مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

بهار اوباما و پاییز بایدن!

یادداشتی از خانم دینا دخل الله

آوای سنت : پس از فاجعه بهار عربی به نویسندگی و کارگردانی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق دموکرات آمریکا،جو بایدن، رئیس جمهور کنونی دموکرات نیز پاییز را تجربه می کند،پاییزی که بادهای شدیدی از اوکراین در شمال و از خاورمیانه در حال وزیدن است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،اولین فصل در نمایشنامه اوباما سخنرانی معروف بدنام او در دانشگاه قاهره در سال ۲۰۰۹ بود، جایی که تقریبا نزدیک بود مسلمان شدن خود را اعلام کند. تاریخ گواه است که پس از آن اعلامیه، تابستان سوزاندن بغداد، قاهره و کل سرزمین عرب فرا رسید.

حزب دموکرات از زمان روشن کردن آتش و اعلام جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) که بانی آن رئیس جمهور دموکرات هری ترومن بود، در حال نوآوری است. او همچنین قهرمان آتش هسته ای بر فراز هیروشیما و ناکازاکی است و جنگ ویتنام (۱۹۶۴-۱۹۷۴) و قهرمان آن، رئیس جمهور لیندون جانسون است،اینها علاوه بر جنگی است که در سال  ۱۹۶۷ در شرق عرب روی داد.

ریاکاری اوباما با ریاکاری هلاکو و ناپلئون تفاوتی نداشت، انگیزه و هدف آنها یکی بود.هرچند ارتش هلاکو و ناپلئون به صورت مستقیم، بغداد و قاهره را به آتش کشیدند اما اوباما، مدرن بود، بنابراین به نسل چهارم یا پنجم جنگ متوسل شد،جایی که به عنوان یک تماشاگر حامی ایستاد و تروریست ها را از همه جای جهان تحریک کرد. از جمله تروریست های عرب که با هیزم همان آتش سوختند.

در واقع، نبوغ اوباما او را بر آن داشت تا نفتی باشد که بهار عربی را که توسط سرمایه‌داران نفتی عرب حمایت می‌شد،بدون از دست دادن حتی یک سنت از بودجه آمریکا، شعله‌ور ‌کند

بایدن زمانی آمد که درخت آمریکا در پاییز در حال ریزش برگ بود که پایان نظام تک قطبی را بشارت می داد.

متأسفانه برای بایدن، برای اولین بار در تاریخ معاصر، وحدت مسیر و سرنوشت بین شمال به نمایندگی از روسیه، کریمه و دونباس از یک سو و شرق عربی از سوی دیگر ظاهر شد. تمرکز اینجا در شرق بر واکنش سوریه به بهار اوباما و پیوستن پاسخ شمال اوراسیا به آن است.

یکی دیگر از زمینه های سقوط بایدن این است که پیروان عرب و ترک بهار اوباما به طور کامل با سیاست آمریکای قدیمی بایدن سازگار نبوده اند. رهبران قاره کهن اروپا نیز با آنها هستند.

رژیم‌های خلیج‌فارس و رژیم ترکیه کاملاً آماده بودند تا در روزهای بهار اوباما هر آنچه از آنها خواسته می‌شد را بدون هیچ شکایتی اجرا کنند. اما این رژیم ها امروز پرسش‌هایی را پیش روی رهبر آمریکا قرار می‌دهند، اگرچه هنوز در جمع او حضور دارند و او را تنها رهبر ارکستر هژمونی جهانی می‌داند.

حتی سقوط آمریکا بر سلامت شخصی بایدن نیز تأثیر داشت، بدون اینکه به سلامت جهانی آمریکا اشاره کنیم، کرونا و شاید سرطان به او حمله کرد، و برگ های پاییزی شخصی او در چشم آمریکایی ها شروع به ریزش کرد. اما با وجود این، آمریکا همچنان زورگوترین و خطرناک‌ترین کشور جهان است و تا رهایی از هژمونی آن راه زیادی در پیش است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن