مقالات و یادداشت ها

سوزاندن قرآن؛ استفاده از آزادی بیان علیه دین اسلام

آوای سنت : سیلوان مومیکا، مهاجری ازشمال عراق،در شبکه های اجتماعی خود را متفکر ونویسنده بی دین و از اعضای حزب دموکرات سوئد و اتحادیه دموکراتیک سوریه معرفی می کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، او دریکی از نوشته های اخیرخود نوشت که قرآن را در مقابل مسجد بزرگ دراستکهلم خواهد سوزاند زیرا این کتاب تهدیدی برای ارزش‌ها،آزادی،قوانین وحقوق بشرسوئد است،دریک پارادوکس سیاه و بزرگ. است .به آتش زدن کتابی که صدها میلیون نفربه آن اعتقاد دارند،آزادی بیان گفته می‌شود.

به این ترتیب،حادثه سوزاندن قرآن دوباره تکرار می شود،در ژانویه گذشته نیز راسموس پالودان نژادپرست هلندی منفور از اسلام ومسلمانان درمقابل سفارت ترکیه درسوئد این کار را انجام داده بود که موجی از واکنش های خشمگین جهانی را برانگیخت و ترکیه را وادار به سخت ترکردن موضع خوددر مورد عضویت سوئد درناتو کرد.

سرویس امنیتی سوئد،اسنادی مبنی برتهدید به حمله علیه سوئد و منافع این کشور به سبب واکنش های داخلی وخارجی ارائه کرده بود، اما براساس ارزیابی دادگاه و بنابر قانون فعلی،خطرات امنیتی که ازسوزاندن قرآن می بینیم،نمی توانددلیلی بررد درخواست باشد.

این صرفاً به این معناست که مفهوم آزادی عقیده مهم‌تر ازمنافع سوئد است که از احتمال خصومت‌های روسیه علیه خود نگران هستند،این حادثه موجب تقویت رکود اقتصادی،کاهش ارزش پول وقیمت املاک شد،همچنین موجب امتناع ترکیه از ورود سوئد به ناتو شد.

به نظر می رسد آزادی بیان مهم‌تر ازمنافع مردم سوئداست،زیراحادثه فوق به معنای اجازه دادن به درگیری‌هایی با ماهیت نژادپرستانه-مذهبی علیه مسلمانان است که نزدیک به ۱۰ درصدجمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

می دانیم که آزادی عقیده یکی از ارکان اصلی دموکراسی است و این آزادی است که بر اساس آن انتقاد رسانه ها از مقامات اجرایی مدون می شود و می دانیم که آزادی عقیده افشای انواع فساد وجنایاتی که قدرتمندان سیاسی یا مالی به دنبال جلوگیری ازافشای آنها هستند را مشروعیت می بخشد.وبیان عقایدی که لزوماً با منافع دولت،امنیت وقوه قضائیه همخوانی ندارد را برای گروه ها و افراد تضمین می کند.

جداسازی آزادی ها ازشیوه های پیچیده کاردر دنیای واقعیت است.

به عنوان مثال، آزادی بیان شامل زیرسوال بردن هولوکاست نمی شود،جدایی قانون ازاحکام بدیهی انسانی باعث می شود که برخی ازقضات،مدافعان تلویحی جریان های راست افراطی در کشورهای خود و جهان و ابزاری علیه منافع کشور و مردم شان باشند.

آنچه به ویژه درقاره اروپا درحال رخ دادن است،تشدیدگرایش های نژادپرستانه وتبدیل آنها به جریان های مردمی است که لزوماً دررویه ها،قانون گذاری و قضایی دولت ها منعکس می شود.اما بدترین چیز این است که این کشورها شعارهای دموکراسی،آزادی وسکولاریسم راعلیه اقلیت ها به ویژه مسلمانان به کار می گیرند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن