مقالات و یادداشت ها

سال جدید قمری و الزامات آن

آوای سنت : در آغاز سال جدید هجری قمری؛ یعنی سال ۱۴۴۵ هجری قمری قرار داریم. هزاروچهارصدوچهل‌وچهار سال از زمان هجرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از مکه به مدینه گذشته و وارد هزاروچهارصدوچهل‌وپنجمین سال شده است.

ابتدا باید شکر پروردگار را به جای بیاوریم که لطف الله تعالی شامل حال شد و ما به این سال جدید رسیدیم، درحالی‌که بسیاری از پدران و مادران و عزیزان و دوستان ما در سال گذشته از دنیا رفته‌اند.

باید بررسی کنیم ما که یک سال را سپری کردیم چقدر تغییر در ما ایجاد شده است. بزرگان گفته‌اند: «مَنِ استَوى یَوماهُ فهُو مَغبونٌ»؛ هر کس که دو روزش با هم برابر باشد ضرر کرده است. یعنی باید هر روز از روز قبل از لحاظ اعمال، دعا، نماز، تقوا، ترک گناه، اتباع سنت و قرب الهی بهتر باشد. اگر در یک وضعیت بمانیم ضرر کرده‌ایم، اما اگر بدتر از روز قبل باشد که خیلی ضرر کرده‌ایم.

لذا همان‌طور که یک تاجر و مغازه‌دار در پایان سال تجارت و سرمایه و نفع و ضرر و قرض‌های خودش را بررسی می‌کند و اگر متوجه خسارت‌ها و ضررها بشود تکان می‌خورد و تصمیم می‌گیرد که در سال جدید تدبیری بیندیشد که نه‌تنها فایده کند بلکه ضررهای سال گذشته هم جبران بشوند، ما هم باید بزرگترین سرمایۀ خودمان که «عُمْر» است را بررسی کنیم که در سال گذشته چگونه سپری شده است. پول و مال دنیا عوض دارند اما روزها و هفته‌ها و ساعت‌های زندگی ما عوض ندارند.

فکر کنیم که در سال گذشته چکار کرده‌ایم و برای جبران گذشته اراده‌ و عزم را جزم کنیم و تصمیم بگیریم در سال جدید خودمان را اصلاح می‌کنیم؛ تمام نمازها را با جماعت می‌خوانیم، هر روز یک جزء قرآن تلاوت می‌کنیم، هر روز ذکر الله را انجام می‌دهیم، به سنت‌های رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم عمل می‌کنیم، وقت خودمان را ضایع نمی‌کنیم، با تنبلی و سستی مبارزه می‌کنیم و در خودمان تغییر ایجاد می‌کنیم.

برخی از بزرگان توصیه کرده‌اند که در آغاز ماه و سال جدید این دعا خوانده شود: « اللَّهُمَّ أَدْخِلْهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَالْإِیمَانِ، وَالسَّلَامَهِ، وَالْإِسْلَامِ، وَجَوَارٍ مِنَ الشَّیْطَانِ، وَرِضْوَانٍ مِنَ الرَّحْمَنِ»؛ بارالها! این ماه (سال) جدید را با امن و ایمان، با سلامتی و اسلام (اطاعت از الله)، با پناه و نجات از شیطان، و با رضایتی از جانب پروردگارِ رحمان بر ما وارد بگردان.
الله تعالی این دعا را در حق ما و خانواده‌های ما قبول فرماید و پدران و مادران و دوستان و عزیزانی که در سال گذشته از ما جدا شده‌اند مغفرت فرماید و رحمت خودش را بر آنان بباراند و به همۀ ما توفیق بدهد خسارت‌های سال گذشته را جبران کنیم.

سال جدید هجری قمری را «سال همّت و جبران» بنامیم. تلاش کنیم تا در سال جدید خسارت‌ها و ضررهای معنوی را جبران کنیم. یکی از روش‌های جبران این است که مجلس‌ها و محیط‌های خوب را انتخاب کنیم؛ محیط‌ها و مجلس‌های قرآنی، مجلس علما و انسان‌های صالح و پرهیزگار و مجلس تبلیغ و… را انتخاب کنیم.

تهیه و تنظیم: عبدالرحیم مرجانی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن