مقالات و یادداشت ها

تحریم انتخابات، راهکار یا انسداد سیاسی!!

متین نیازی

آوای سنت : انتخابات همواره به عنوان یک فرصت راهبردی این امکان را در اختیار مردم قرار داده تا بتوانند رویه مدیریت اجرایی کلان کشور را دچار تحول نمایند.

در این میان یکی از مهمترین موضوعاتی که توسط برخی فعالان سیاسی و اجتماعی داخل و خارج از کشور پیگیری و دنبال می شود به رویکرد تحریم انتخابات باز می گردد. متاسفانه در سال های اخیر به دلیل سوءمدیریت های سطح خرد و کلان و توامان شدن این چالش با دو اَبَرچالش جنگ اقتصادی و پاندمی کرونا، زمینه ساز تضعیف قدرت خرید و کوچک شدن سفره مردم شده و همین مسئله موجب نارضایتی و همراهی بخشی از مردم با این رویکرد شده است.

مهمترین توصیه ای که می توان پیش روی این بخش از جامعه قرار داد آن است که پیگیری این رویکرد بیش از آنکه راهگشا باشد مخرب بوده و اثرات منفی آن متوجه مردم خواهد شد چراکه عدم انتخاب و تحریم نیز خود نوعی انتخاب با نتیجه معکوس است.

پیگیری رویکرد تحریم به معنای انتخاب منتخبی با پشتوانه مردمی حداقلی است که این مسئله اثرات مخربی در ۴ سال آتی به ویژه در سطح داخلی و بین المللی به همراه خواهد داشت.

با توجه به در جریان بودن مذاکرات برجام و سایر چالش های بین المللی و منطقه ای شکل گیری یک دولت حداقلی و با کمترین پشتوانه مردمی دولتمردان را در پیگیری و تحقق منافع اقتصادی و سیاسی کشور تضعیف خواهد نمود‌.

با این وجود در کنار طرح اثرات مشارکت حداکثری در انتخابات می بایست موضوع جایگاه مطالبات سیاسی و اجتماعی اهل سنت از نامزدهای انتخاباتی توسط نخبگان،فعالان سیاسی و اجتماعی تبیین تا این موضوع مورد بهره برداری برخی جریان ها به بهانه دفاع از حقوق اهل سنت قرار نگیرد.

اگرچه نگارنده به دنبال تقلیل امر خطیر انتخابات به یک موضوع منطقه ای و قومیتی نبوده و معتقد است مشکلات در همه سطوح در تمامی نقاط کشور وجود دارد اما حل مشکلات عدیده منطقه و پاسخگویی به مطالبات به حق و قانونی اهل سنت می بایست برای ما اولویت بوده و با بررسی عملکرد، کارنامه جریان های سیاسی و برنامه های نامزدهای انتخاباتی مردم را به سمت انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه های موجود سوق دهیم.

بیستم خرداد یکهزارو چهارصد
متین نیازی
فعال اجتماعی و پژوهشگر مسائل حقوقی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن