مقالات و یادداشت ها

عواطف زنان ، اوجنای زیبایی که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد

دکتر عبدالمجید صمیم

آوای سنت : زن‌ها موجودات ظریفی هستند. چون گل نازک و چون گلستان متنوع. زن‌ها جزئی از زیبایی‌های هستی‌اند. زن زیباست و مایه زیبایی. زن در هر جایی که قرار داشته باشد اطراف و اکناف خود را زیبا می‌سازد. این موجود گرامی و ارزشمند معدن اسرار الهی است. نسخه متغیّر و پیوسته در تحول انسانی است.

زن‌ها سرشار از عاطفه، عشق و محبتند. دوست دارند دوست داشته شوند و به آن‌ها عشق ورزیده شود، چنان‌که خود آن‌ها نیز به همه چیز عشق می‌ورزند و همه چیز را دوست می‌دارند. زن‌ها خدا (ج) را بیش از مردان دوست دارند، آن‌ها به انسان نیز عشق دارند و به هستی ما حول شان هم. معنی ظرافتی که گفتیم همین است.

اما همین ظرافت زیبا در کنار این‌که بسیار نیکو و پسندیده است، ایجاب آن‌را دارد تا پاس داشته شود. هر چه این صفت زن پرورش بیشتر یابد و توسط مردان پاس داشته شود، تأثیر بیشتر و بهتری در تمام زیبایی‌ها دارد. باید به زنان این فرصت داده شود تا استعداد و توانای‌های خود را بروز دهند.

برخی گمان می‌کنند زیبایی زنان فقط در زیبایی‌های جسمی شان است. تنی لطیف، چشمانی‌گیرا، پوستی سفید و… که معمولاً این نوع انسان به گونه طبیعی از آن بر خوردار است. اما در کنار این، زیبایی‌های درونی و باطنی زنان نیز قابل توجه است که ای بسا گیرا تر و دارای اهمیت بیشترند.

شاید زنی به ظاهر نا زیبا باشد، اما همان زن به حکم زن بودن خود در باطن تمام زیبایی‌های باطنی یک زن را که با آن در واقع زن از مرد جدا می‌شود با خود دارد. پس ما زنی نا زیبا نداریم. شما به سوی زنان نا زیبایی که در شکل و مظهر خود نا زیبا هستند بنگرید، با آن‌ها بنشینید و صحبت کنید متوجه می‌شوید که همان زن نا زیبا از تمام زیبایی‌های باطنی یک زن زیبا بر خوردار است و هیچ تفاوتی با آن‌ ندارد.

اما یادمان باشد که این دریای عاطفه نیازهای بسیاری دارد. از نیازهای معیشتی و ظاهری و شکلی و مادی که بگذریم، نیازهای باطنی و معنوی زن نیز بسیارند که در این میان نیاز عاطفی وی حایز اهمیت بیشتر می‌باشد.

زنان در عاطفه خود مانند دریا هستند. درست مانند دریا. گاهی آرامش عاطفی دارند و گاهی موّاج و در خروشند. گاهی در پایین ترین حد عاطفه قرار دارند، و زمانی در بلندای عواطف انسانی، و زمانی در میانه، و باید که زن با عاطفه‌اش شناخته شود و تعریف گردد.

بر آورده ساختن نیازهای عاطفی دختران و زنان در طول دوران عمرشان حایز اهمیت است. چه آن‌زمان که در خانه به عنوان دختری کوچک بازی گوشی می‌کنند، و چه آن‌گاه که بزرگ شده، عروس می‌شوند و به خانه بخت می‌روند، و یا همسر و مادر می‌شوند.

دختر خانه نیازمند مهر و محبت بسیار پدر، مادر، برادر و خواهر خود است. او دوست دارد از سوی همه منسوبین خانواده چه از وابستگان دور باشند یا نزدیک، مورد مهر و محبت و توجه و عنایت قرار گیرند. آن‌ها توقع دارند به آن‌ها از گل نازک‌تر گفته نشود، چون گُل گُل می‌خواهد.

این خواست‌ها و تمایلات در دوره همسری اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، زمانی‌که زن به خانه بخت می‌رود و به اصطلاح زن خانواده و همسر مردی می‌شود، دریای عواطف او از نوع دیگری در جوش و خروش می‌گردد. امواج عواطف او متفاوت می‌شود و البته که باید چنین بشود، چون این حالت بیشتر موجب زیبایی است. یاد مان باشد یکی از زیبایی‌های شگفت انگیز زنان عواطف آن‌ها در دوران همسری است.

این عواطف باید پیوسته مورد توجه مردان قرار گیرند. زن هر چه عاطفی‌تر باشد بیشتر زیبایی دارد و هستی ما حول خود را زیبا می‌خواهد و زیبا می‌سازد.

اما چگونه؟

زن دوست دارد که به او اهمیت داده شود. هر چه مرد همسر خود را بیشتر اهمیت دهد و او را در امور زندگی صاحب صلاحیت بسازد، بیشتر موجب رضایت خاطر عاطر زن خواهد بود. از زن باید مشوره گرفته شود. رسول الله (ص) در جریان غزوه حدیبیه یا صلح حدیبیه، آن‌گاه که برخی از مسلمانان از معاهده صلح نا راضی بودند و نا رضایتی خود را ابراز داشتند، پیامبر (ص) با ام سلمه مشورت نموده بعد از مشورت با ایشان خود را از احرام کشیدند که این عمل شان موجب تبعیت کامل مسلمانان از آنان شد و جو نارضایتی آرام گردید.

زن دوست دارد نوازش داده شود. نوازش بهترین وسیله برای کسب رضایت زن است. هر زنی که بیشتر نوازش داده شود، با انرژی بیشتری به تدبیر امور خانه و منزل و شوهر و فرزندان می‌پردازد، و اگر وظیفه و مسئولیت اداری داشته باشد، با ابتکارات و مدیریتی ویژه به رتق و فتق امور آن اداره می‌پردازد.

زن دوست دارد که از او توصیف شود. زنان نسبت به زیبایی خود حساسیت خاصی دارند. یادمان باشد هر زنی زیباست. طرح‌ها متفاوت می‌باشد. یکی دارای چشمانی درشت و دیگری دارای چشمانی ریز است، اما همه زیبایند. مادام شخصی انسان باشد، حتماً زیباست، امکان ندارد انسان من حیث هو انسان نازیبا باشد. مرد باید تا می‌تواند از حسن و زیبایی همسر خود تعریف کند و به او بگوید. اگر لباسی می‌پوشد، تشویق و توصیف نماید، اگر آرایشی صورت می‌دهد و یا هر کاری به خاطر زیبایی جایی به انجام می‌رساند، بهتر است از حسن عملش تجلیل و تقدیر شود.

عواطف زنان ایجاب آن‌را دارد تا از کارهای شان تقدیر شود به خصوص از جانب شوهر. زن هر کاری در خانه انجام می‌دهد بعد از آن متوجه عکس العمل شوهر خویش است. او سخت مشتاق آنست تا ببیند شوهرش در باره عملش چه واکنشی نشان می‌دهد. او تشنه توجه و تقدیر شوهر است. شوهر فهیم و دانا همواره متوجه این حس عاطفی همسر خود هست و او را در هر کاری ستایش نموده و تشویق بیشتر می‌نماید.

پس در آئین همسرداری، جایگاه توجه به عاطفه زن اهمیت ویژه دارد. مردان آگاه بیشتر متوجه این عاطفه هستند. مرد می‌تواند در سایه عواطف زن بهترین زندگی و عاطفانه‌ترین روابط اجتماعی را تجربه نماید و در تمام فراز و فرودهای زندگی زنا شویی موفق باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن