار ویژه هر بخش خبری تحت نظر مدیر بخش کاری مورد بررسی قرار گیرد که شاید نبود قدرت اقتصادی، این مهم را از کردستان سلب کرده است و موجب شده که بزرگ‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران در کردستان، اقتصاد و درآمد باشد.

یحیی صمدی سردبیر روزنامه «ئاوات» با سابقە بیش از ۲۰ سال خدمت در عرصه رسانه و روزنامه نگاری، در مورد روز خبرنگار می گوید: همان طور که نحوه شکار، شیوه زندگی و فرهنگ گذشتگان از طریق کنده کاری در دل غارها نشانه تمدن است، طلوع رسانه در میان بشریت از زمان ظهور نقاشی آغاز و زبان مشترک بین انسان‌ها شد.

وی با اشاره به تاریخچه شکل گیری روزنامه، سایت های خبری و تلویزیون به عنوان مرجع اصلی زندگی مردم و جامعه افزود: مردم از دیرباز همزمان با تغییرات رسانه های قابل دسترس زمانه، خود را با رسانه های جدید وفق داده و دسترسی به روزنامه و تلویزیون را از مهم ترین دغدغه های خود دانستند.

این روزنامه نگار کردستانی در ادامه در رابطه با وضعیت روزنامه نگاری در استان کردستان، می گوید: به عقیده من در کردستان رسانه بیمار است و باید مسئولان فکری به حال اوضاع رسانه و روند بهبود آن کنند. قسمت وسیعی از رسانه در اختیار روزنامه نگار و خبرنگار نیست، بلکه در دست دستگاه ها و ادارات مرتبط است تا برنامه‌های خود را اجرا کنند.

او می گوید: از بچگی به فرهنگ و ادب علاقه داشتم و همین علاقه به فرهنگ و ادب به روزنامه نگاری سوقم داد، بسیاری از استادان دانشگاه و صاحب نظران، زمانی روزنامه نگار بوده اند و اگر به تاریخچه زندگی مفاخر و مشاهیر بزرگ جهان نگاه کنیم، بیشترین افراد موفق در عرصه‌های مختلف ادبی، هنری و سیاستمداران، روزنامه نگار و خبرنگار بوده اند و ارتباط تنگاتنگی میان روزنامه و عرصه‌های مختلف زندگی بوده است که جملگی از حوزه فرهنگ و انجمن‌های ادبی شروع شده و این یعنی روزنامه و ادبیات از یک خانواده‌اند. بنده که از انجمن‌های ادبی وارد عرصه رسانه شده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که رسانه در این برهه زمانی مظلوم واقع شده است هر چند که اصحاب رسانه از نقاط قوت هر ملت و مملکت است، اما اگر رسانه را همان مثلث معروف خبری در نظر بگیریم هرچه به ضلع‌های پایین خبر نزدیک تر شویم از ارزش و لذت آن کاسته می‌شود.

وی می گوید: روزنامه نگار کسی است که از نتیجه کارش امرار معاش کند، تعداد زیادی از کسانی که حرفه روزنامه نگاری دارند، خبرنگاری را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده اند که با اساسنامه‌ای که سازمان ارشاد اسلامی مصوب و تعریف کرده مغایرت دارد، به طوری که تعداد زیادی از همکاران روزنامه نگار ما مدیران برتر ادارات هستند این اتفاق شاید به وضع اقتصادی مربوط شود که بزرگترین آسیب حوزه رسانه شده است؛ در کردستان به دلیل زیادی رسانه و ناکارآمدی برخی از امتیازداران، رسانه دچار بحران شده است، چون مهم‌ترین کار در امر رسانه چگونه به کار گرفتن رسانه و استفاده از افراد کارآمد و کاردان در حوزه رسانه در بخش‌های گوناگون است، هر بخش دبیر ویژه خود را باید دارا باشد همانطور که روزنامه‌های بزرگ ایران از این امر برخوردارند.

به عقیده وی، تقسیم کار و تخصص در عرصه رسانه از مهمترین اقدامات برای اصلاح این حوزه است که باید انجام شود؛ در کار روزنامه نگاری و خبرنگاری باید عکاس و خبرنگار ویژه هر بخش خبری تحت نظر مدیر بخش کاری مورد بررسی قرار گیرد که شاید نبود قدرت اقتصادی، این مهم را از کردستان سلب کرده است و موجب شده که بزرگ‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران در کردستان، اقتصاد و درآمد باشد.

این روزنامه نگار می گوید: امروزه افرادی که در گذشته برای روزنامه می‌نوشتند، در فضای مجازی برای خود رسانه یا پیج شخصی دارند که از پربیننده‌ترین رسانه‌ها هستند و این باز به همان مشکلات اقتصادی بر می گردد.

او ادامه می دهد: استان کردستان بیشتر به استانی فرهنگی و مرکز موسیقی و تئاتر معروف شده است، در حالی که عمر روزنامه کُردی به بیش از ۱۲۰ سال و به زمان بدرخان ها برمی گردد و مسلم است که باید قدرت نقد بر هر ارگان و نهادی را داشته باشد. اما واقعیت این است که چون آن طور که باید و شاید خبرنگار، روزنامه و حوزه رسانه حمایت مالی و امنیت شغلی و اجازه نقد برکاستی های هر نهاد را ندارد، از این رو دچار تنش و معضل شده است و باید قبول کنیم هیچ نهادی بدون نقد رشد نمی کند.

به عقیده صمدی، اساسی‌ترین مشکل روزنامه وجود شبکه‌های اجتماعی علی الخصوص تلویزیون است. تلویزیون بیشترین سهم در ارتقای کیفی فرهنگ، هنر، ادب و اقتصاد هر مملکت را دارد و بنا به گفت و گو هایی که من با هنرمندانی چون«مظهر خالقی، عباس کمندی، عدنان کریم و شهرام ناظری» انجام داده ام همگی به این باور رسیده‌اند که تلویزیون به جای ارتقای سطح کیفی هنر، از جمله موسیقی، سهم هنگفتی در پایین آوردن سطح هنری آن را دارد چون به جای توجه به مستندات در شعر و موسیقی به ظاهر خواننده و مکانی که کار ارائه می شود توجه می شود. این نقد حتی بر تبلیغات رسانه تلویزیون هم وارد است، بارها برای خودم پیش آمده که فرزندم هنگام صرف غذا انتظار داشته آنچه در تلویزیون تبلیغ و نشان داده می شود سره سفره باشد این در حالی است که تبلیغات با وضعیت اقتصادی اکنون ما در جدال است. از این رو بیشتر خبرنگار و روزنامه‌نگاران ما ملاحظه‌گر شده‌اند و آزادی بیان زیر سئوال رفته است./ایسنا

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن