مقالات و یادداشت ها

جام جهانی فرصتی برای مسلمانان که از آن استفاده بهینه صورت گرفت

در حاشیه پایانی مسابقات قطر

آوای سنت :  بالآخره جام جهانی به پایان رسید.  جام جهانی قطر با پیروزی قاطع تیم ملی کشور آرژانتین، کشوری در آمریکای جنوبی به پایان رسید.

اما چند نکته در مورد این جام قابل تأمل است:
یک: بر خلاف سال‌های گذشته، میزبان امسال جام جهانی، کشوری کوچک، اما اسلامی به نام قطر بود. قطر این کشور عربی حاشیه خلیج فارس، ثابت ساخت که کشورهای اسلامی علی رغم مشکلاتی که دارند، می‌توانند میزبان چنین مسابقات پُر هیاهویی باشند. این امر می‌رساند که این کشورها اگر با آن‌ها عادلانه رفتار شود، در سایر عرصه‌ها نیز پیش قدم خواهند بود، و به رُخ کشیدن این پیش قدمی برای آن‌ها کاری سهل و آسان است.

دو: کارکرد قطر در عرصه ارائه چهره‌ای مدرن از اسلام قابل تأمل و ستایش است. این کشور به گونه بسیار دقیق و عمیق تلاش نمود در این مسابقات، برخی از بایدها و نبایدهای اسلامی را به رخ بکشد. ممانعت از ورود شعارهای هم‌جنس‌گرایانه یکی از مهمترین این اقدامات بود. قطری‌ها با این کار خود به وضوح بیان کردند که این‌جا فرهنگ اسلامی حاکم است، و این فرهنگ به چنین اعمال حقیرانه و دون شأن انسانی اجازه نمی‌دهد.

همچنان نصب بیلبوردها و تابلوهای مختلف مزین به احادیث نبوی که به دقت انتخاب شده بودند، نیز در زمینه معرفی حضرت رسول (ص) و فرمایشات شان حایز اهمیت بود. اهمیت این امر از آن‌جا ناشی می‌شود که برخی از کشورها و سازمان‌های معاند و مفسد، باربار تلاش کردند از طریق نقاشی‌ها و کاریکاتورهای گوناگون، ضمن توهین به رحمت للعالمین از ایشان چهره‌ای خشن جلوه دهند.

سه: آغاز مسابقات با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن‌ها به انگلیسی، فضای محل برگزاری مراسم افتتاحیه را به نحو عجیبی معنوی ساخت. وقتی در هنگام تلاوت به چهره حضّار نگاه می‌شد، به خوبی واضح می‌گردید که، ندای ملکوتی قرآن کریم، حتی بر دل‌های قفل زده نیز ورود پیدا می‌کند، و آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یقیناً این فتح البابی برای بسیاری بوده که بعد از بازگشت به کشور خود، بار بار به این کتاب روح بخش آسمانی رجوع کنند، و در آیات دلنگیزش دقت نمایند، و این برای آن‌ها سبب خیر گردد، و موجبات ورود آن‌ها را به اسلام فراهم سازد.

چهار: اسلام هراسی یا فوبایی اسلامی، روندی بود که بسیاری از رسانه‌های معاند کشورهای مشخص آن‌را، به منظور دور ساختن مردم از اسلام، و مانع شدن از گسترش این دین حنیف در سرزمین‌های خود، با استفاده از انواع و اقسام حیله‌ها و تبلیغات سوء، و صحنه سازی‌ها به انجام می‌رسانیدند. حضور میلیونی مردم جهان، به خصوص کسانی که از دین و دیانت بیگانه بودند در یک کشور اسلامی، و آشنایی آن‌ها با فرهنگ حاکم بر آن کشور، تا حدی زیادی توانست فوبیای اسلامی را از قلب و دل بسیاری از مردم جهان بر طرف کند. کشور قطر واقعاً توانسته در این عرصه موفق عمل نماید.

پنج: این مسابقات از حیث نحوه برگزاری و نظم و نسقی که داشت، توانست حلقه وصلی میان شرق و غرب نیز باشد، به قطع نظر از موضوع اسلام و جایگاهی که این دین حنیف نزد مردم کشور میزبان داشت.

بسیاری از جوانانی که بیشتر در فضای مجازی و به دور از فضاهای حقیقی زندگی می‌کنند، می‌پنداشتند که همه آن‌چه از خیر و برکت و خوبی است، در کشورهای غربی است، و شرق عالم از آن بی بهره و بی نصیب است. این جوانان می‌پنداشتند که کشورهای شرقی و در این میان کشورهای اسلامی جایی برای انجام برخی از فعالیت‌های وسیع فرهنگی و ورزشی نمی‌تواند باشد. موفقیت این مسابقات در شرق عالم و در یک کشور اسلامی این پندار را، نادرست ثابت کرد.

شش: تصویری که از عرب‌ها در کشورهای غربی رقم خورده،‌ تصویری است از مردمانی شتر دوست، بدوی، به دور از فرهنگ و تمدن ستیز و واپس‌گرا. این مسابقات ثابت ساخت که آن گونه که تصور می‌شود، عرب‌ها مردمانی آن‌چنانی نیستند. بر عکس پیشرفت برخی از کشورهای اسلامی از جمله قطر، نه تنها که از پیشرفت بسیاری از کشورهای غربی کمتر نیست، که بیشتر هم هست، و انسان‌های عرب نژاد آن‌گونه که آن‌ها می‌پندارند واپس‌گرا نیستند. آن‌ها نیز فرهنگ و تمدن خود را دارند که ای بسا فرهنگ‌شان به علت اثر پذیری از دین اسلام والاتر از فرهنگ‌های بسیاری از نژادهای دیگر نیز هست.

به امید آن‌که بار دیگر چنین فرصتی در اختیار کشورهای اسلامی قرار گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن