مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

بازتابهای ادامه دار سفر پلوسی به تایوان

آوای سنت : بحران واقعی تایوان پس از بازگشت پلوسی به آمریکا آغاز خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، جاش روگن، نویسنده واشنگتن پست معتقد است که بیشترین تأثیر سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، پس از بازگشت وی به آمریکا ظاهر خواهد شد و هفته ها، ماه ها و سال ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: سرعت و شدت رقابت بین ایالات متحده و چین به ناچار افزایش خواهد یافت و روابط دو کشور را برای همیشه تغییر خواهد داد.

این نویسنده به تلاش مقامات ارشد امنیت ملی ایالات متحده برای متقاعد کردن پلوسی برای به تعویق انداختن سفر خود اشاره کرد و استدلال کرد که خطرات تلافی جویانه چین در حال حاضر، ارزش مزایای یک دیدار در سطح بالا را ندارد.

وی خاطرنشان کرد که اولویت فوری دولت ایالات متحده کاهش خطر هرگونه محاسبات نادرست است که می تواند به یک رویارویی دامن بزند و در عین حال این امکان نیز وجود دارد که رهبران چین تلاش کنند حداقل در حال حاضر از رویارویی نظامی بر سر تایوان اجتناب کنند.

وی افزود: به گفته چندین منبع در دولت، پاسخ پکن به صورت مرحله ای و نه عمدتاً در زمینه نظامی خواهد بود که می تواند روابط دو کشور را برای همیشه تغییر و تایوان را در معرض رنج های طولانی مدت قرار دهد.

به گفته نویسنده، این منابع معتقدند که اقدامات تلافی جویانه پکن در کوتاه مدت احتمالاً اقتصاد تایوان را هدف قرار می دهد،که نشانه هایی از آن قبل از فرود پلوسی ظاهر شد و آن  ممنوعیت بیش از ۱۰۰ کالای صادراتی به تایوان از سوی دولت چین بود.

در بلند مدت نیز، پکن احتمالا از این سفر به عنوان بهانه ای برای ایجاد تغییراتی در موضع نظامی خود در قبال تایوان استفاده خواهد کرد که مزیت نظامی چین را در سراسر تنگه تایوان گسترش می دهد.

چین همچنین می‌تواند حملات خود به اینترنت و جنگ سایبری و اطلاعاتی را تشدید کند که این امر،منجر به افزایش تهدید ساکنان تایوان می شود،همانطور که چین روز گذشته اپلیکیشن شبکه اجتماعی ویبو را در تایوان مسدود کرد.

در جبهه دوجانبه، پکن اکنون می تواند از این سفر به عنوان بهانه ای برای رد پیشنهاد فعلی دولت بایدن برای ایجاد موانع حفاظتی بر روی رقابت بین ایالات متحده و چین استفاده کند.

این نویسنده خاطرنشان کرد که رهبری چین در هر صورت ممکن بود این ایده را رد می کرد،اما سفر پلوسی می تواند توجیه مناسبی برای این تصمیم رهبران چین باشد. با این حال به نظر می رسد که آخرین ابتکار دولت بایدن در رابطه با روابط دوجانبه،کمتر موفق شود.

نویسنده مقاله با اشاره به آنچه که وی به عنوان جنبه روشن موضوع توصیف کرد، گفت:  واکنش بیش از حد پکن به سفر پلوسی ممکن است منجر به تسریع برنامه های تایوان و سایر کشورها برای کاهش وابستگی خود به چین شود.

به اعتقاد نویسنده مقاله،انتظار می رود استفاده پکن از اجبار اقتصادی و تهاجم نظامی در طول زمان افزایش یابد، بنابراین تلاش بین المللی برای حمایت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک تایوان باید بر این اساس افزایش یابد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن