مقالات و یادداشت ها

سنت پیامبر و صحابه کرام در مواجهه با بلایا و گرفتاریها

آوای سنت : دکترمحمد الصغیر،دبیرکل سازمان بین المللی حمایت از پیامبر اسلام،سختی ها وگرانی هایی را که کشورهای عربی از آن متحمل می شوند،درزمره مصیبت هایی قرار می دهد که علمارا مکلف می کند برای تسکین دردهای مسلمانان وکاهش رنج های ناشی ازآن ازفتوا کمک بگیرند.

یکی ازبخش های برنامه شریعت و زندگی در رمضان،موضوع خود را به فقه بلایا وسختی ها اختصاص دادکه دکتر محمد الصغیر آن را بخشی از طبیعت زندگی ونوعی آزمایش و مصیبت می داند،وی معتقد است بلایا ممکن است شخصی یا شامل عموم مردم باشند،مانندکرونا،زلزله ودیگر بلایای طبیعی.

از آنجایی که قیمت کالاها وگرانی ها به سطح بی سابقه ای رسیده است،دبیرکل سازمان بین المللی حمایت از پیامبر اسلام ازعلما وفقها خواست برای دستیابی به همبستگی اجتماعی با صدور فتوا ازمشکلات ناشی از این گرانی ها ورنج مسلمانان بکاهند وبا این گرانی مقابله کنند.وی ازمردم هم خواست دراین شرایط چه درزمینه گرانیها وچه درمورد زلزله ای که فوریه گذشته ترکیه وسوریه را لرزاند همبستگی خود را تقویت کنند.

وی روایتی ازپیامبراسلام را ذکرکرد که می گویند: مثل المسلمین فی توادهم وتراحمهم وتعاطفهم کمثل الجسد، إذا اشتکى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى(چوعضوی به درد آورد روزگار       دیگر عضوها را نماند قرار)

مهمان برنامه شریعت وزندگی در رمضان توضیح می دهدکه فقه بلایا با اسلام ظهور کرد و اولین کسی که در این زمینه فتوا داد،پیامبر اسلام بود و این قضایا با همکاری صحابه ارجمند خصوصا ابوبکرصدیق رض ادامه یافت.هنگامی که او منصب خلافت را برعهده گرفت با بلایی مواجه شد که باید حل وفصل می شد،او برای حل این مشکل به سراغ آنهایی رفت که از پرداخت زکات روی گردان بودند.

همچنین خلیفه عمربن خطاب رض ،مفتی بلاها بود وزیربنای مقابله با بلاها و سختی ها را بنا نهاد.مثلاً وقتی می‌خواست بزرگ‌ترین تصمیم را بگیرد که بعد از او چه کسی می‌آید،موضوع را مورد مشورت قرار داد واین مؤید اهمیت رجوع به تفکر جمعی در مصیبت‌ها وگرفتاری‌هایی است که برملت می‌رسد.

دبیرکل سازمان بین‌المللی حمایت ازپیامبر اسلام می‌گوید:مسائل بزرگ درموضوع بلایا باید به مجالس علمی وفقهی که متخصصان در آن‌ها حضور دارند ارجاع داده شود و نظر آنها براساس شورا باشد.

وظیفه فقها وعلما این است که دولت ها را به حل مشکلات هدایت کنند و بیانیه هایی صادر کنند که دولت ها را مقید به اجرای آن می کند.

دکترمحمد الصغیرمی گوید:نزول اغتشاشات وبلاها درزمانی که شریف ترین انسان ها یعنی پیامبران رضی الله عنهم درمیان مردم بودند ادامه داشت،پیامبراسلام به این مطلب اشاره می کند:سخت ترین آزمایش ها برروی پیامبران انجام می شود،وی معتقد است هرکه دردین خود ثابت قدم باشد،با آزمایش های بیشتری مواجه می شود،و انسان بایدبداند که زندگى سراى آزمایش است،خداوند متعال درسوره بلد مى فرماید: ما انسان را در رنج وسختی آفریدیم.

وی تاکید می کند بلاهایی مانند زلزله وآتشفشان برمسلمانان وغیر مسلمانان نازل می شود،زیرا قوانین الهی وقوانین کیهانی برای همه مخلوقات است،پس طوفان ممکن است درکشور غیراسلامی و درکشور مسلمان اتفاق بیفتد،شبیه جنگی که در آن مسلمان و زندیق می میرند.

دکتر محمد الصغیر با توجه به بلاهای طولانی مدت،مانند قحطی در کشورهای مسلمان آفریقا وآنچه مسلمانان روهینگیا باآن مواجه هستند،معتقد است که این موضوع برعهده دولت های عربی است.وی تصریح کرد:موسسات خیریه به ویژه موسسات کشورهای حوزه خلیج فارس باحضوردرنقاط دوردست خلاءها را پرمی کردند،اما امروز درحال دعوا هستند و برخی از آنها نیزبسته شده است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن