مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

حمله احتمالی اسرائیل و بازدارندگی های ایران

تحلیلی از پایگاه خبری اسکای نیوز

آوای سنت : پایگاه خبری اسکای نیوز در تحلیلی به میزان توانایی اسرائیل برای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران پرداخت،و در تحلیل خود از عوامل بازدارنده ای گفت که پاشنه آشیل اسرائیل در این حمله نظامی خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت پایگاه خبری اسکای نیوزعربی نوشت:اسرائیل ۳طرح نظامی، برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران آماده کرده است.

در زمانی که مذاکرات قدرت های بین المللی با ایران بر سر پرونده هسته ای آن با بن بست روبرو است و ایران در حال تصمیم گیری برای عدم تمدید توافقنامه فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی است ،برخی از رسانه های مطلع اسرائیلی، اطلاعات مربوط به جزئیات برنامه های نظامی برای حمله به راکتورهای هسته ای ایران را منتشر کردند.

این منابع گفتند که اسرائیل در جریان سفرهای اخیر مقامات نظامی اسرائیلی به واشنگتن، چگونگی اجرای این نقشه ها را به طرف آمریکایی اطلاع داده است.

یدیعوت آحارونوت یکی از روزنامه های پرتیراژ اسرائیل درگزارشی جزئیات بیشتری ازمحتوای پیام های سیاسی و نظامی رئیس ستاد ارتش اسرائیل منتشرکرد  که به صورت محرمانه به طرف آمریکایی منتقل شد.او به آمریکا درباره بازگشت احتمالی به برجام طبق شرایط سنتی توافقنامه ۲۰۱۵ که طرف اسرائیلی آن را مقدمه ای برای احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای می داند،هشدار داد.

رئیس ستاد اسرائیل به همتای آمریکایی خود مارک میلی،وزیردفاع لوید آستین ورئیس سرویس اطلاعاتی آمریکا،ویلیام برنز گفت که اسرائیل تصمیم نهایی را برای خنثی کردن برنامه هسته ای ایران گرفته و از اواخر سال ۲۰۱۹ برروی این تصمیم توافق شده است. و اینکه ارتش اسرائیل سه طرح دقیق نظامی را برای حمله به تأسیسات و سایتهای مربوط به برنامه هسته ای ایران آماده کرده است.

این روزنامه گزارش داد که نخست وزیر سابق اسرائیل بنیامین نتانیاهو بودجه های مالی کلانی را برای دستیابی به اهداف این برنامه های نظامی اختصاص داده است و اینکه دولت جدید به ریاست نفتالی بنت متعهد شد تا بودجه های بیشتری را به نهادهای نظامی اسرائیل اختصاص دهد تا در زمان صدور تصمیم سیاسی برای اجرای سه طرح در بالاترین درجه آمادگی باشند.

روزنامه اسرائیلی،هاآرتص،به نقل از منابع دولت اسرائیل نوشت: نخست وزیرجدید اسرائیل این ماه قبل از تصمیم ایالات متحده درباره توافق هسته ای با ایران ،به واشنگتن سفر خواهد کرد.

روزنامه اسرائیلی”جروزالم پست”به تشریح آخرین گزارشات منتشر شده در مطبوعات اسرائیل درباره جزئیات اقدامات نظامی پیش بینی شده اسرائیل علیه ایران پرداخت.

این روزنامه نوشت:اسرائیل می خواهد می خواهد ایالات متحده و بقیه قدرت های بین المللی را در برابر مسئولیت خود قرار دهد و سیاست هایی را اتخاذ و از بروز آنچه این روزنامه از آن به عنوان فاجعه یاد می کند،جلوگیری کند،فاجعه ای که به تعبیر این روزنامه ممکن است کل منطقه را به یک جنگ طولانی مدت سوق دهد.

یوسی یوهوشوا،مفسر اسرائیلی در روزنامه یدیعوت آحارونوت،درمقاله ای از دشواریهایی گفت که اسرائیل بدون حمایت استراتژیک آمریکا ودیگر کشورها،برای این حمله با آن مواجه است.

وی افزود این حمله باید با استفاده از انواع هواپیماهای جنگنده ای که نیروی هوایی اسرائیل در اختیار دارد انجام شود.

یوسی آزای،تحلیلگر نظامی اسرائیلی،گزارش مفصلی در مورد معضل ژئو نظامی منتشر کرد که در حال حاضر پاشنه آشیل اسرائیل به شمار می رود.وی افزود: اسرائیل می تواند به سبب داشتن توانایی های نظامی،یک جنگ بزرگ علیه یک کشور دیگرو دور از مرزهای خود انجام دهد، اما ذکر این نکته هم ضروری است که شبکه ای از وفاداران نظامی به ایران،اسرائیل را محاصره کرده اند وآنها می توانند ماموریت های نظامی بزرگی را انجام دهند که بر فضای داخلی اسرائیل تأثیر می گذارد.

زیرا تأسیسات حیاتی، زیرساخت های شهری،تاسیسات صنعتی و مراکز شهرهای پرجمعیت اسرائیل در تیررس این گروه ها قرار دارد.

اگر ایران به عنوان اولین حامی آنها،مستقیم با اسرائیل روبرو شود،حزب الله ،حماس،جهاد اسلامی وحتی نیروهای بسیج مردمی عراق بیکار نخواهند نشست.

مقامات آمریکایی تاکنون در مورد این گزارش های اسرائیل اظهار نظری نکردند،زیرا ایالات متحده در ابتدا به دنبال حفظ قالب سنتی مذاکرات در مورد توافق هسته ای ایران در وین ، پایتخت اتریش است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن