مقالات و یادداشت ها

دولت بحران‌آفرین راستگرای نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه اسرائیل شد

آوای سنت : روز گذشته خبرگزاری‌های جهان گزارش داده‌اند بنیامین نتانیاهو که مأمور تشکیل کابینه رژیم غاصب اسرائیل بعد از انتخابات اخیر شده، پس از چانه زنی‌های فراوان با احزاب مختلف، بالآخره موفق به تشکیل کابینه جدید آن رژیم شده و دولت تحت امر او قرار است روز دوشنبه آینده حلف وفاداری ادا نماید.

این بار ششم است که این شخصیت ۷۳ ساله هستیری و نامتوازن، عهده‌دار مقام نخست‌وزیری این رژیم پوشالی می‌شود. موفقیت نتانیاهو در تشکیل کابینه بعد از ائتلاف با حزب “دین صهیون” به دست آمد که یک حزب افراطی و متعصب است. قبل از این رهبر این حزب “بتسلئیل سموتریتش” در توییتی اعلان کرد که به ما مبارک باشد موفق به تشکیل حکومت شدیم. این اعلان بیانگر میزان نفوذ این حزب متعصب در دولت آینده اسرائیل است.

تحلیلگران معتقدند دولت آینده، راستگرا ترین دولت در تاریخ این رژیم غیر قانونی خواهد بود. زیرا مهمترین عناصر ائتلاف دولت آینده، دو تا از احزاب راست‌گرا و به شدت افراطی موجود در صحنه سیاسی اسرائیلند. دو حزب لیکود و صهیون. به اضافه میزان بالای حقد و تعصبی که در شخص نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه وجود دارد.

در طول شش دوره‌ای که نتانیاهو عهده دار رهبری دولت اسرائیل بوده،‌ آنچه از وی به شهرت رسیده، موقف‌گیری‌های افراطی و خصمانه، رویکردهای غیر انسانی و بحران آفرینی بوده است. در کنار این‌ها مواضع تند ذیل نیز برجسته‌گی ویژه دارند:

– دشمنی شدید با ملت فلسطین. بعد از آرئیل شارون که بر اثر تخریب وسیع و متواتر خانه‌های فلسطینیان به بولدیزر معروف شده بود، نتانیاهو از همه نخست وزیران دیگر رژیم غاصب عداوت بیشتری نسبت به فلسطینیان و حتی اعراب ساکن اسرائیل از خود نشان داده است. وی همواره در شعارهای انتخاباتی خود وعده سرکوب شدید فلسطینیان را سر می‌دهد، و در این راستا حتی تهدید به بر اندازی دولت حماس از نوار غزه می‌کند.

– توسعه شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین‌های اشغالی اعراب، یکی دیگر از اقدامات همیشگی وی در تمام دولت‌هایش بوده است. نتانیاهو پیوسته کوشیده تا این شهر‌ک‌ها توسعه یابند. در زمان او باربار خانه‌های فلسطینیان ویران شد، و به جای آن‌ها شهرک‌های یهودی نشین تأسیس گردید. او با وجود درخواست‌های مکرر کشورهای مختلف جهان، نه تنها که حاضر به برچیدن این شهرک‌ها نشد که پیوسته کوشید این شهر‌ک‌ها را با قساوت تمام توسعه دهد.

– از خواب‌های پریشان دیگری که نتانیاهو در مورد قدس می‌بیند، انتقال پایتخت این رژیم از تل‌آویو به قدس است. او از جمله طرفداران سراپا قرص تسلط کامل اسرائیل بر این شهر مقدس است. او همواره شعار قدس پایتخت همیشگی اسرائیل را علی رغم مخالفت بسیاری از کشورها سر داده است.

– در مورد تشکیل دولت فلسطین وی محافظه‌کار ترین مواضع را دارد. از نظر نتانیاهو چنین دولتی اولاً نباید تشکیل شود و اگر تشکیل شود باید دولتی باشد کاملاً تحت کنترل اسرائیل در تمام بخش‌های اقتصادی،‌ سیاسی، خارجی و غیره. او می‌خواهد تمام خط‌مشی‌های چنین دولتی را اسرائیل تعیین کند. او برای رسیدن به این هدف از هر حربه‌ای کار می‌گیرد.

– داشتن میزان بالایی از روحیه ستمگری و خودخواهی. تجربه شش دور نخست وزیری وی نشان داده که او از کشتن کودکان و زنان، و تخریب زیرساخت‌هایی که برای یک زندگی انسانی لازم است، از جمله بیمارستان‌ها هیچ ابایی ندارد. اموری که مصداق عینی ارتکاب جرایم جنگی است.

آنچه در این میان باعث بر نا امیدی است، مواضع کشورهای عرب منطقه در تطبیع و عادی سازی روابط با این رژیم است. در آونه اخیر سرعت روند این عادی سازی تا حد زیادی گسترش یافته، و برخی از کشورهای عرب، رژیم اسرائیل را به تازگی به رسمیت شناخته‌اند و حتی گزارشاتی از نشست‌های مخفی میان مسئولان عربستان سعودی با اسرائیلیان منتشر شده که همه این‌ها حساب باز کردن بر حقوق حقه ملت مسلمان فلسطین به شمار می‌روند.

می‌توان پیش بینی کرد که دولت آتی رژیم غاصب اسرائیل تحت رهبری دو حزب افراطی لیکود و دین صهیون، در سایه مشغولیت‌ کشورهای جهان به قضیه اوکراین و درگیری‌های روسیه در آن، با خیال راحت تری اقدامات جنایت پیشه خود را به پیش خواهد برد.

اما هیچ‌گاه این اقدامات نمی‌توانند در عزم ملت آزاده فلسطین و مسلمانان جهان، در برچیدن بساط صهیونست‌ها از سرزمین‌های اشغالی و قبله اول مسلمانان جهان خللی وارد نمایند. نه تنها که چنین نخواهد شد که آنان را در آزاد سازی قدس شریف و تشکیل دولت مقتدر فلسطین، بیش از پیش مصمم تر خواهد کرد.

با اینحال بعد از سوگند این دولت در روز دوشنبه آینده و عهده داری رسمی مقام نخست وزیری توسط نتانیاهو، جهانیان با توجه به دیدگاه‌های افراطی نتانیاهو و حزب لیکودش، و بتسلئیل سموتریتش و حزب دین صهیونش، جهان باید منتظر بحران آفرینی‌های بیشتر در منطقه خاور میانه و نقض فاحش حقوق بشر به خصوص فلسطینیان توسط این دولت راست‌گرای افراطی و متعصب باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن