مقالات و یادداشت ها

دین و جهان معاصر

شورای آموزشی دانشگاه پزشکی دولتی تاجیکستان

آوای سنت : مسئله ی پیشرفت سریع جهان معاصر و “برخورد تمدن ها” در زندگی انسانی دگرگونی های زیادی را به وجود آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت یکی از مشکلات جهان معاصر که جهان اسلام با آن روبه رو شده است خطر افراطی گری و تروریسم می باشد.

سیاسی گری در دین که یکی از خطر های اساسی جهان معاصر می باشد از نظریه ی”برخورد تمدن ها” سرچشمه میگیرد.

وقتی یک کودک و سایر اقشار جامعه به این نتیجه می رسند که راه حل خشونت است دچار بنیاد گرایی میشوند.

بنیادگرایی یعنی جستجوی حقایق مطلق، از این رو جوینده در اکثر موارد جهان بینی دینی کسب میکند، چون که تنها دین ها دارای حقیقت ها و یا خود احکام مطلق هستند.

از نگاه عالم برجسته تاجیک، استاد” عبدالله زاده” سیاسی گری در اسلام از زمانی آغاز گردید که مبارزه ی ملی و آزادخواهی بر ضد دولت ها و قدرت های استعماری آغاز شدند.

نیروهای مبارز اسلام در این نبرد کارآیی خود را نشان داده اند اما با این انرژی، سیاسی شدن اسلام به نفع خود اسلام و دولتهای اسلامی نیست.

به عنوان مثال، در سرزمین اسلامی عربستان سعودی ، خانواده سعودی از تهدید اسلام مصون نیستند ، بنابراین پادگانی از ارتش آمریکا برای محافظت از مسلمانان در برابر مسلمانان در آنجا مستقر است.

وقایع بیداری اسلامی، جنگ در عراق، سوریه و یمن نمونه ای از تاریخ معاصر است. این تلاش و میل دشمنان اسلام است تا اسلام را در برابر خشونت، از نقش اسلام معنوی دور نگه دارند و از این طریق سیاست، اسلام هراسی را دنبال کنند.

ماهاتما گاندی، یکی از برجسته ترین رهبران جنبش آزادیبخش ملی هند و شخصیت مذهبی بزرگ آن کشور که بر دینداری عمیق خود تأکید داشت ، در آستانه استقلال هند گفت: “من قسم وفاداری با دین خود خوردم. من آماده مرگ و برای دینم هستم. اما این کار شخصی من است و دولت کاری به آن ندارد.

دولت به رفاه دنیوی شما ، سلامتی شما ، رفاه شما ، روابط خارجی شما ، ارز شما و … اهمیت می دهد، به دین و مذهب شما اهمیت نمی دهد. این دغدغه شخصی همه است.

یا نمونه دیگری از نخست وزیر هند، سکولاریسم را اینگونه توصیف کرد: «در قانون اساسی ما آمده است که هند یک دولت سکولار است. این به معنای بی دینی نیست ، بلکه فقط احترام برابر برای همه ادیان و فرصت های برابر برای همه کسانی است که به هر مذهبی اعتقاد دارند.

اسلام دین عقل و معرفت است و باید واقعاً درک شود. ما می توانیم اسلام را که در روزگار خود به واسطه عقل و آموزه های عقلانی به وجود آمده است حفظ کنیم. بشر آن را پذیرفته است و حقیقت آن معلوم می شود، اما در نتیجه کشتن انسان ها و غارت سرزمین ها و زور گویی ها به عنوان دین افراطی گری شناخته می شود.

تاریخ نشان داده است که پدیده ی افراط گرایی منجر به سرنگونی دولت سامانیان در قرن دهم شد ، هرچند که توسط هیچ یک از قدرتمندترین دولتهای آن زمان سرنگون نشد.

بزرگان آن زمان، بیرونی ، سینا ، رودکی ، فردوسی و بعدها ناصر خسرو ، حافظ ، سعدی و دیگران را کافر می نامیدند. افراط گرایی در زمان حکومت سلسله های ترک به اوج خود رسید. غزنویان ، سلجوقیان و تیموریان دانشمندان تاجیک را به هر بهانه و افراط گرایی نابود کردند.

به منظور بالا بردن سطح دانش سیاسی، حقوقی و دنیوی جوانان ، مدیریت دانشگاه فعالیت های زیادی را برنامه ریزی و اجرا می کند.
چنین جلسه پرباری با مشارکت دانشجویان دانشکده پزشکی در ۱۵ آوریل سال جاری در سالن کتابخانه MT در شهرک “شفا بخش” برگزار شد. در این جلسه که با حضور رئیس بخش تحقیقات اسلامی نوین مرکز مطالعات اسلامی زیر نظر رئیس جمهور تاجیکستان و منتخب علوم فلسفی “نورولهاکوف” برگزار شد، آنها در مورد ارزشهای ملی و محافظت از آنها در برابر خطرات خرافات ، نقش جوانان در غلبه بر پیامدهای منفی جهان مدرن و تهدید تروریسم و افراط گرایی برای امنیت کشورهای جهان صحبت کردند.

در پایان جلسه پرسش و پاسخ بین دانشجویان و نماینده مرکز برگزار شد. عبدالرحمانوف رئیس اداره آموزش و پرورش جمع بندی جلسه را انجام داد و به نمایندگی از دانشگاه از رییس مرکز مطالعات اسلامی زیر نظر رئیس جمهور تاجیکستان برای همکاری پربار تشکر کرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن