مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

تحلیل الجزیره درباره رونمایی از شهرک پهپادی ارتش

آوای سنت: چرا ایران،پایگاه های نظامی خود را زیر زمین می سازد؟

پس از رونمایی از پایگاه‌های موشکی زیرزمینی سپاه پاسداران، شنبه گذشته نیز ایران از یک پایگاه مخفی پهپادهای ارتش در اعماق صدها متری زمین که می‌توان از آنها در عملیات‌های مختلف استفاده کرد،رونمایی کرد،این اقدام ایران سوالاتی را در مورد دلیل ساخت این پایگاه‌های نظامی زیرزمینی و اینکه آیا تعداد بیشتری از آنها هنوزفاش نشده است،در ذهن ها ایجاد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، مهدی بختیاری، پژوهشگر امور نظامی، از ساخت اولین پایگاه موشکی زیرزمینی در غرب ایران در سال ۱۹۸۴ همزمان با آغاز برنامه موشکی تهران در زمان جنگ ایران و عراق (۱۹۸۸-۱۹۸۰) خبر داد و تاکید کرد که کشورش پایگاه‌های مخفی زیادی در زمینه صنایع موشکی، پهپادها، قایق های تندرو ساخته است.

بختیاری با بیان اینکه ساخت شهرهای نظامی در عمق صدها متری زیرزمین،همچنان ادامه دارد، به الجزیره گفت:به جز پایگاه های دریایی که در جنوب کشور مستقر هستند، شهرهای موشکی و پایگاه های پهپادها در سراسر کشور توزیع و اکثر آنها در کوهستان ها مستقر هستند.

این محقق ایرانی معتقد است ساخت پایگاه‌های نظامی زیرزمینی راه را برای ماهواره‌هایی که تمام تحرکات نظامی را از نزدیک رصد می‌کنند، می‌بندد. وی تاکید کرد که توزیع پایگاه های مخفی در اکثر مناطق کشور از چند جبهه برای دشمنان که به این موارد توجهی نکرده اند غافلگیرکننده است.

افشای پایگاه های مخفی زیرزمینی علاوه بر تقویت تجهیزات نظامی در مقابل حملات دشمن – و به قول محقق نظامی بختیاری – به صورت گسترده، از نظر روانی، دشمن را سردرگم و نقشه های او را بر هم می زند.

اوخاطرنشان کرد آن میزان از قابلیت های نظامی که کشورش درباره آن اطلاع رسانی کرده تنها نوک کوه یخ است و موارد بیشتری وجود دارد که فاش نشده است.

بختیاری موشک‌ها و پهپادها را دو بال توان نظامی کشورش دانست و برجسته‌ترین پایگاه‌های محرمانه واقع در زیرزمین های ایران را در محورهای زیر خلاصه کرد:

برای اولین بار در مهرماه ۱۳۹۴ سپاه پاسداران یک شهر موشکی را در عمق ۵۰۰ متری زمین رونمایی کرد و همزمان اعلام کرد که پایگاه های موشکی در تمام استان ها توزیع شده است.

سپاه پاسداران در نخستین روزهای سال ۱۳۹۵ دومین شهر موشکی زیرزمینی خود را با حضور علی لاریجانی رئیس سابق مجلس افتتاح و از موشک بالستیک عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر رونمایی کرد.

سردار سرتیپ احمدرضا بوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش در ۲۹ دی ماه ۱۳۹۴ گفت که شهرهای زیرزمینی موشکی دیگر در اختیار سپاه پاسداران نیستند و ارتش مالک بسیاری از آنهاست.

سردارحاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اردیبهشت ۱۳۹۶ از احداث کارخانه جدید موشک‌های بالستیک زیرزمینی خبر داد و تاکید کرد که این کارخانه در نوع خود سومین کارخانه است و ماموریت آن توسعه برنامه موشکی است .

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سابق سپاه پاسداران در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با رونمایی از پایگاه زیرزمینی موشک‌سازی و رونمایی از موشک بالستیک زمین به زمین دزفول، تاکید کرد: برد موشک جدید ۱۰۰۰ کیلومتر است، ظرفیت تخریب بالایی دارد و می تواند انواع مختلفی از مواد منفجره را در کلاهک حمل کند.

ایران در نوامبر ۲۰۲۰ یک پایگاه موشکی زیرزمینی دیگر سپاه پاسداران را افتتاح و برای اولین بار از موشک بالستیک میان برد عماد رونمایی کرد.

امیر دریادار علی رضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در شهریورماه ۱۳۹۰ در مصاحبه ای با تلویزیون ایران از وجود شهرهای موشکی به طول بیش از ۷۰ کیلومتر در زیر زمین سواحل دریای عمان خبر داد.

در مارس ۲۰۲۱، سپاه پاسداران عکس‌ها و فیلم‌های یک پایگاه موشکی زیرزمینی مجهز به موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و تجهیزات جنگ الکترونیک را به نمایش گذاشت.

و سرانجام، شنبه گذشته، ارتش از”پایگاه ۳۱۳″ که به هواپیماهای بدون سرنشین با کاربردهای مختلف، در عمق صدها متری زیر زمین قرار دارد رونمایی کرد،این پایگاه در رشته کوه زاگرس در غرب کشور قرار دارد و مجهزبه بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین جنگی، شناسایی و تجسسی است.

محمدمهدی یزدی کارشناس امور نظامی به اقدامات مجلس نمایندگان آمریکا برای توقف برنامه پهپادهای ایرانی اشاره و پس از رونمایی کشورش از شهرهای زیرزمینی نظامی سپاه پاسداران، کشف شهری ویژه پهپادهای ارتش ایران را تحولی چشمگیر توصیف کرد.

یزدی در گفتگو با الجزیره گفت کشورش پیام هشدار دهنده ای به صهیونیست ها و آمریکایی ها به عنوان دشمن قسم خورده مردم ایران ارسال کرد. وی افزود: برخی از دستاوردهایی که در آخرین پایگاه محرمانه از آنها رونمایی شد به‌ویژه موشک کروز حیدر که قابلیت پرتاب با پهپادها و برد ۲۰۰ کیلومتر را دارد، نشان می‌دهد که برنامه پهپادی تهران قابل حذف نیست.

به گفته یزدی، علاوه بر تجدید آمادگی تهران برای هرگونه رویارویی احتمالی با رژیم صهیونیستی، برخی از پهپادهای انتحاری ارائه شده از سوی ارتش، علاوه بر قابلیت ماندن طولانی مدت در هوا، قابلیت هدفگیری نقطه ای و حمل انواع مهمات و توانایی توسعه برد آنها تا حدود ۴ هزار کیلومتر را دارد.یزدی با بیان اینکه برد موشک کروز حیدر ۲۰۰ کیلومتر و اولین موشک کروز ملی قابل نصب بر روی پهپادهای ایرانی «فطروس» و «کمان ۲۲» است، گفت: سرعت این پهپاد در لحظه اصابت به هدف به ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

وی با بیان اینکه ارتش ایران برای اولین بار در پایگاه مخفی خود پهپاد«حیدر ۲ » را که قابلیت نصب بر روی بالگردها را دارد، رونمایی کرد، افزود کشورش اکنون تمام تجهیزات مورد نیاز خود را برای ساخت پهپاد ها تولید می کند.

صالح القزوینی، پژوهشگر امور راهبردی، افشای پایگاه مخفی ارتش ایران را اقدامی عملی برای پاسخ به تهدیدات خارجی علیه تهران،به ویژه توقیف محموله نفت ایران از سوی یونان و تحویل آن به آمریکا، هدف قرار دادن تاسیسات پارچین در شرق تهران و ترور سرهنگ سپاه قدس حسن صیاد خدایی در مرکز پایتخت می داند.

القزوینی معتقد است این تهدید آمریکایی ها که در صورت شکست مذاکرات هسته ای با ایران، همه گزینه ها روی میز است، یک تهدید مستقیم برای امنیت ملی ایران است.

وی همچنین گفت: بعید نیست مانور ارابه های آتش که طی آن نیروهای اسرائیلی با مشارکت همتایان آمریکایی خود برای حمله نظامی به ایران تمرین می کنند، به رویارویی واقعی با ایران تبدیل شود.

این محقق در مصاحبه خود با الجزیره می گوید آخرین پایگاه محرمانه رونمایی شده توسط ارتش ایران پیامی بازدارنده است که از طریق آن کشورش می خواهد آمادگی کامل خود را برای هرگونه رویارویی که ممکن است به این کشور تحمیل شود،نشان دهد. وی تاکید کرد:پهپاد‌های تهاجمی در اختیار ارتش می‌تواند اهدافی را در فاصله بسیار دور از مرز ایران هدف قرار دهد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن