مقالات و یادداشت ها

 اگر جای قاتل معلم فرانسوی بودم….

آوای سنت : جوان ۱۸ ساله چچنی معلم فرانسوی را به اتهام نشان دادن کاریکاتورهایی از رسول الله ص به دانش آموزانش به قتل می رساند. این جوان قهرمان غیرت دینی در نگاه جمع کثیری از مسلمانان می گردد‌. عکس ها و کلیپ های او در فضای مجازی دست به دست می شود. به یک باره عکس پروفایل جمع کثیری از دوستداران رسول ص محمد می شود ولی آیا از خود پرسیده ایم اگر جای آن جوان بودیم چه کار می کردیم؟

مسلمانان باید یک بار برای همیشه تکلیف شان را با خود و دین اسلام مشخص کنند‌. آیا به راستی ما پیرو واقعی رسول الله هستیم یا رسول الله ص و پیامش را در خدمت تعصب و احساسات خویش می خواهیم؟

شکی وجود ندارد محمد ص طالب و‌شیفته ی هدایت بشریت بود و از این که بشریت در ورطه ی کفر و نفاق و شرک بیفتد حزین و اندوهگین بود.
وَلاَ یَحْزُنْکَ الَّذِین‌َ یُسَارِعُون‌َ فِی‌ الْکُفْرِ اِنَّهُم‌ْ لَن‌ْ یَضُرُّوا اللهَ شَیْئاً یُرِیدُ اللهُ أَلاَّ یَجْعَل‌َ لَهُم‌ْ حَظّاً فِی الاْ‌خِرَه‌ِ وَلَهُم‌ْ عَذَاب‌ٌ عَظِیم‌ٌ. [آل عمران: ۱۷۵]

شتاب ورزیدن برخی در کفر تو را اندوهگین نسازد. آنان به خداوند آسیبی نمی‌رسانند وخداوند می‌خواهد تا آنان بهره‌ای در آخرت نداشته باشند و برای آنان عذاب بزرگی درکار است‌.

این حزن و‌اندوه و ناراحتی به حدی بود که پیامبر ص نزدیک بود به خاطر آن جانش را به خطر بیندازد.

فَلَعَلّکَ باخِع‌ٌ نَفْسَکَ عَلی آثارِهِم‌ْ اِن‌ْ لَم‌ْیُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدیث اَسَفا، [کهف: ۶] شاید اگر به این سخن ایمان‌نیاورند، خویشتن را به خاطرشان از اندوه هلاک سازی‌.

و جای دیگر: لَعَلَّکَ بَاخِع‌ٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنِین‌َ، شعراء: ۳
شاید تو از این که مشرکان ایمان نمی‌آورند خود را تباه‌سازی‌
شکی هم در این وجود ندارد که پیامبر ص می دانست و سیره نبوی هم گواه آن است که در راه هدایت بشریت متحمل انواع شکنجه های روحی و جسمی خواهد شد.

۞ لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذًى کَثِیرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
محققاً شما را در مال و جان آزمایش خواهند کرد و از آنها که پیش از شما کتاب آسمانی به آنها داده شد و از مشرکان زخم زبان بسیار خواهید شنید، و اگر صبر پیشه کرده و پرهیزکار شوید (البته ظفر یابید) که ثبات و تقوا سبب قوت اراده در کارهاست.

قرآن کریم و سیره و احادیث نبوی مملو از آزار و اذیت های نبوی و‌صحابه ی کرام در راه دعوت و هدایت بشری است که نقطه ی اوج آن در سفر پیامبر ص به طایف متجلی است جایی که رسول الله ص به جای آرزوی مرگ برای اذیت کنندگان خویش امیدوار است از نسل آنها افرادی متولد شوند که ایمان بیاورند.

بسیار جالب است قرآن هم صراحتا تکلیف پیروان پیامبر را با هتاکان و استهزا کنندگان مشخص نموده است چنان چه می فرماید؛

«وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ یُکْفَرُ بِها وَ یُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی‏ حَدیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذاً مِثْلُهُم»؛[۱]و خداوند (این حکم را) در قرآن بر شما نازل کرد که هر گاه بشنوید افرادى آیات خدا را انکار و استهزا مى‌‏کنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگرى بپردازند! و گر نه، شما هم مثل آنان خواهید بود.

۲. «وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فی‏ آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی‏ حَدیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ»؛ [۲]هر گاه کسانى را دیدى که آیات ما را استهزا مى‌‏کنند، از آنها روى بگردان تا به سخن دیگرى بپردازند! و اگر شیطان از یاد تو ببرد، هرگز پس از یاد آمدن با این جمعیّت ستمگر منشین!
مات و‌متحیرم این الله اکبرگویان چاقو به دست که بسان مرغ و گاو و گوسفند سر از تن جدا می کنند از کجا پیدا شده اند.

برگردیم به معلم فرانسوی؛
از دو حال خارج نیست یا از سر جهل و عدم شناخت از رسول الله تصور ذهنی خویش از پیامبر ص را به نمایش گذاشته است( با توجه به زیست جهان خویش نه دنیای مسلمین) یا از سر حقد و‌کینه و کفر درصدد مخدوش نمودن چهره ی رسول الله ص برآمده است. اگر من جای آن جوان بودم با آن معلم به گفتگو می نشستم تا یا تصورش از رسول الله را تصحیح کنم و یا با استدلال و ادله در حد توان بر ایشان اقامه حجت نمایم تا تجلی بخش این آیه ی خداوند در اذهان جهانیان گردم؛
وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا

✍️یوسف سلیمان زاده ….. سقز

نقل از کانال اهل ذکر

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن