مقالات و یادداشت ها

تحلیل الجزیره از پشت پرده تشدید تنش ها در سوریه

آوای سنت : خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد درحمله ای که هفتمین حمله اسرائیل به خاک سوریه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون است پنچ نظامی زخمی وخسارات مادی وارد شده است.راز این تشدید چیست؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، به دنبال این تشدید حملات،دکترفاطمه الصمدی محقق ارشد مرکز مطالعات الجزیره و کارشناس مسائل ایران،درمصاحبه با برنامه«آنسوی اخبار»به این موضوع پرداخت که تشدیدحملات چیزی جز ادامه جنگ بین ایران و اسرائیل نیست،زیرا اسرائیل به دنبال اخراج ایران از سوریه و حذف کارت های قدرت ایران از جمله نفوذ منطقه ای آن درمنطقه است.

دکتر الصمدی معتقداست که ایران درحال کاهش نیروهای خود درسوریه است زیرا معتقد است که راه حل سیاسی درمسیر درستی قرار دارد و نفوذش دیگر نیازی به این نیروها درسوریه ندارد.

وی افزود:تل آویو نیز در تلاش است به منظور جلب حمایت آمریکا برای فشار بر ایران و تشدید تنش علیه تهران نفوذ خود را در منطقه ثابت کند.

وی  پیش بینی کرد که این حملات برسطح رویارویی با اسرائیل تأثیر دارد،زیرا مقامات تهران اعلام کردند که اعلام نکردن پاسخ به معنای عدم وجود آن نیست.با این حال، دکترالصمدی معتقداست این اظهارات تهران نشان داد که تشدید تنش با اسرائیل در آینده ابعاد عمومی تری خواهد یافت.

درمورد آمریکا نیز سلیم بریک،استاد علوم سیاسی وکارشناس اموراسرائیل،اشاره کرد که نگرانی آمریکا به اوضاع داخلی اسرائیل و همچنین خشم لجام گسیخته علیه دولت بنیامین نتانیاهو مربوط می شود.

اما در رابطه با موضوع ایران بین آنها اختلاف وجود دارد.زیرا آمریکا توجه خود را به پرونده هسته‌ای ایران معطوف کرده است،درحالی که اسرائیل بیشتر به نفوذ تهران درخاورمیانه درسوریه و لبنان و نفوذ منطقه‌ای آن اهتمام می ورزد.

در نتیجه حمله اسرائیل که درسحرگاه روز جمعه به حومه دمشق انجام شد،سپاه پاسداران ازجان باختن یکی از مستشاران نظامی خود به نام مقداد مهقانی پس از مجروح شدن وی دراین حمله خبر داد.حمله ای که جان یک مستشار ایرانی دیگر را نیزگرفت.سپاه پاسداران تاکید کردجنایت جنایتکار صهیونیستی بی پاسخ نخواهد ماند.

اسرائیل که معمولاً درچنین مواقعی سکوت اختیار می کند،در این باره سکوت نکرد و نخست وزیرش که با مشکلات داخلی فراوانی روبروست و روابط اوبا متحدش واشنگتن با مشکلات و پیچیدگی های زیادی مواجه است،گفت که اسرائیل به گفته وی بهای سنگینی به رژیم هایی می پردازد که خارج از مرزهای خود از تروریسم حمایت می کنند.

واکنش ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به کشته شدن مستشاران در حمله اسراییل درحوالی دمشق این گونه بود که خون آنها هدر نخواهد رفت وکشورش این حق را برای خود محفوظ می دارد که در زمان و مکان مناسب به این حمله پاسخ دهد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن