مقالات و یادداشت ها

برآوردهای احتمالی از توافق ایران و امریکا

آوای سنت : علی رغم تکذیب رسمی،آمریکا تلاش های خود را برای توافق با ایران بیشترکرد.

درگزارشی که روزنامه المانیتور منتشرکرده درباره ویژگی‌های این توافق می‌گوید:درحالی که جو بایدن،رئیس‌جمهورآمریکا پیش ازاین گفته بود توافق هسته‌ای با ایران مرده است، اما به نظر می‌رسد توافق جدیدی دردست اقدام است.

هرچند واشنگتن وتهران همچنان تمایل دارند به تکذیب دیپلماتیک آن بپردازند،انریکه مورا،میانجی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ایران،اوایل این هفته باعلی باقری کنی،مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران دیدارکرد.

واشنگتن وتهران درحال گفتگو درباره توافقات جدیدی هستند که توانایی های هسته ای اخیر این کشور را محدود می کند.

در این گزارش تحلیلی آمده است اگرچه تیم بایدن(دربیانیه‌های رسمی)اصراردارد که بگویدتوافق هسته‌ای جدیدی وجودندارد،اما مقامات آمریکایی وسایرکشورها به طورفعال خطوط کلی توافق جدید را ترسیم می‌کنند.

خطوطی که جامع است وتنها به موضوع هسته‌ای محدودنمی‌شود بلکه شامل آزادی زندانیان واجازه به ایران برای فروش نفت وآزادسازی سرمایه های مسدود شده این کشور نیز می‌شود.

ایالات متحده اخیرا به عراق اجازه داده است که ایران می تواند از ۲.۵ میلیارد یورو از وجوه مسدود شده برای پرداخت بدهی های گاز و برق استفاده کند تا برای خرید غذا و دارو استفاده شود.ایران همچنین می‌تواند از ۷ میلیارد دلاری که درکره جنوبی نگهداری می‌شود برای خریدهای مشابه استفاده کند.

طبق گزارش‌ها،این توافق همچنین سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران را در ازای کاهش سرعت تحریم‌های جدید آمریکا به ۶۰ درصد محدود می‌کند.

گفته می شود که ایران ازحمله نیروهای نیابتی خود به پیمانکاران آمریکایی درسوریه وعراق جلوگیری می کند،این کشورهمچنین برخی همکاری ها را با آژانس بین المللی انرژی اتمی احیا و از ارسال موشک های بالستیک به روسیه خودداری می کند.

به نظر می رسد قانون‌گذاران جمهوری‌خواه ایالات متحده از این موضوع ناراضی باشند،اما بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیراسرائیل که قاطعانه با هرگونه ازسرگیری برجام مخالفت کرده است،نسبت به آنچه که ازآن به عنوان یک موافقت کوچک توصیف می‌کند،بیشترخوش بین است.

موافقت اسرائیل باچنین توافقی بسیارمهم است زیرا این رژیم می تواند همه چیز را خراب کند،همانطورکه حمله پهپادی قبلی شبه نظامیان ایرانی درعراق،تلاش های دیپلماتیک را برای ماه ها به عقب انداخت،حمله خرابکارانه اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران می تواند مذاکرات را ازمسیر خود خارج کند.

این گزارش اشاره می کندکه هیچ‌کس در دولت بایدن توافق با ایران را تشویق نمی‌کند و مخالفان جمهوری‌خواه رئیس‌جمهور آمریکا همچنان برنامه اقدام مشترکی را که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد،رد می‌کنند.اماهرکسی نگران چشم انداز گسترش سلاح های هسته ای ودرگیری درخاورمیانه است باید از رویدادهای اخیر خرسند باشد.

پس ازتهدید انگلیس،فرانسه و آلمان به تحریم های مجدد علیه تهران توسط سازمان ملل، ایران تهدیدکرده بود که از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای خارج می شود.

اما اگر ایرانی که صاحب بمب اتمی شده بدترین نتیجه باشد،بمباران آن ممکن است بدترین نتیجه بعدی باشد.

حملات هوایی محدود علیه تأسیسات هسته ای ایران می تواند به یک درگیری بزرگتر تبدیل شود و پاسخ ایران احتمالاً شامل حملات نامتقارن علیه اسرائیلی هادرسراسرجهان واستفاده ازجنگ سایبری بدون مرزخواهد بود.

ایران همچنین بازرسان را اخراج می‌کند،تأسیسات مخفی جدیدی می‌سازد و درسریع‌ترین زمان ممکن برای ساخت تسلیحات هسته‌ای اقدام می‌کند،این اقدامات منجربه یک زنجیره اشاعه هسته ای می‌شود که از عربستان سعودی شروع خواهد شد.

این گزارش می گوید که نیاز به تنش زدایی است،زمانی که ایران دراوت گذشته،تلاش اتحادیه اروپا برای احیای برجام را رد کرد وپس از اعتراضات داخلی دراین کشور،ایالات متحده گفت که برجام دیگردر دستور کار نیست.پس ازآن،ایران صدها پهپاد مورد استفاده برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را به روسیه تحویل داد.

ایالات متحده وشرکای آن ازتلاش برای آزادی سه زندانی آمریکایی دست برنداشتند و سپس به تدریج درمورد توافق کوچک جدید فوق الذکر بحث و تبادل نظرکردند.گزارش المانیتوردرپایان می گوید: این طرح ها وتمهیدات گسترده تر،شایسته تشویق بی قید و شرط است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن