مقالات و یادداشت ها

اللهم بلغنا رمضان / صدای پای رمضان

دکتر عبدالمجید صمیم

آوای سنت : صدای پای رمضان کم کم از آن دورها می‌آید.

صدای روزه، صدای قیام، صدای صیام، صدای تراویح، صدای ختم قرآن، صدای شب قدر، صدای اعتکاف، صدای زکات، صدای صدقۀ فطر، صدای دهۀ رحمت، صدای دهۀ مغفرت، صدای دهۀ آزادی آزادی از آتش دوزخ.

از رمضان صدای تاریخ می‌آید، صدای اولین آیات قرآن کریم که در این ماه در سال ۶۱۰ میلادی در غار حراء بر سید ابنای آدم نازل شد، “اقرأ باسم ربک الذی خلق خلق الإنسان من علق اقرأ و ربک الأکرم الذی علم بالقلم علم الإنسان ما لم یعلم”.

صدای کلمۀ اولین مؤمنان: ابوبکر (رض)، عمر(رض)، عثمان(رض)، علی(رض)، خدیجه(رض) و دیگران.

صدای جنگ بدر اولین جنگ مسلمانان با مشرکان، صدای چهچۀ شادمانی مسلمانان از اثر پیروزی در غزوۀ بنی مصطلق، و صدای فتح مکه و ده‌ها و بلکه صدها واقعۀ میمون و مبارک دیگر.

در رمضان هدیۀ بزرگی از سوی خدای تبارک و تعالی به آدمیان اهدا شد، قرآن کریم آن کتاب مقدس و باعظمتی که هدایت و نور و رهنمایی است برای تمام بشر از زمان نزول تا هنگام قیام قیامت و هیچ باطلی به آن راه نمی‌یابد و هیچ بدخواهی ستارۀ پر فروغش را حتی کم فروغ نمی‌تواند بکند.

در ماه مبارک رمضان جایزه‌یی بزرگ و مشخصاً در سال پنجم بعثت بر مسلمانان داد شد، جایزه‌یی به نام “سجده” که از اثر نزول سورۀ مبارکۀ نجم اهدا شد و مسلمانان همه یکجا اگرچه تعدادشان اندک بود سر به سجده گذاشتند، مگر مرد مغروری از قریش که مشتی خاک را بر داشت و بر پیشانی گذاشت و گفت این است سجدۀ من.

در سجدۀ از هر موقعی بندگان بیشتر به خدای تعالی نزدیکند.

صدای پای زکات نیز در این ماه می‌آید. خدای تعالی چنین مقدر کرد که دل فقیران و مستمندان و بیچارگان را با زکات شادمان سازد به این منظور این رکن رکین اسلام را در سال دوم هجرت فرض نمود.

صدای پای عید و شادمانی نیز می‎آید. در رمضان نماز عید واجب گردید و از مسلمانان خواسته شد شادمانی خود را با ادای دو رکعت نماز و استماع خطبه آغاز کنند. چنان‌که مسلمانان و رسول الله (ص) چنین کردند و این نماز را با شکوه ادا نمودند.

در رمضان تمام بت‌ها شکسته شد:

“عزی” بت بزرگ بطن مکه، “سواع” بت بزرگ قبیلۀ هزیل، “منات” که مربوط به اوس و خزرج بود. و بالآخره بت نفس، بت حرص و آز و طمع، بت بد شکمی، بت جهان‎خواری و بت ولع.

پس صدای پای رمضان صدای پای مبارکی است. و ما باید همیشه از خدای خویش بخواهیم که:

“اللهم بلغنا رمضان” خدایا ما را به رمضان برسان!

زیرا در این ماه اگر شامل الطاف حضرت حق شویم و اعمال خود را به درستی انجام دهیم حتماً شامل رحمت، مغفرت حق تعالی و در نهایت آزادی از آتش دوزخ خواهیم شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن