مقالات و یادداشت ها

عواقب فاجعه بار خروج آمریکا از برجام

توماس فریدمن خروج امریکا از برجام را اشتباه بزرگ قلمداد کرد

آوای سنت : توماس فریدمن:پیامدهای خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران برای آمریکا و اسرائیل فاجعه بار است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، نویسنده آمریکایی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸  برای لغو توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران را یکی از احمقانه ترین و اشتباه ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده پس از جنگ سرد توصیف کرد.

فریدمن در مقاله ای در نیویورک تایمز گفت که تصمیمی که مشوقان آن،مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل بودند، نتایج فاجعه باری برای ایالات متحده و اسرائیل داشت.

وی خاطرنشان کرد که موشه یعلون، وزیرجنگ پیشین اسرائیل که هنگام انعقاد توافق هسته ای با آن مخالفت کرده بود، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:علی رغم بد بودن این توافق، تصمیم ترامپ برای خروج از آن  با تشویق نتانیاهو بدتر از آن بود. یعلون این عقب نشینی را بزرگترین اشتباه در سیاست های مرتبط با ایران در دهه گذشته توصیف کرد.

گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در زمان لغو توافق هسته ای با ایران نیز موضع مشابهی را ابراز کرد و خاطرنشان کرد که خروج از این توافق برای اسرائیل یک مساله منفی است، زیرا ایران را از همه محدودیت ها رها کرد و موجب شد این کشور برنامه هسته ای خود را به موقعیت پیشرفته تری سوق دهد.

فریدمن اظهار داشت که دقیقاً همین اتفاق افتاده است، زیرا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران اخیراً موفق به جمع‌آوری ذخایر هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده گردیده است . کارشناسان مستقل هسته‌ای معتقدند این یعنی برای تولید اورانیوم غنی‌شده برای یک بمب هسته‌ای کمتر از سه هفته زمان نیاز است.

وی گفت: برآورد بازرسان بین‌المللی قبل از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که زمان مورد نیاز برای ایران تا بتواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای سلاح هسته‌ای تولید کند، یک سال بود و ایران موافقت کرد که این مانع را برای ۱۵ سال حفظ کند. وی افزود این زمان امروز به چند هفته کاهش یافته است.

مقامات آمریکایی بر این باورند که ساخت یک کلاهک قابل پرتاب از ایران یک سال و نیم طول می کشد که فریدمن آن را رضایت بخش نمی داند.

این تحلیلگر برجسته سیاسی آمریکایی خاطرنشان کرد:در مذاکرات وین که از دوشنبه گذشته با هدف متقاعد کردن ایران برای بازگشت به توافق هسته ای آغاز شد، بدبینی حاکم شد،زیرا ایران بر لزوم رفع تمامی تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید دارد.

این کشورهمچنین تضمین هایی می خواهد که در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بعدی آمریکا مثل ترامپ دوباره آن را پاره نکند و اینها خواسته‌هایی هستند که فریدمن معتقد است نمی‌توان آنها را برآورده کرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن