مقالات و یادداشت ها

انتخابات ترکیه و پیروزی الگوی اسلام گرایی

یادداشتی از أحمد الذايد

آوای سنت : جهان با علاقه فراوان نتایج انتخابات ترکیه را دنبال کردکه در دو دور برگزار شد،دور اول در ۱۵ می و دور دوم در ۲۸ می ۲۰۲۳.تا اینکه رجب طیب اردوغان با کسب ۵۲ درصد آرا رئیس جمهور این کشور شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، انتخابات ترکیه برای اعراب و مسلمانان پر از درس بود وپیام های بسیاری را به غرب داد که تلاش زیادی برای سرنگونی رئیس جمهور اردوغان و بازگشت ترکیه به خانه اطاعت داشت،بازگشت به وضعیت حاشیه ای که تنها وظیفه اش خدمت به پروژه غربی است.

شاید یکی ازمهم ترین درس های آموخته شده از تجربه دموکراتیک ترکیه،احترام همگان به نتایج صندوق های رای باشد که ترکیه را در زمره دموکراسی هایی قرارداد که پذیرفتند نبردهای سیاسی خود را از طریق صندوق ها حل کنند.این همان چیزی است که رئیس جمهور اردوغان در پاسخ به خبرنگاری که او را به دیکتاتوری متهم کرده بود، گفت که دیکتاتور منتظر نتایج دوردوم نیست.

رئیس جمهورترکیه باریشه های اسلامی و حزب حاکم عدالت وتوسعه توانست ترکیه را از یک جمهوری سکولار شکست خورده که توسط ارتش براساس اصول آتاتورک اداره می شد به یک کشورمدنی تبدیل کندکه با خود و تاریخ اسلامی اش آشتی کرد.

اوهمچنین جایگاه خودرا درسطح منطقه ای وجهانی تقویت کرد،زیرا پس از اینکه پیرو غرب،نوکر آن ومنزجر ازمیراث فرهنگی خود بود، درجهان اسلام به یک بازیگر اصلی درنظم نوین جهانی تبدیل شد.

یکی ازدرس‌های آموخته شده این است که سکولارهای ترکیه واسلام‌گرایان یکی نبودند. زیرا برخی ازآنها با غرب ائتلاف کردند.

منافع کشور وحاکمیت ملی آنها برای رسیدن به قدرت به هر قیمتی است.برخی از آنها نیز با اردوغان و حزب او متحد شدند و منافع ترکیه را بالاتر ازهمه ملاحظات قراردادند.

این امرمی تواند منافع ملی را به دور از اختلافات ایدئولوژیک وتبعیت غربی،وجه مشترک بین احزاب سیاسی تبدیل کند.

انگیزه واقعی ترس از به دست گرفتن قدرت توسط اسلام گرایان به ویژه پس از فروپاشی مدل سوسیالیستی که درحال رقابت با غرب درتسلط برجهان بود.

موفقیت الگوی حکومت داری اسلامی وگسترش آن در سطح منطقه وجهان به عنوان رقیبی برای برتری و سلطه الگوی غربی است.

اگر این استدلال را بپذیریم که موفقیت الگوی اسلامی،سلطه غرب برمنطقه عرب وجهان اسلام رامحدود می کند،

پس چه ضرری برای سکولاریست عرب یا ترک دارد که  کشورش(به جای آمریکا و اروپا)تبدیل به الگوی جهانی موفقی شودکه بقیه مردم جهان آرزوی آن را دارندکه ازسلطه غرب به ستوه آمده اند؟و اکنون به دنبال کسی است که آنها را از ظلم و بهره برداری ازمنابعش توسط کشورهای غربی وتحمیل حاکمان ظالم وفادار به آنها که منافع غرب را برمنافع مردم خود مقدم می دارند،نجات دهد؟

الگوی ترکیه موفقیت خود را به اثبات رسانده است،نه تنها به این دلیل که به اسلام گرایان فرصت حکومت واثبات خودراداد،بلکه به این دلیل که مبتنی بر گسترش عدالت، توسعه،احترام به انسان وانتخاب های او بودکه توسط خالق به او عطا شده بود.واین موفقیت درشرایطی به دست آمدکه اکثرالگوهای حکومتی استبدادی درکشورهای عربی واسلامی نتوانستند چیزی جزتوسعه نیافتگی،تباهی،فقرو وابستگی به دست آورند،مدل ترکیه توانایی اسلام گرایان در اداره دولت و احترام آنها به آزادی های عمومی و احترام به نتایج صندوق های رای را نشان داد.

موفقیت الگوی ترکیه که شایستگی اسلام گرایان درحکومت داری ودرک آنها ازمعادله بین المللی ورفتارحرفه ای آنها دراین زمینه را به اثبات رساند،نه تنها به نفع ترک ها خواهدبود،بلکه به نفع اعراب ومسلمانان درشرق وغرب نیزخواهد بود.

همچنین آن را به الگویی تبدیل می کند که می تواند درسایر کشورهای عربی واسلامی نیز تکرار شود.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن