مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

سناریوی تشکیل ناتوی عربی و چالشهای پیش روی

یادداشتی از خلیل علیان

آوای سنت : اخباری که  از رسانه های مختلف عربی شنیده می شود، حاکی از آن است که منطقه عربی آبستن ناتو در خاورمیانه است که در آن رژیم های غیر عربی مانند اسرائیل با نظارت آمریکا مشارکت دارند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،گمانه زنی ها حاکی از آن است که براساسی برنامه ریزی های انجام شده،برخی از کشورهای عربی، عضو ناتوی خاورمیانه خواهند بود و هدف اصلی آن،محافظت از کشورهای عربی خلیج فارس در برابر تهدیدات ایران است.

در سناریوی تشکیل ناتوی عربی آمده است که بودجه آن توسط کشورهای عربی تامین و تسلیحات نیز توسط اسرائیل و آمریکا تامین خواهد شد. این ائتلاف یک پیمان دفاعی مشترک برای ارتش کشورهای عضو خواهد بود.

این سوال در مورد جایگاه اسرائیل در ائتلاف جدید مطرح است، زیرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به ابوظبی در امارات اعلام کرد که اسرائیل در تلاش است با همکاری کشورهای عربی، ائتلافی برای مقابله با ایران تشکیل دهد.

تا جایی که رژیم صهیونیستی ایستگاه های راداری اسرائیلی را در بحرین و امارات مستقر کرد.این ایستگاه ها توسط افسران اسرائیلی اداره می شوند، گزارش های درزشده از رسانه ها حاکی از آن است که  این ائتلاف فعالیت خود را در جریان سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه عربی آغاز خواهد کرد.

یکی از علامت های سوالی که درباره عضویت درناتوی خاورمیانه وجود دارد این است که  آیا کشورهای عربی که با رژیم صهیونیستی،عادی سازی روابط  نداشته اند، به این ائتلاف خواهند پیوست؟

سوال مهمی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا اتحاد جدید ناتوی خاورمیانه به نفع کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی، آمریکاست یا به نفع همه طرف ها خواهد بود؟

مهمترین موضوعی که باید در نظر گرفته شود، خطراتی است که برای اعضای احتمالی ائتلاف وجود دارد.

توصیه من به کشورهای عربی که پیش بینی می شود وارد ائتلاف جدید شوند این است که تصمیمات خود را بر اساس مطالعه عمیق منافع و خطرات ناشی از عضویت در ائتلاف جدید برای مردم عرب قرار دهند

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن