مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

دلایل کم محلی آمریکا به نتانیاهو

یادداشتی از عدنان أبو عامر

آوای سنت : پرسش‌هایی درباره دلایل عدم دعوت کاخ سفید ازبنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیر اسرائیل، که پس از تصدی مسئولیت چهار سفر خارجی به اردن، فرانسه، ایتالیا و آلمان داشت، مطرح می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، نتانیاهو اعلام کردکه هفته آینده به لندن،پایتخت انگلیس می رود، با توجه به رفتار خشک و بی سابقه واشنگتن با وی،او بیش از هر چیز منتظر دعوتش از ایالات متحده است.

علیرغم تلاش اسرائیل برای رفتن به آمریکا و تلاش برای هماهنگی این سفر از طریق چندین کانال،پیام واشنگتن این است که تا زمانی که توافقی درمورد تغییرات قانونی حاصل نشود، هیچ تاریخی برای آن تعیین نخواهد شد.

ایتامار آیچنر،خبرنگار سیاسی یدیعوت آحارونوت،می گوید: نتانیاهو از زمان سوگندنخست وزیری در ۲۹ دسامبر،دردو ماه گذشته چهارسفر خارجی به پاریس، رم، برلین و عمان داشته است.

در همه آنها به دلیل تغییرات قانونی که دولتش به دنبال ایجاد آن است مورد انتقاد قرار گرفت.

تمرکز سفرهای خارجی او بر روی ایران بود.او دراین سفرها تلاش کرد اروپا را برای بازگشت تحریم ها علیه ایران متقاعد کند،او از این کشورها خواست تا به دلیل تامین پهپادهای روسیه در جنگ علیه اوکراین با تحریم تسلیحاتی ایران موافقت کنند.

وی افزود:تظاهرات نتانیاهو را تا برلین تعقیب کرد،در مسیر فرودگاه بن گوریون و در سفر به رم نیز با او بود.

در لندن نیزجمعیت زیادی که اسرائیلی است هستند تظاهرات خواهند کرد،علیرغم همه این سفرها، او بیش از هر پایتخت دیگری چشم به راه واشنگتن است که سه ماه است دعوتی برای بازدید از آن دریافت نکرده است و این اتفاقی بی سابقه است.

زیرا معمولا روسای جمهورآمریکا پس از استقرار درکاخ سفید می خواهند این اولین سفر سیاسی به کاخ سفید باشد،اما نتانیاهو چنین دعوتی دریافت نکرد.

وی افزود:آمریکایی‌ها رسما به نتانیاهو می‌گویند که دعوتنامه دریافت خواهدکرد،اما پیام‌هایی که درپشت صحنه به اسرائیل می‌دهند این است که پس از توافق درمورد تغییرات قانونی که دولت او به دنبال آن است از او برای دیدار دعوت می‌شود.

آنها حمایت واقعی خود را از اعتراضات ومخالفت خود را با طرح تضعیف سیستم قضایی اعلام کردند. اگرچه این تنها چیزی نیست که آنها را نگران می کند.آنها همچنین نگران وضعیت امنیتی فلسطینی ها هستند و از تشدید تنش قبل از ماه رمضان می ترسند.

او توضیح داد که شکست نتانیاهو در دعوت از واشنگتن نوعی ارسال پیام به اشغالگران است که او شدیداً می‌خواهد دعوتی به کاخ سفید دریافت کند،در این زمینه، او چندین بار آمریکایی ها را مورد خطاب قرار داد و نمایندگانی برای آنها فرستاد از جمله وزیر ران درمر دستیار نزدیک خود را،اما این تلاش ها تاکنون به ثمر نرسیده است.

یکی از مقامات آمریکایی می گوید: آمریکا سفرنتانیاهو را مشروط به دستیابی به توافق بر سرتغییرات حقوقی یا تنش‌های امنیتی نکرده است و واضح است که به محض مساعد شدن شرایط، به ‌ویژه پس از آرام شدن اسرائیل،دعوتنامه دریافت خواهد کرد.

محافل سیاسی و دیپلماتیک اسرائیل تأیید می‌کنند که دو دلیل اصلی برای عدم دعوت نتانیاهو برای سفر به واشنگتن وجود دارد که اولین مورد ناامیدی و نگرانی شدید از نحوه اداره دولت است.یا بهتر است بگوییم دولت اوتوسط عناصر افراطی اداره می شود که توانایی کنترل آنها را ندارد و دوم تغییرات قانونی است که آمریکایی ها جزئیات آن را می دانند وعصبانی هستند، بنابراین هنوز مشخص نیست که مقصد بعدی در لیست سفرهای سیاسی نتنیاهو پس از بریتانیا چه کشوری خواهد بود.

همان محافل تخمین می زنند که کشور بعدی احتمالاً مجارستان است،جایی که وی از سوی ویکتور اوربان،همتای راست گرای خود،بدون تعیین تاریخ دقیق،دعوت نامه دریافت کرده است،برخی ها هم می گویند او احتمالا به زودی به یکی از این کشورهای سفر خواهد کرد،یونان،قبرس وشاید هند و ژاپن.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن