مقالات و یادداشت ها

بازنگری سفر رئیس جمهور به استان گلستان!

ایجاد رونق اقتصادی مرزی- حق مسلم مرزنشینان از دولت و مسئولین

آوای سنت : مقدمه: تاریخچه منطقه آزاد به جنگ جهانی دوم برمی گردد. همانطور که از نام ان می توان فهمید، منطقه ای ست که تجارت (واردات و صادرات) در آن ساده تر خواهد بود، یعنی بسیاری از قوانین دست و پا گیر در منطقه آزاد اعمال نمی شوند.

نکته دیگری که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید این است که ورود و خروج کالا از این مناطق هیچ حق گمرکی را به دنبال نخواهد داشت و این موضوع برای تجار اهمیت بسیاری دارد.

در بازدید اخیر رئیس جمهور از شهر مرزی مراوه تپه در استان گلستان بار دیگر به مسئله بهره مندی از پتانسیل های بالقوه مرزی، نگاه ویژه به تقویت مناسبات فرهنگی، تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید فراوانی صورت گرفت و امید می رود در نتیجه اقدامات به عمل آمده از سوی وزارت خارجه و نمایندگان حوزه های مرز نشین، بازارچه ها از حالت رکود خارج شده و حتی به تعدادشان افزوده شود.

از مهمترین ترازهای بلقوه جهت ایجاد رونق بخش اقتصادی در نواحی مرزی می توان به خویشاوندی ساکنان دو سوی مرز با یکدیگر، آشنایی با زبان رایج، مشتراکات فرهنگی، تبادل محصولات متنوع و از همه مهم تر آمادگی ساکنان جهت مشارکت در مدیریت رونق هستند. این ساکنان که خود به نوعی حراست از نقطه صفر را جزو وظایف خود می دانند معمولا در تامین امنیت مرزی نقشی بی بدیل ایفا نموده و همکاران مفیدی برای پرسنل نظامی مرزبان به حساب می آیند.

بی هیچ شک و تردید باید اذعان داشت که در ایجاد بسترهای قانونی اشتغال پایدار نواحی مرزی در طی دولت های گذشته اقدامات عاجل و حتی بلند مدت صورت نگرفته و از مجلس دهم تاکنون که دو دوره نمایندگی را در بر می گیرد، اکثر اخبار و خروجی های مجلس در این باره به اخذ مجوز مناطق آزاد در شورای عالی مناطق آزاد و رد برخی بندهای لوایح آن از سوی شورای نگهبان خلاصه شده است.

نمایندگان بارها و بارها کوشیده اند تا با موکلان مرزنشین خود درباره نهایی شدن اخذ مجوز منطقه آزاد سخن بگویند، اما این امر مهم و حیاتی در هر بار به دلایلی با تاخیر طولانی مدت مواجه شده است!

از این رو علی رغم تاکیدات بعمل آمده در زمینه بهبود معیشت مردم از سوی رئیس جمهور، وزاری دولت و مسئولین محلی، تا مادامی که مجوز مناطق آزاد از جمله مرز مهران، جلفا، بازرگان، آستارا، چابهار، دوغارون، شوشمی و ثلاث باباجانی، اینچه برون و… رسما شامل حال نشوند، نمی توان انتظار بهبود رونق و شکوفایی در بازارچه های کلیه نقاط صفر مرزی را داشت

نیک می دانیم افزایش سالیانه تعرفه های گمرگی و فرایند طاقت فرسای ترخیص کالاها، میل به تجارت در فعالان این عرصه را تا پایین ترین حد ممکن کاهش بخشیده است. لذا دولت در این خصوص تنها نباید به فکر عایدی خود باشد و حق مسلم ایرانیان مرز نشین است که به پاس خدمات شان از تسهیلاتی با اشکال مختلف و بی واسطه برخوردار شوند.

طاهر جانی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن