مقالات و یادداشت ها

ثالوث هسته ای روسیه، مرگبار ترین سامانه سلاح اتمی جهان

دکتر عبدالمجید صمیم

آوای سنت : ثالوث اساساً واژه مسیحی است که به معنی سه‌گانه است. مسیحیان معتقدند که خدا سه جزء دارد: خدای پدر، خدای پسر و روح القدس. خروجی این عقیده سه گانه پرستی است. اما این کلمه اخیراً در روسیه کاربردی دیگری هم به خود گرفته و آن سه گانه ساختن استفاده از سلاح‌ هسته‌ای است. سلاح هسته‌ای موشکی، هوایی و دریایی.

به رغم رشد علمی و فرهنگی بشریت در قرن اخیر، متأسفانه که عقب‌گردهای خطرناکی هم حیثیت انسان را به عنوان موجودی انس گیرنده زیر سوال برده است. یکی از این عقب گردها توجه بشر به سلاح‌های کشتار جمعی است.

سلاح‌های کشتار جمعی مصطلحی است که معمولاً بر مجموعه‌ اسلحه‌یی اطلاق می‌گردد که منجر به کشتار انبوه موجودات زنده اعم از انسان‌ها، حیوانات و حشرات می‌گردد، و همه چیز را نابود می‌کند. تأثیر سلاح‌های کشتار جمعی تنها در میدان نبرد و بر نظامیان نیست، بلکه همه کس و همه چیز را نابود می‌کنند.

جنگ‌های جهانی اول و دوم که همه در قرن بیستم یا قرن انفجار علوم صورت گرفته، جهان را به سوی دو قطبی شدن سوق داد. قدرت‌های جهانی به منظور حفظ قدرت خود، وارد مسابقه تسلیحاتی بزرگی شدند که خروجی آن تولید انواع و اقسام سلاح‌های کشتار جمعی بوده است.

در جریان جنگ دوم جهانی بعد از این‌که آمریکا با بمب‌های هسته‌ای بر ژاپن حمله کرد، و در آن واحد ده‌ها هزار انسان را به خاک و خون کشید، و پیامدهایی که بعد از آن از جمله تسلیمی ژاپن صورت گرفت، کشورهای مختلف را علاقمند اسلحه هسته‌ای ساخت. در این راستا بیشترین اقبال در تولید سلاح هسته‌ای به اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده آمریکا برگشت. در کنار آن‌ها کشورهای: انگلیس، آلمان، فرانسه، اسرائیل و در منطقه ما هند و پاکستان و برخی دیگر نیز به دنبال تولید سلاح‌ هسته‌ای بر آمدند و دست به تولید صدها بمب و موشک هسته‌ای زده‌اند.

در حال حاضر بیشترین سلاح هسته‌ای را دو کشور آمریکا و روسیه در اختیار دارند. مطابق آمار مرکز منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای آمریکا، نود درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان در اختیار این دو کشور است. بیشترین و شدیدترین مسابقه تسلیحاتی هم میان این دو کشور صورت گرفته است.

مصطلح ثالوث هسته‌ای، مصطلحی است که جمهوری فدراتیو روسیه آن را مطرح کرده است. ویلادمیر پوتین رییس جمهور روسیه طی سخنانی در جمع فرماندهان و افسران این کشور به مراکز تولید اسلحه روسیه وظیفه داد تا ثالوث هسته‌ای روسیه را پیشرفته بسازند.

اما این ثالوث هسته‌ای چیست؟

واژه ثالوث از سه گرفته شده که منظور از آن جنگ هسته‌ای سه منظوره است. یعنی حمله هسته‌ای از خشکه، دریا و هوا. این امر می‌طلبد تا نظر به حساسیتی که سلاح‌های هسته‌ای دارند، این بخش‌های سه گانه به دقت مورد باز نگری قرار گیرند و با پیشترفته‌ترین تجهیزات مجهّز شوند.

بر اساس گزارش‌ها جمهوری فدراتیو روسیه جمعاً ۵۹۷۷ کلاهک هسته‌ای دارد که به تعداد ۵۰۰ کلاهک از آمریکا پیشی دارد. این کلاهک‌ها بعضاً توان تخریبی ۱۰ کیلو تنی، ۱۰۰ کیلو تنی، ۵۰۰ کیلوتنی تا ۸۰۰ کیلوتنی دارند. هر کیلو تن از این نوع سلاح‌ها به اندازه ۱۰۰۰ تن ماده انفجاری تی ان تی قدرت تخریبی دارند. تمام این ذخایر عظیم تسلیحاتی در سه بخش دسته بندی می‌شوند که اجزای سه‌گانه این ثالوث را تشکیل می‌دهند. این اجزای سه گانه عبارتند از:

قدرت هسته‌ای موشکی
بر اساس تخمینات مراکز نظارت بر سلاح‌های هسته‌ای، روسیه جمعاً ۳۰۶ موشک قاره پیما دارد که این موشک ها می‌توانند ۱۱۸۵ کلاهک هسته‌ای را به اهداف مشخصی در دروترین نقطه از سکوی پرتاب حمل کنند، و آن اهداف را نابود سازند. از جمله این موشک‌ها می‌توان به “توپول‌ام” اشاره کرد که ۱۱۰۰۰ کلیومتر بُرد دارد. و موشک “یارس” که ۱۲۰۰۰ کیلومتر بُرد دارد. و موشک “آوانگارد” که آن‌هم دور بُرد است.

کارشناسان تسلیحاتی معتقدند که نظر به تکنالوژی پیشرفته‌ای که این موشک‌ها دارند، سیستم‌های دفاع موشکی موجود نزد قدرت‌های جهانی، توان ره گیری و نابود کردن این موشک‌ها را ندارند.

همچنان روسیه موشک دور بُرد خطرناک دیگری نیز به نام “سارمات” دارد که می‌تواند اهدافی را به فاصله ۳۵۰۰۰ کیلومتر مورد حمله قرار داده و نابود نمایند.

در کنار این‌ها برخی از سلاح‌ها تاکتیکی روسی نیز حایز اهمیت اند از جمله پدافند موشکی “کالیبر” و “سکندر”. کالیبر می‌تواند از زیر دریایی یا کشتی شلیک شود، و اهدافی را در فاصله ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتری نابود نماید. سیستم پدافند موشکی سکندر که از زمین شلیک می‌شود، می‌تواند اهداف تعیین شده در فاصله بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را منهدم کند.

منظور از سلاح‌های تاکتیکی، اسلحه‌ای هستند که به گونه محدود یک منطقه مشخص را نابود می‌کنند، بدون این‌که پرتو هسته‌ایِ در سطح وسیع منتشر نمایند.

قدرت هسته‌ای هوایی
در کنار قدرت موشکی، روس‌ها از قدرت هسته‌ای هوایی بزرگی نیز بر خوردارند. روس‌ها ۶۸ بمب افکن استراتیژیک دور برد دارند که توان پرواز ما فوق صوت را دارند. این هواپیماها شاملند بر: “تو ۱۶۰″، “تو ۸۵ ام اس” که توسط شرکت “تبولوف” ساخته شده‌اند.

هر کدام از این هوپیماها توان حمل ۱۶ موشک هوا به زمین اچ کی ۵۵ را دارند. مجموع این هواپیماها اگر در آن واحد به پرواز در آیند می‌توانند در آن واحد ۷۰۰ بمب هسته‌ای را حمل و به سوی اهداف مشخص شلیک کنند.

قدرت هسته‌ای دریایی
روسها ۱۱ زیر دریایی هسته ای دارند. تمام این زیر دریائیها می‌توانند موشک‌های کروز یا قاره پیمای دارای کلاهک هسته‌ای را شلیک کنند.

از جمله این زیر دریائیها می‌توان به زیر دریایی “بولافا اس اس ان ۳۲” اشاره کرد. این زیر دریایی می‌تواند ۱۶ موشک قاره پیما را حمل نماید. مجموع توان حمل کلاهک هسته‌ای این زیر دریایی به ۶۲۴ کلاهک می‌رسد.

در کنار این، زیر دریایی “بیلگرودکای ۳۲۹” نیز بزرگترین زیر دریایی است که طی سی سال گذشته ساخته شده است. این زیر دریایی توان حملات اتمی وسیع و گسترده را دارد، و می‌تواند موج‌های سونامی ویرانگری را در سواحل کشور دشمن ایجاد نماید. ارتفاع امواجی که توسط این زیر دریایی ایجاد می‌شود تا ۵۰۰ متر می‌رسد.

روسیه در حال حاضر روی ۱۰ زیر دریایی بوری کار می‌کند که قرار است تا سال ۲۰۲۷ به پایه اکمال برسند.

در کنار این‌ها روسیه ۲۶ زیر دریایی دیگر نیز دارد که می‌توانند حملاتی را با اسلحه تقلیدی انجام دهند.

منبع آمارها شبکه الجزیره

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن