مقالات و یادداشت ها

بازگشت ترورهای سیاسی به آمریکا

یادداشتی از محمد المنشاوی

آوای سنت : تلاش برای ترور نانسی پلوسی که در چند روز پیش اتفاق افتاد،آخرین قسمت از خشونت های سیاسی بی وقفه درتاریخ آمریکا بود که در حملات ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره به اوج خود رسید.در این حمله طرفداران ترامپ پیگیر عدم تایید نتیجه انتخابات شده بودند که در آن بایدن به پیروزی رسید.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، آمریکا سابقه طولانی در ترورهای سیاسی دارد که بسیاری از احیای مجدد آن بیم دارند و این پدیده در بیشتر دوران تاریخ آمریکا متوقف نشد،قربانی این ترورها ۴ رئیس جمهور بود که اولین آنها آبراهام لینکلن و آخرین آنها جان اف کندی بود،این ها علاوه بر ترورتعدادی از وزرا و جمعی از مهم ترین رهبران جنبش حقوق مدنی سیاه پوستان است.

به بیان ساده ترور را می توان قتل یک فرد برای یک هدف سیاسی تعریف کرد و این جنایت توسط یک قاتل با یک برنامه سیاسی یا ایدئولوژیک مشخص انجام می شود. آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا،در سال ۱۸۶۵ ترور شد، او اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در معروف‌ترین حادثه تروردر تاریخ آمریکا،ترور شد.خیلی ها تعجب کردند که آیا توطئه ای پشت این ترور وجود دارد؟

لینکلن به محض این که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و قصد خود را برای لغو نظام برده داری اعلام کرد،نامه های تهدیدآمیزی دریافت کرد که به او در مورد توطئه ترور علیه خودش هشدار دادند. او تنها پنج روز پس از پایان جنگ داخلی در حین اجرای تئاتر شبانه در واشنگتن، ترور شد.

جیمز گارفیلد،دومین رئیس‌جمهوری بود که در سال ۱۸۸۱ توسط وکیل کارلوس گیتو در ایستگاه راه‌آهن واشنگتن ترورشد،کارلوس پس از رد درخواست او برای انتصاب به عنوان سفیر ایالات متحده در فرانسه، از دست جمیز عصبانی شد و او را ترور کرد.

پس از او نوبت به ویلیام مک‌کینلی رسید،او در سال ۱۹۰۱ هنگامی که آنارشیست لئون کازلگوس به هنگام استقبال از هوادارانش در نمایشگاه آمریکای لاتین به او شلیک کرد،ترور شد.

جان اف کندی،سی و پنجمین رئیس جمهورآمریکا و آخرین رئیس جمهوری بود که در سال ۱۹۶۳ ترور شد و در جریان کاروان خود درتگزاس،در میان جمعیت زیادی از شهروندان که برای استقبال از رئیس جمهور و همسرش صف کشیده بودند،کشته شد.چندین گلوله از پشت گردن و سر به رئیس جمهور اصابت کرد و کمتر از یک ساعت بعد اعلام شد که او مرده است.تا به امروز،هیچ کس نمی داند که مغز متفکر ترور کندی چه کسی بوده است؟

مالکوم ایکس سخنگوی اصلی جنبش امت اسلام بود که یک جنبش دینی مبتنی بر جدایی طلبی سیاهپوستان است.مالکوم بعدها از این جنبش جدا شد و انجمن مسجد مسلمانان و همچنین سازمان وحدت آفریقایی آمریکایی را در سال ۱۹۶۴ تأسیس کرد.خصومت بین پیروان مالکوم و رقبای مسلمانان سیاهپوست او تشدید شد و پس از چندین بار تهدید به مرگ، ۳ مرد مسلح به مالکوم تیراندازی کردندو او جان باخت.

اما ترور مارتین لوثر کینگ رهبر تاریخی جنبش حقوق مدنی در بالکن اتاقش در هتل ممفیس اتفاق افتاد،حضور او در ممفیس که مشوق اجرای تغییرات اجتماعی گسترده به روش مسالمت آمیز بود به سبب حمایت از اعتصاب کارگران سیاه پوست بخش بهداشت برای رسیدن به حقوق برابر با کارگران سفید پوست بود.

آمریکا از زمان تلاش نافرجام علیه رئیس جمهور رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ شاهد ترور سیاسی مهم نبوده است.همانطور که جهان در جریان هجوم به ساختمان کنگره در ششم ژانویه سال گذشته شاهد بود،بسیاری از عواقب ظهور جناح راست پوپولیستی که دارای شبه نظامیان و سلاح می باشند می ترسند.

جامعه آمریکا امروز شاهد یک وضعیت خشم و ناامیدی شدید در میان گروه‌های راست‌گرای بزرگ است که بنا بر آنچه توسط قانون اساسی برای شهروندان آمریکایی به عنوان یک حق تضمین شده است،دارای سلاح هستند،آنها معتقدند که توطئه هایی علیه جمعیت سفید پوست آمریکا و اصول مسیحی آن از آغاز قرن بیستم آغاز شده است.و اینکه احزابی هستندکه بی وقفه برای تغییر ماهیت میهن آمریکایی آنها با اجازه مهاجرت نامحدود و تغییر الگوی اخلاقی کشور با حمایت از تراجنسیتی ها و همجنس گرایان،تشویق به سقط جنین وحمله به ایمان مسیحی تلاش می کنند.

همچنین ارقام منتشر  شده ازسوی اداره سرشماری فدرال آمریکا،نشان می دهد که درصد جمعیت مسیحی سفیدپوست تا سال ۲۰۵۰ به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یابد،بنابراین ما فقط می توانیم انتظار داشته باشیم که متعصبان برتری نژاد سفید پوست،خشمگین تر شوند.

برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل برخی محدودیت‌های قانون اساسی در آمریکا،کنترل سرعت خشونت سیاسی به ویژه در مورد آزادی بیان و ترویج تئوری های توطئه و حق شهروندان برای دستیابی به سلاح گرم، امری دشوار است.

متمم اول قانون اساسی به شهروندان آمریکایی آزادی عبادت، بیان، مطبوعات و اجتماعات را اعطا کرده وکنگره را از تصویب هرگونه قانونی که این حقوق را محدود می کند منع کرد.همزمان نیز، متمم دوم از حق داشتن سلاح و تشکیل یک شبه نظامی محلی حمایت کرد.

در حالی که مقامات این کشور هیچ قدرتی برای جلوگیری از دستیابی همان افراد به سلاح گرم پیشرفته ندارند،این اصلاحات،جلوگیری از انتشار اخبارجعلی درشبکه های اجتماعی و دربسیاری از موارد تئوری های توطئه را برای مقامات آمریکایی دشوار می کند.

تمام موارد فوق منجر به پیش بینی سناریوهای بدبینانه با خشونت بیشتر در زندگی سیاسی آمریکا می شود.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن