مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

بررسی و مقایسه جایگاه آمریکا و چین در شمال آفریقا

آوای سنت : یک روزنامه آمریکایی چند روز پیش گزارشی با این عنوان منتشر کرد:آیا طرح چین در خاورمیانه و شمال آفریقا در حال کمرنگ شدن است؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این گزارش می گوید:رقابت جهانی بین ایالات متحده آمریکا و چین در دهه گذشته به طور پیوسته تشدید شده است.چین درهای خود را به صورت روزافزون به ویژه از طریق ابتکار «کمربند و جاده» به روی جهان گشود که این امر منجر به روابط اقتصادی بسیار بیشتر با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شده است.در همین حال، ایالات متحده آمریکا به عقب نشینی از این منطقه با هدف توجه و تمرکز بیشتر بر آسیا ادامه می دهد

موسسه پارامتر عربی در بزرگترین نظرسنجی منطقه از زمان شروع همه گیری کرونا، یک نظرسنجی را در مورد تأثیر این تحولات بر نظرات شهروندان نسبت به ایالات متحده آمریکا و چین انجام داد.

این نظرسنجی شامل کشورهای مراکش، سودان، موریتانی، لیبی، تونس، عراق، اردن، لبنان و فلسطین بود،شورای همکاری خلیج فارس، سوریه، مصر و الجزایر در این نظر سنجی غایب بودند. به طور کلی، نتایج نشان داد که رقابت بین این دو قدرت بزرگ جهانی وجود دارد، در حالی که چین در حال حاضر دست برتر را دارد.

نتایج این نظرسنجی می‌گوید:چین همچنان محبوب‌تر از ایالات متحده آمریکا، در میان ۹ کشوری است که مورد بررسی قرار گرفته است،مراکش تنها کشوری است که در آن ایالات متحده از محبوبیت بیشتری نسبت به چین برخوردار است.

در کشورهای دیگر، چین بسیار محبوب تر از آمریکا بود اما وقتی از شهروندان در مورد روابط نزدیک‌تر اقتصادی بین کشورشان و این دو قدرت جهانی سوال می‌شود، این داستان به تدریج تغییر می‌کند و نشان می‌دهد که شهروندان در اکثر کشورهایی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، کمتر تمایل دارند که بگویند می‌خواهند روابط قوی تری با چین در مقایسه با دوره ۲۰۱۸-۲۰۱۹داشته باشند.

هیچ کشوری تمایل به روابط اقتصادی قوی تر با چین را افزایش نداده است. در حالی که در چندین مورد تغییر ۲۰ درصدی علیه چین در این زمینه مشاهده شد.در اکثر کشورها، تمایل به روابط اقتصادی قوی تر با ایالات متحده آمریکا افزایش یافته و یا نسبت ها در مدت مشابه بدون تغییر باقی مانده است.

این نتیجه نشان می دهد که ابتکار کمربند و جاده ممکن است تأثیرات مطلوبی نداشته باشد،زیرا شهروندان عموماً از چین دور می شوند.

این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که شهرت شرکت‌های چینی، که بازیگر کلیدی ابتکار کمربند و جاده هستند، ضعیف‌تر از همتایان غربی‌شان است. در هیچ یک از کشورهایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، یک شرکت چینی در زمینه ساخت ساخت و ساز و زیرساخت‌ها بر یک شرکت آمریکایی یا آلمانی ترجیح داده نشد.

ویژگی اصلی تجاری چین قیمت و کیفیت پایین است که شاید این دو موضوع دلیل تمایل ضعیف تر برای تقویت روابط اقتصادی با چین را توضیح دهد.

این گزارش می‌گوید: علی‌رغم سطح بسیار بالاتر تجارت چین با منطقه،مردم منطقه همچنان نگران تهدیدی هستند که قدرت اقتصادی آمریکا بیشتر از چین آن را بر دیگران تحمیل می کند، شاید این به خاطر میراث قوی تر ایالات متحده از نظر شرایط اقتصادی باشد، اما در حال حاضر مردم منطقه بیشتر نگران قدرت آمریکا هستند تا قدرت چین.

در رابطه با مسائل سیاسی، این گزارش می‌گوید چین و ایالات متحده آمریکا هر دو از مسایل مشابهی رنج می‌برند که احتمالاً حمایت شهروندان از آنها را به طور یکسان محدود می‌کند.

در مورد چین، رفتار این کشور با اقلیت‌های مسلمان، به‌ویژه اویغورها در سین‌کیانگ، ممکن است به محبوبیت آن در سراسر منطقه آسیب برساند. با این حال، نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که تعداد کمی از شهروندان منطقه معتقدند این موضوع تأثیر قابل توجهی در شکل دادن به نظرات شهروندان در مورد چین ندارد.

همچنین در این گزارش آمده است: در سراسر منطقه، مردم تمایل دارند چین رادر مقایسه با آمریکا تا حدی ترجیح دهند و این در اکثر کشورهای مورد بررسی مشاهده می شود.حدود نیمی یا بیشتر گفتند که دیدگاه‌های بسیار یا تا حدودی مثبتی نسبت به چین دارند،البته جوانان (۱۸ تا ۲۹ سال) معمولاً نسبت به بزرگسالان ۳۰ سال و بالاتر از چین استقبال نمی کنند.

فقط در موریتانی (۱۲+ امتیاز درصد) و فلسطین (۸+ درصد) بود که جوانان چین را بیشتر از گروه های سنی مسن تر بر آمریکا ترجیح دادند.

تنها در ۴ کشور از ۹ کشور شرکت‌کننده در این نظرسنجی، نیمی یا بیشتر دیدگاه‌های مثبتی نسبت به ایالات متحده آمریکا دارند، از جمله ۶۹٪ در مراکش، ۵۷٪ در سودان، و حدود نیمی در اردن (۵۱٪) و موریتانی. (۵۰%). با این حال، فلسطین (۱۵ درصد).

اگرچه مردم منطقه دیدگاه‌های کلی مثبتی نسبت به چین دارند، اما کمتر تمایل دارند که بگویند روابط اقتصادی قوی‌تری با چین دارند.بر اساس این نظرسنجی فقط در ۴ کشور از ۹ کشور مورد بررسی، حداقل ۵۰ درصد چین را برای تقویت روابط اقتصادی ترجیح دادند، حمایت از این دیدگاه در تونس (۶۳%)، عراق (۵۳%)، اردن و لیبی (۵۰%) بیشتر است.

مقایسه تنها دو کشور شرکت‌کننده در این نظرسنجی نشان می دهدحداقل نیمی از آنها خواهان روابط اقتصادی قوی‌تر با ایالات متحده آمریکا هستند: سودان (۵۸ درصد) و تونس (۵۴ درصد).

با این حال، بر خلاف چین، حمایت از تقویت روابط اقتصادی با آمریکا در مقایسه با نظرسنجی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ کاهش قابل توجهی در سراسر منطقه نداشته است. فقط در فلسطین (۱۰-) و اردن (۹-) افت محسوسی در این زمینه مشاهده شد. در عین حال، شهروندان در عراق(۱۱+)، تونس (۹+ ) و لیبی (۶+) خواسار روابط اقتصادی قوی تری هستند، در حالی که دیدگاه شهروندان لبنان، مراکش و سودان در این مدت هیچ تغییر قابل‌توجهی نداشته است.

اگرچه تجارت چین با خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر از تجارت ایالات متحده است، اما مردم سراسر این منطقه در مقایسه با آمریکا، توسعه اقتصادی چین را تهدیدی برای کشورهای خود نمی دانند.

یک سوم یا کمتر از همه کشورهای مورد بررسی گفتند که قدرت اقتصادی چین یک تهدید جدی است، از جمله ۲۱ درصد در مراکش و تنها ۲۰ درصد در لبنان.و نگرانی در مورد قدرت اقتصادی آمریکا بسیار بیشتر از قدرت اقتصادی چین است.

در ۸ کشور از ۹ کشور مورد بررسی، حداقل یک سوم مردم گفتند که قدرت اقتصادی ایالات متحده یک تهدید جدی است. از جمله بیش از نیمی از عراق و فلسطین (۵۳%). خاطرنشان می شود که در هیچ کشوری که در این نظرسنجی گنجانده شده است، نظراتی که چین را بیشتر از آمریکا یک تهدید اقتصادی بدانند وجود ندارد.

در نتیجه گیری این گزارش آمده است محبوبیت زیاد چین می تواند به دلیل کاهش نسبی حریف جهانی آن آمریکا باشد.

اگرچه شرکت‌های آمریکایی نسبتاً مورد علاقه شهروندان منطقه هستند، اما همچنان نگرانی در مورد قدرت اقتصادی ایالات متحده و رد برخی از ابتکارات بزرگ سیاسی که در قبال خاورمیانه و شمال آفریقا انجام می‌دهد وجود دارد.

از آنجایی که چین یک قدرت استعماری نیست و مداخله نظامی مستقیم در منطقه نداشته است، احتمالاً در آینده نزدیک محبوب تر ازآمریکا باقی خواهد ماند. با این حال، چین باید با دستان خود تاریخ مدرن خود را با توجه به منطقه و روندهای موجود بنویسد، این نشان می دهد که ستاره چین ممکن است در سال های آینده افول کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن