مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

اهل سنت گلستان و انتخابات مجلس یازدهم

حضور چهره های شاخص اهل سنت در انتخابات مجلس یازدهم

آوای سنت:انتخابات مجلس یازدهم برای اهل سنت استان گلستان عرصه رقابت های خاص بود.در استان گلستان شش حوزه انتخابیه و هفت نماینده وجود دارد.

اهل سنت گلستان شامل ترکمن ها،قزاقها و برادران بلوچ در حوزه های مختلف ضمن حضور موثر در انتخابات دوم اسفند، تلاش کردند به عنوان نماینده نیز در این مسیر گام بردارند.

از میان اهل سنت گلستان ترکمن های ساکن استان که در حدود ۴۰ درصد از جمعیت استان را شامل می شوند ،با ثبت نام به عنوان کاندیدا در چند حوزه انتخابیه تلاش کردند به کرسی نمایندگی برسند.ترکمنها حنفی مذهب هستند.

ترکمنهای ساکن گلستان از مجموع شش حوزه انتخابیه در چهار حوزه با چهره های شاخص خود گام در عرصه رقابت ها گذاشتند.در حوزه انتخابیه غرب استان که شامل دو شهرستان ترکمن نشین (ترکمن و گمیشان )و دو شهرستان فارس نشین(کردکوی و بندر گز بود)دو گزینه ترکمن به دور دوم راه پیدا کردند.به عبارت دیگر در این حوزه انتخابیه قطعا یک اهل سنت منتخب آینده مردم منطقه خواهد بود.

در حوزه انتخابیه مرکز استان گلستان (گرگان و آق قلا ) چهار چهره ترکمن حضور داشتند.از میان این افراد دکتر سعید یلقی از چهره های شاخص اصلاح طلب گلستان رای خوبی را گرفت، اما نتوانست رای لازم را برای حضور در بهارستان کسب نماید.

پدیده اهل سنت این حوزه انتخابیه خانم سولماز صحنه به عنوان نخستین بانوی اهل سنت بود که در حوزه انتخابیه مرکز استان گلستان شانس و اقبال خود را برای کسب کرسی بهارستان آزمود.از وی به عنوان پدیده انتخابات گلستان نام برده می شود.

در حوزه انتخابیه گنبد نیز چهره های شاخص اهل سنت جملگی تایید شده و رقابتی فشرده برای حضور در مجلس را تجربه کردند. ماحصل این رقابت فشرده پیروزی دکتر امانقلیچ شادمهر از چهره های مقبول و محبوب ترکمن در انتخابات بود.

در حوزه انتخابیه شرق گلستان متاسفانه تعدد کاندیداهای ترکمن نتیجه گیری را برای نیروهای حاضر اهل سنت در این حوزه دشوار کرده و در نهایت گزینه دیگری به پیروزی رسید.

از ویژگی های انتخابات مجلس یازدهم در استان گلستان حضور غالب چهره های شاخص اهل سنت در عرصه رقابت ها بود.این شرایط نشاط و شادابی خوبی به رقابت های این استان بخشیده بود و در نهایت دو کاندید اهل سنت از این استان،راهی بهارستان شدند.

مطلب ارسالی از طرف یکی از کاربران آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن