مقالات و یادداشت ها

 عمان و ایران … روابط مستحکم

آوای سنت : روابط عمان و ایران در طول تاریخ با اعتماد، تفاهم و دوستی مستحکم همراه بوده است .

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این مهم، نتیجه سیاست احترام متقابل بین دو کشور و رویکرد روشن برای تعمیق روابط بین دو کشور دارای روابط حسن همجواری است.

این روابط می تواند در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عمیق تر شود و الگو باشد. عمان و ایران با وجود تغییراتی که منطقه و جهان تجربه کرده اند، توانستند رویکرد تفاهم بین خود را حفظ کنند.

سفر تاریخی جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عمان به چند دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. به خصوص اینکه با توجه به شرایط و تغییرات کنونی جهان، شرایط سیاسی و اقتصادی و مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ بر سر پرونده هسته ای ایران در وین پیشرفت هایی داشته است.

جهان فراموش نمی کند که آغاز توافق قبلی ایران و غرب بر سر این پرونده هسته ای ، از مسقط بود که بانی اولین گفتگو در این زمینه شد و افق صلح را بین طرفین باز کرد و جهان را از یک بحران واقعی در امان نگه داشت و راه را برای آنچه که اکنون در وین از گفتگو بین طرفین در حال رخ دادن است، هموار کرد.

روابط عمان و ایران مبتنی بر سیاست احترام متقابل دو کشوراست و آنها را در همسایگی پیوند می دهد.روابط اقتصادی و سرمایه گذاری دو کشور  در بسیاری از زمینه ها توسعه یافته و متنوع شده و مراحل پیشرفته ای را طی کرده است.عمان و ایران همواره به دنبال تقویت مبادلات تجاری و سرمایه گذاری بوده اند. سال گذشته مبادلات تجاری بین دو کشور بالغ بر یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار بوده است.

تعداد کل شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری‌کننده در سلطان نشین به ۲۷۱۰ شرکت می‌رسد که این روابط به رشد مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های گذشته کمک کرده است، بنابراین این سفر مطمئنا راه را برای سرمایه‌گذاری و تبادلات تجاری بیشتر در اقتصاد دو کشور باز و به بهبود شرایط اقتصادی در بازارهای دو کشور دوست کمک خواهد کرد.

روابط عمان و ایران در طول سالها دارای تعادل بوده و روابط احترام متقابل بین دو طرف بیشترین نقش را در تحکیم و تقویت روابط و ایجاد پل های ارتباطی بین دو کشور دوست و همسایه داشته است که این روابط متقابل تاثیر مثبتی بر منطقه و جهان خواهد داشت.این روابط، به گشودن زمینه های گفت و گو در بسیاری از موضوعات حساس کمک کرده است تا به یک تفاهم و رویکرد سازش دست پیدا کنیم که در خدمت همه طرف ها باشد و همه را به فرمول هایی سوق دهد که از طریق آن افق تفاهم و گفتگو برای گسترش صلح آغاز شد.

کسانی که عمق روابط عمان و ایران را دنبال کنند،به وضوح ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن را می بینند.

عمان با سیاست احترام متقابل کمک کرده است تا میزبان وآغازگر مذاکرات در پیچیده ترین پرونده ها در دوره گذشته بین جمهوری اسلامی ایران و غرب یا آنچه که ۵ + ۱  نامیده می شود مربوط به پرونده هسته ای ایران باشد.

همانطور که عمان همواره خواستار گفتگو و صلح بین ملت ها، مردم و رهبران بوده و بدون شک از هرگونه توافقی که در خدمت طرف های مذاکره کننده باشد و به صلح منجر شود، حمایت می کند.

در حالی که عمان خود را برای پذیرایی از میهمان بزرگ خود آماده می کند، جهان نیز منتظر نتایج این دیدار است که بی شک سفری با ابعاد بسیار خواهد بود که همواره در خدمت صلح و تقویت روابط بین دو همسایه دوست است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن