مقالات و یادداشت ها

تعامل مردم و نظام کلید رفع مشکلات

یادداشتی از طاهر جانی

آوای سنت: حضور جمعی از مردم خراسان جنوبی به همراه گروهی از ساکنین سیستان و بلوچستان در دیدار این هفته با مقام معظم رهبری را می توان نقطه عطف و مثبت رویدادهای اخیر کشور یاد کرد، چرا که چندی پیش رئیس جمهور نیز دیداری را برای شنیدن مطالبات علما و نخبگان اهل سنت در برنامه گنجانده و طی سخنانی قراهم کردن کار از سوی دولت برای ایجاد امید آفرینی در جامعه را مورد تاکید قرار داده بود.

دیدار مردم دو استان شرقی کشور با رهبری بیشتر از آن جهت حائز اهمیت می باشد که سال گذشته تعدادی از مردم بیگناه بلوچ، چوب برخی بی تدبیری را خورده و گرچه ورود قوه قضائیه به پرونده جهت مشخص شدن چرایی ماجرا مفتوح است، لیکن درایت بیشتری می طلبد تا مجددا شاهد چنین حوادث تاسف باری در یکی از حساس ترین مناطق کشور نباشیم.

صرف نظر از این مسئله که برقراری دیدارهای مشابه در بیت رهبری و دولت با مذاهب شیعه و سنی سایر استان ها می تواند تاثیر مفیدی در روحیات مردم بر جای بگذارد، باید بدانیم مهمترین شاخص های برقراری و حفظ امنیت بویژه در استان های مرزی، وحدت میان دولت با ساکنین آنها می باشد.

در استان های خراسان جنوبی، مرکزی، خراسان شمالی، گلستان، گیلان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و سسستان و بلوچستان، اکثریت مردم شیعه در جوار سنی مذهب ها و در مناطقی دیگر غالب اهل سنت با براداران شیعه مذهب خود در کمال حُسن همجواری و به دور از هرگونه تعصبات بی جای مذهبی از اختلافات گذر کرده و در شادی و غم شریک یکدیگر هستند.

وصلت های خویشاوندی در مرکزی ترین مناطق سیستان و بلوچستان جزو سنت های حسنه در امر ازدواج می باشد. در خانواده های بسیاری از ایشان شیعه و سنی نیز در در یک منزل نماز می خوانند. در استان خراسان شمالی نیز وصلت شیعه و سنی امری کاملا عادی به حساب می آید و بسته به شرایط در استان های غربی نیز تعصبات کهنه کنار گذاشته شده اند.

همه اینها و موارد جانبی مانند آنچه که شیعه و سنی در طول هشت سال جنگ تحمیلی از خود نشان دادند. حضوری که در انتخابات ها همواره به نمایش گذاشتند. همراهی بی دریغی که در زلزله کرمانشاه صورت گرفت و دستگیری بی شائبه و صادقانه از سیل زدگان آق قلا ، نمونه هایی از وحدت و انسجام عملی اقوام مختلف در ایران زمین را تداعی می نمایند.

صد در صد اتباع و گردشگران خارجی که به کشور ما سفر می کنند، بهترین خصلت ایرانی ها را در مهمان نوازی و خون گرم بودن شان می دانند. مردم ما در رفت و آمد های فامیلی، روابط اجتماعی و دیدار با مسئولین و خصوصا به اکرام از مهمان اهمیت زیادی قائل شده و در این باره سنگ تمام می گذارند. تاکید بر نزدیکی دولت با اقوام در عمل جزو مطالبات تمامی آحاد جامعه است.

بدون شک محکم تر شدن تعامل مسئولین با مخاطبان که قاطبه ملت را شامل می گردد، در ورای نصیحت های دلسوزانه و خیرخواهانه رهبری به بانیان امر در تلاش برای بهبود معیشت جامعه اثر بخش خواهد بود. به نظر می رسد که طی ماه های پیش رو شاهد تبلور بهتری از وحدت و گام های بلند دولت در به کارگیری و مشارکت دادن شایستگان اقوام و مذاهب در پست ها و مدیریت های حساس باشیم

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن